התקופה הנוכחית מאתגרת מאוד את חברות הטכנולוגיה בארץ ובעולם. בזמן שהיו עסוקות ב"ציד" אחר משוחררים טריים או מסיימי תואר במדעי המחשב, בא נגיף הקורונה ושינה את כללי המשחק. אך האם זה ישפיע גם על הרצון של אותם נערים מתבגרים בבחירה היכן לשרת בצבא?
עבור תיכוניסטים רבים השירות הצבאי מהווה שלב מעבר בחיים, קצת לפני הטיול הגדול והלימודים באוניברסיטה. בהרצאות שלי בבתי ספר ברחבי הארץ, אני שם לב שרבים מעוניינים לקצר את הדרך ולהתחיל לבנות את הקריירה כבר לאחר י"ב.
היכן? ביחידה היוקרתית המכונה 8200, אשר עם השנים הפכה מיחידת מודיעין מובילה, לכרטיס הכניסה המהיר להייטק. לסיים את השירות ולצאת לעבודה בחברת הייטק נחשקת. אז מה עושים בני הנוער כדי להתקבל ליחידה היוקרתית הזו בסיום התיכון?
המסלול מתחיל כבר בתיכון
בניגוד ליחידות רבות בצה"ל אליהן מגיעים לאחר מיון קפדני בזמן השירות, יחידת 8200 מאתרת את המגויסים זמן רב לפני שסיימו את התיכון. מדובר כמעט במועדון פרטי, המיועד למצטיינים בתחומים ריאליים כמו מתמטיקה, פיזיקה ומחשבים.
נוסף על כך יש דרישה גוברת לבעלי ידע בערבית ברמת חמש יחידות. לכן, המאמץ הרב שמשקיעים תלמידי התיכון בהשגת ציון גבוה ככל האפשר במקצועות אלה מתחיל למעשה כבר בחטיבה. כדאי ללמוד גם שפות נוספות, לא בהכרח רק ערבית אלא גם גרמנית או ספרדית.
במהלך התיכון מומלץ לבחור במגמות טכנולוגיות. לימודי מחשבים, רובוטיקה יסייעו מאוד. היום אפשר לעשות את ההכנה עצמאית, להיכנס לרשת ולקרוא, ללמוד מבוטקמפים דיגיטליים ועוד.
הורים רבים מאמצים את החלום של ילדיהם ומסייעים להם באמצעות שיעורים פרטיים ותגבור במסגרת בית הספר, על מנת לשפר את הציונים ולשאוף למצוינות בתחומים הריאליים. כל זאת, כדי שיבלטו ביחס למועמדים אחרים ברחבי הארץ ויזומנו למבחנים ליחידת 8200.
מלימודי סייבר ועד פרסית
הדרישה הגוברת לתלמידי תיכון הבוחרים במסלולים מוגברים ריאליים גוברת, אך המודעות ליתרונות של 8200 בבתי ספר רבים ברחבי הארץ לא הייתה גבוהה מספיק. לכן, היחידה החלה להכשיר את תלמידי התיכון שהציגו פוטנציאל להצלחה, במגוון רחב של תוכניות תגבור המועברות על ידי חיילים מהיחידה בבית הספר.
בין התוכניות הללו ניתן למצוא את מסלול הסייבר "גבהים", בשיתוף פעולה של משרד החינוך ויחידת המודיעין. תוכנית נוספת בשם "עתיד", מסייעת לתלמידים להתמחות בשפות כמו פרסית וערבית, כדי להשתלב לאחר הלימודים ביחידות המודיעין. השתתפות בתוכניות הללו, מעניקה סיכוי גבוה מאד להמשיך הלאה בצבא ב-8200 או ביחידות מודיעין נוספות.
בנוסף, אנשי היחידה יודעים לזהות חבר'ה פוטנציאליים שיכולים להתאים בשלבי המיון הראשוני לצבא. הם מסתובבים בין בתי ספר ומחלקות שונות ועושים "סקאוטינג". הם לא מאתרים ילדים רק מבתי ספר נחשבים ופרטיים אלא במגוון מקומות.
הפרופיל שיכול להפיל
שירות ביחידות מודיעין מובילות דורש לא רק ידע בשפות ויכולת מרשימה בתחום הריאלי, אלא גם אישיות מתאימה לשירות ביחידות הדורשות עבודה בלחץ רב, חשיבה מחוץ לקופסה, יצירתיות ויכולת לפעול גם בתנאים לא אידיאליים ולספק תוצאות.
עבור תלמידי תיכון מדובר בכישורים שעדיין לא התפתחו במלואם. לכן, חשוב להתחיל ולהכיר את הדרישות הללו, ולטפח את הכישורים במסגרות נוספות מחוץ לשעות הלימודים. למשל, תלמיד ששמש בצופים בתור רשג"ד, עשוי להיות מתאים יותר ליחידות הדורשות אחריות ויכולת בין-אישית מפותחת.
תכונה חשובה נוספת היא הבנת חשיבות הסיווג הבטחוני והיכולת לשרת ביחידה מסווגת מבלי לשתף את המידע עם חברים ובני משפחה. חלק מתהליך המיון בודק את התאמת בוגרי בית הספר לשרת כחלק מצוות הנחשף למידע מסווג, והבנה של נושאים כמו מידור, שמירת סודיות ואבטחה. בהקשר זה, מבט מהיר בפרופיל ברשתות החברתיות של התלמיד יכול להעיד במידה רבה על אישיותו והפוטנציאל שלו בתחומים אלו.
תכונה אחרונה נוספת היא אופי יזמי. תלמידים שהצטרפו למועצת התלמידים, ביצעו שינויים בפועל במוסד החינוכי שבו הם לומדים והפגינו אחריות רבה, עשויים להיות חלק ממנהיגי העתיד המלווים צוותים ב-8200.
חשוב לזכור כי יש יותר מתפקיד אחד בתוך היחידה. חלק מהתלמידים מתקבלים לתפקידי פיתוח תוכנה ונמצאים במהלך היום מול מחשב, ואחרים מנהלים את הפעילות של הצוות.
לכן, תלמידים רבים מחפשים כבר בשנים האחרונות בבית הספר את התפקידים שיסייעו להם לבלוט ולצבור את הידע הדרוש במגוון תחומים, כדי לעבור בקלות רבה יותר את המיונים הקפדניים. כל זאת במטרה להתחיל במסלול שעברו מקימי 'צ'ק פוינט' ו"נייס" בזכות הקשרים שבנו והידע שצברו ב-8200.
לסיכום: אם לנערים יש את הרצון לשרת ביחידה הזו, עדיף לנקוט יוזמה ולהתחיל לתכנן את זה מראש.
הכותב אדי כץ הוא יזם הייטק ובעלים של גרופ 107. בתיכון למד במגמה ריאלית ובצבא שירת ביחידה טכנולוגית מסווגת באגף המודיעין. כץ מרצה בהתנדבות בתיכונים ברחבי הארץ מזה מספר שנים בנושאי יזמות, טכנולוגיה ואמונה אישית בעצמך. לאחרונה נבחר לוועד המייעץ של רשת בתי ספר תיכוניים 'דרכא', שהוקמה על מנת לחזק את בתי הספר בפריפריה בדרכם להיות מוסדות חינוך מובילים.