מפקד בסיס חיל האוויר האמריקאי אגלין שבפלורידה, החליט לעצור את כל הטיסות בבסיס בעקבות רצף התאונות שהביא להתרסקות של שני חמקנים. "הפסקת בטיחות", הוא הגדיר את זה בהודעה הרשמית.
ההחלטה לעצור את הטיסות בבסיס התקבלה אחרי שביום שיש לפני שבוע התרסק מטוס חמקן מסוג F-22 במהלך גיחת אימון. מטוס קרב ייחודי שמופעל רק על ידי חיל האוויר האמריקאי. ארבעה ימים לאחר מכן התרסק מטוס חמקן נוסף, הפעם F-35A שהמריא מאותו הבסיס. יש לציין כי בשני המקרים הטייסים נטשו בשלום את כלי הטיס.
חקירת התאונות עדיין נמשכת, אולם על פי מפקד כנף 96 בריגדיר גנרל סקוט קיין, הסמיכות של התאונות הפעילה את האזעקה כהגדרתו. "הבסיס נדרש להפנות את תשומת לבו לשיפור הבטיחות. האירועים האחרונים מזכירים לנו שההגנה על ארצנו יכולה להיות עסק מסוכן", הוסיף קיין, "חשוב לי עכשיו שניקח הפוגה קצרה לשיפור הבטיחות". זמן ההפוגה טרם הוגדר.
מתברר שבחיל האוויר האמריקאי היו יכולות לקרות עוד כמה תאונות, ואלה נמנעו בזכות מערכת בטיחות חדשה מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין". מדובר במערכת ה- GCAS שיודעת לחזות את ההתנגשות הצפויה כתוצאה מטעות של הטייס, ולמעשה להזהיר אותו כדי שישנה את התמרון.
במקרה שבו הטייס לא מגיב לאזהרות של המערכת, למשל באיבוד הכרה כתוצאה מג'י גבוה או מוורטיגו, היא יודעת להשתלט על המטוס ולמנוע בעצמה את התמרון הקטלני, לאזן את המטוס ולהתרחק מהקרקע. רק אחרי שהסכנה חלפה, המערכת מחזירה לטייס את השליטה.
לאחרונה לוקהיד מרטין הודיעה שהמערכת הזו הצילה את חייהם של 10 טייסים ו-9 מטוסי F-16. השבוע, יפן הודיעה שתתקין את המערכת על מטוסי החמקן שלה מסוג F-35. זאת אחרי שהעריכו שם כי התאונה שאירעה לפני כשנה בה מטוס F-35 של חיל האוויר היפני התרסק לים והטייס שלו נהרג, התרחשה בגלל ורטיגו אליו נכנס הטייס.
אם הייתה שם מערכת כזו האירוע הטרגי היה נמנע. גם בחיל האוויר האמריקאי מתכננים להתקין את המערכת על מטוסי החמקן שלהם.