לאורך השנים פרויקט ה-F-35 זכה לקיתונות של ביקורת. מומחים שונים כתבו שהוא "גוש מתכת יקר ומסורבל", ואחרים טענו שהוא מפסיד למטוסי קרב קיימים בקרבות אוויר. למרות זאת, ליצרנית לוקהיד מרטין יש לא מעט סיבות לחייך: חיל האוויר הישראלי ממשיך לקלוט חמקנים, בריטניה קיבלה את מטוסי ה-F-35B הראשונים שלה – וסוכנות מטעם הקונגרס האמריקני דיווחה לאחרונה שזמן הייצור של המטוס פחת באופן ניכר.
לפי הדו"ח שממצאיו פורסמו באתר The Drive, בשנת 2017 עבדה לוקהיד מרטין 41,541 שעות בממוצע כדי לייצר את תת-הדגם A אותו מפעילה ישראל. מדובר בירידה של 12% משנת 2016 – וירידה מדהימה אף יותר של 62% משנת 2012. דגמי ה-B ו-C המורכבים יותר לוקחים יותר זמן לייצור, כמובן, כשדגם ה-C המותאם לנושאות מטוסים לוקח 60,121 שעות ייצור, או יותר מ-2,500 יום.
הירידה המשמעותית בזמן הייצור לא מפתיעה לאור העלייה החדה באספקה. לא מעט מדינות קיבלו כבר את המטוסים שהזמינו, ובשנים הקרובות הן צפויים לקבל מטוסים רבים נוספים. ובכל זאת, המספרים מעודדים גם ביחס למטוסים אחרים. לפי דו"ח של מכון POGO לביטחון לאומי, מטוס F-16C לקח 45,000 שעות ייצור בשנת 1989 – אפילו יותר מה-F-35. גם מטוס ה-F-22 לקח הרבה יותר זמן לייצור, כנראה כי הוא יוצר באופן מוגבל ולא נמכר לצבאות זרים.
לצד הנתונים המעודדים, הדו"ח מציין כי בינואר 2018 נרשמו 966 תקלות פתוחות בפרויקט, מתוכן 111 שעלולות להוות סיכון בטיחותי וביטחוני - וחלקן ייפתרו רק אחרי שהמטוס ייכנס לייצור מלא באופן רשמי. יחד עם זאת, הדו"ח מציין כי זמן הטיפול בתקלות נמצא בירידה מתמדת, עם 6,237 שעות בממוצע לתיקון כל מטוס.
עוד בפז"ם:
>> בקרוב במטוסי ה-F-35: מערכות ישראליות מסווגות