ביום רביעי השבוע הסתיים בבסיס פלמחים של חיל האוויר קורס מפעילי כטב"מ - כלי טיס בלתי מאויש - מספר 35. לראשונה מאז הוקם המערך, חניכי הקורס הנרגשים שקיבלו את סיכת המפעיל, הוכשרו על מטוס אחד בלבד - כחלק מתהליך ההתייעלות והפקת לקחים בחיל האוויר.
"עד עכשיו היינו מחולקים למגמות ומטוסים שונים", מסביר סרן א', מפקד קורס מפעילי כטב"מ. "היום כולם לומדים את אותם התכנים, קצת כמו בקורס טיס".
על הסיבה לשינוי אומר המפקד: "בעבר היית צריך לספק לכל מערך את ההסבר שלו ולעשות התאמות. עכשיו בכל סופ"ש אנחנו עושים תחקיר שבועי של כל הקורס, מיישרים קו על בסיס אירוע מבצעי. ההסבה למטוס חדש קורית אחרי שהם כבר יודעים מה זו משימה ומה צריך לעשות. יותר קל להם לעשות את ההתאמות".
רגע לפני שעמדו נרגשים על מגרש המסדרים, הגענו לסיור בבית הספר למפעילי כטב"מ וזכינו להצצה לקרון המפעילים הממודר, כדי לצפות מתוכו בגיחה האווירית המסכמת של הקורס, שמדמה אירוע מבצעי דרמטי.
רגע לפני שנכנסנו לקרון המפעיל בגיחת הסיכום של אחד החניכים, סרן א' הסביר שהמטוס, מסוג זיק, נמצא ברגעים אלו בצפון הארץ - כיוון כללי מאוד. "זו טיסה כמו משימה מבצעית לכל דבר. החניך והמדריך עובדים כצוות, כאשר המדריך הוא מפקד המשימה והחניך בכיסא המפעיל לומד לעבוד בצוות".
המפקד מדגיש שהגיחה מכינה אותם לכל הסיטואציות שהם יכולים לפגוש במבצעית. "למשל מעקבים, חבירה לגורמי מודיעין, סריקה אחרי משגרים וכוחות אויב. אנחנו מאתגרים בכל מיני משימות לא מתוכננות ומורכבות, בסיטואציות שהם יפגשו בלי הכנה, בניגוד לשלבים המוקדמים בקורס".
בקא"מ (קורס אימון מבצעי מתקדם) כבר יחברו את החניכים למידע מודיעני וגורמים ספציפיים. "בכל גיחה הם יחברו למשל לפיקוד הצפון או יחידות מיוחדות שאנחנו עובדים איתם", מסביר סרן א'.
לכאורה הרבה מאוד לחץ, אבל הדבר הראשון שמרגישים בתוך הקרון זה שקט ורוגע של הצוות. בפנים יש מספר גדול של מסכים, כפתורים וכמובן ג'ויסטיקים. נראה כמו משחק מחשב, אבל ברגע ששומעים את השיח בקרון המפעיל, מהר מאוד מרגישים במלחמה.
המטוס טס מעל ישוב גדול בצפון הארץ. המצלמות שלו התמקדו על אחד הבתים וכמה כלי רכב. לאנשים בו אין מושג ש"האח הגדול" צופה בהם מלמעלה, שהבית שלהם היה איתור מבנה של גורמי טרור, לפני פעולה של כוח על הקרקע. בתרגיל, כמובן. שם בקרון אפשר להתחיל להבין איזה יתרון נותנים המטוסים ללא טייס לצה"ל. שום דבר לא נסתר מהעין שלהם.
"יש פעיל שגר במתחם הזה", אמר המדריך והעביר את התמונה למסך של המפעיל/חניך. מאותו רגע האקשן מתחיל. "מדובר במתחם שלם", הוסיף פרטי מידע. כוח הקרקע מבקש לדעת על כל בן אדם שיוצא מהבית. הכוח מקבל תמונת מצב על פעיל הטרור, סוג הרכב שלו ועוד. מידע שיכול להציל חיים.
חניכי קורס 35 יגלו שהם נכנסים לעולם תובעני ועמוס בכמות אדירה של משימות. על פי המידע שחיל האוויר סיפק בעבר, מערך הכטב"מ טס כ-70 אחוזים מסך שעות הטיסה של חיל האוויר. כבר לא מעט שנים שאין כמעט משימה צה"לית בלי כטב"מ מלווה ולא פעם יותר מאחד כזה.
"השירות שלהם מבצעי עם הרבה מאוד משימות שכמעט ולא ניתן להכין אותך אליהן לפני. בקורס אתה רק טועם מזה, כי המערך נמצא כל היום בשמיים", מסביר סרן א'. "כל הזמן מבצעים משימות בכל הגבולות ובכל זמן נתון. בכל אירוע שיש ממתיחות על הגדר עד גל שריפות ופיגועים, אנחנו שם ומגיעים לזה ראשונים".
הפעם הראשונה שסרן א' הבין באמת מה זה מערך הכטב"מ, היה במהלך אירוע על הגדר בעזה. "אתה מתכונן ליום של אירועי הפגנות, יוצא כדי לראות שהכל בסדר ולאסוף מודיעין. ואז ברגע אחד אתה מוצא את עצמך בסיטואציה אחרת לחלוטין, אירוע מתגלגל מאפס למאה".
המפקד מכניס אותנו אל מאחורי הקלעים של אירוע אמת ומה קורה בו. "אתה צריך לאתר כנקודות ירי על כוחותינו, להכווין ולסגור עליהם מעגל במהירות. המערך שלנו מוכן כל הזמן לאתגרים האלה. כשיורדים ממשימה אתה לא תמיד מבין מה קרה. לפעמים לוקח זמן לעכל".
סרן א' מקפיד לא לחשוף יותר מדי מהמערך שנחשב לסגור גם ב'קליקה' של חיל האוויר. למעשה, רוב המשימות אסורות בפרסום, בין היתר לטענת פרסומים זרים בדבר אמצעי לחימה שנושאים מתחת לכנפי המטוסים.
בשנת 2016 נחשף ב"דר שפיגל" הגרמני ששירותי המודיעין של ארה"ב ובריטניה ניהלו מבצע בשם "אנרכיסט" מבסיס סודי בקפריסין. על פי התחקיר הם חדרו למערך התקשורת של הכטב"מים הישראלים ועקבו אחריו במשך מספר שנים. בין השאר חשפו שם שישראל מפעילה כטב"מים שנושאים טילים ופצצות. אלה משמשים לסיכולים ממוקדים, לתקיפות, כולל רחוקות. בעבר אף פורסם במקורות זרים על תקיפות שיוחסו לישראל ממטוסים ללא טייס נגד שיירות נשק בסודן.
בסופו של דבר, סיפר סרן א' על אחת מהמשימות הרבות של המערך שבדרך כלל לא זוכה לאזכורים רבים, למרות שזה קורה כמעט כל לילה. הכוונה למשימת מעצר מבוקשים, בעיקר על ידי יחידות מיוחדות. "זה אירוע מורכב מאוד כי מצד אחד אתה צריך להיות מחובר לכוח, להבין מה הוא עושה ומה מצפה לראות קדימה. במקביל כל הזמן להסתכל ולהבין במה הוא יכול להיתקל".
אחד האיומים על הכוחות הוא איום הגגות, שהביא לנפילתם בפעילות מבצעית של לוחמי צה"ל רונן לוברסקי ולאחרונה עמית בן יגאל, זכרם לברכה. "זו משימה בפני עצמה ותוכן שאנחנו לומדים אותו", מתייחס סרן א' לסיוע של מערך הכטב"מ בנושא. "אנחנו מתאמנים על זה המון עם יחידות מיוחדות כולל אימוני הכנה לפני מבצעים כאלה. מדובר באתגר שבו המפעיל צריך להבין איפה הכוחות שלנו ואיפה האיום, באזור שהבנייה בו צפופה ביותר".
כדי להסביר עד כמה נוצרה שפה משותפת בין הכוחות הוא מספר שמפעילים הוצבו בפיקודים, באוגדות ובמגוון רחב של יחידות וחטיבות צבא היבשה. "מספר המפעילים של חיל האוויר גדל כל הזמן, כמות מטורפת מתוכם לובשים מדי ב' ירוקים. כמעט בכל מקום יש מפעיל בקצה שיודע לדבר בשפה שלנו. הקשר טוב מאוד ומשקיעים בזה המון. יש ציוות של טייסות לכוחות מסוימים שעובדים איתם לאירוע הגדול הבא".
רק מעטים יודעים שאחת היחידות המסקרנות במערך הזה שייכת בכלל לחיל התותחנים. יחידה המוכרת בשם הטייסת הירוקה. סג"מ ר' שסיים את קורס המפעילים מיועד לשם יחד עם קבוצה קטנה נוספת.
"אני מגיע מרעות, שם מכוונים אותך לשירות משמעותי", מספר סג"מ ר'. "אני בכלל רציתי ללכת לשייטת 13 בגלל אבא שלי. אחרי שסיימתי את דרכי בקורס טיס עשיתי תהליך חשיבה מחדש והתגייסתי לטייסת זיק. עברתי הכשרה של חמישה חודשים והוצבתי בתפקיד מפעיל מערכות זיק ששונים מתפקיד הקצינים. יש בקרון של היחידה שלושה אנשים ואני לא יכול להוסיף מעבר לזה", אמר והעלה את רמת המסתורין.
"היעוד שלנו זה שת"פ עם כוחות קרקעיים". הוא מוסיף ומספר שקורס מפעילי כטב"מ מאוד מקצועי. "זה התכל'ס של העבודה. רמת התחקור מאוד גבוה בהתאם למסורת של חיל האוויר. גם מתייחסים אליך כבר כאל קצין, כשבפועל לכל אחד יש גם תפקיד קרקעי לצד העבודה שלו על המטוס".
דבר נוסף שקרה לראשונה בקורס הזה, הוא שמפקד חיל האוויר ובכירים נוספים הגיעו לגיחות הסיכום של המפעילים החדשים. "מפקד החיל היה זה שיזם את ההגעה לפה, בעצמו שאל איך לא הזמנו אותו עד היום. אני יכול להגיד שכולם הופתעו לטובה מהרמה, היכולות ואיך הקורס מתנהל. חשוב להם מאוד להיות מחוברים לזירה המבצעית. זה שהם רצו להיות מוזמנים לפעם הבאה מראה שהצלחנו".
לקורס מפעילים מגיעים לרוב אחרי שנה בקורס טיס, ישנן דרכים נוספות להגיע דרך מערך הזיק בתותחנים או לקצינים מצטיינים. הקורס עצמו נמשך כחצי שנה, לאחריו הם עוברים את הקא"מ. "אז הם מוכשרים כאנשי צוות, עדיין לא מפקדי משימה. אחרי כשנה וחצי בטייסת יעברו הכשרה שתתחיל בבית הספר, יחזרו לטייסת ורק אז, יוכשרו כמפקדי משימה". זה יקרה אחרי שיביאו אותם, בין השאר, למשימות מורכבות ותרחישי קיצון.
המפעילים שסיימו את הקורס, יבלו את השנים הקרובות כשהמטוסים שלהם טסים על בסיס יומי בשטחי לבנון ורצועת עזה, בין השאר. ברשתות החברתיות של גורמים שונים באותן מדינות, ניתן לראות לא מעט תמונות של אותם כלי טיס ישראלים. "זה אתגר שאנחנו מתמודדים איתו וכל הזמן מנסים להשתפר ולהיות צעד אחד קדימה". אומר סרן א' ומדגיש שזה שמצליחים לצלם אותם, לא פוגע במשימה.
בימים אלו נמצא מערך הכטב"מ של צה"ל בתהליך צמיחה ארוך טווח, שבסופו יגדלו מספר הטייסות, המפעילים וגם המשימות. בהמשך בית הספר לכטב"מ עתיד לעבור מבסיס פלמחים לחצרים. הכטב"מים של חיל האוויר הם מתוצרת ישראל הנחשבת כיום לאחת מהמדינות המובילות בתחום. המערך הלא מאויש כבר נגס בכמות משמעותית ממשימות המטוסים המאוישים, וזה רק הולך לגדול.