לאחרונה פרסמנו כאן לא מעט כתבות על "ספינת המלחמה היקרה בעולם" – נושאת המטוסים ג'ראלד פורד של הצי האמריקאי. בארה"ב ישנו שר העומד בראש משרד אזרחי שהוא גם חבר קבינט, ותפקידו לפקח על הצי. בראיון שפורסם לאחרונה בארה"ב סיפר השר שהמשרתים על הספינה כל כך מרוצים – שהם פשוט לא מוכנים לרדת ממנה.
"צריך לדבר עם אנשי הצוות ולראות מה הם מרגישים לגביה", התייחס השר תומאס מודלי ל-5,000 אנשי הצוות שמפעילים את הפורד, והגיעו ברובם מנושאת מטוסים מסדרת נימיץ הקודמת. לדבריו: "רבים מהם אמרו לי אישית שהם לא רוצים לרדת מהספינה ולעולם לא לחזור לנושאות מטוסים נימיץ, אחרי שהיו על אחת כזאת".
בתחילת השנה הנושאת עברה את מבחני הסיפון, שהם ההסמכה שלה להפעיל מטוסים והיכולת לנהל תנועה אווירית. זו החתימה הכמעט אחרונה אחרי שאושרו מערכות השיט, ההגנה האווירית ואחרות.
נושאות המטוסים מסדרת פורד אמורות להחליף את הנימיץ שמשרתות כיום והחלו להיכנס לשירות באמצע שנות ה-70. חיצונית הן דומות מאוד, אולם מבפנים מדובר בנושאת שונה לגמרי, עם מערכות טכנולוגיות חדישות שאמורות להיות יעילות הרבה יותר. השיפורים הטכנולוגיים יאפשרו קיצוץ על כמעט 1,000 אנשי צוות ביחס לסדרה הקודמת.
"כשאתה מדבר עם אנשי הצוות את מגיע לאמת לגבי הספינה", הוסיף שר הצי וסיפר על מה ששמע מהצוותים. "הם מבינים את ההבדלים, כמה נושאת המטוסים מתקדמת יותר, כמה היא קלה יותר להפעלה ובטוחה יותר עבורם ומבחינת העבודה שלהם".
הדברים מגיעים אחרי לא מעט ביקורת שנשמע בארה"ב בעיקר סביב העלויות והמחיר האסטרונומי שהגיע ל-13 מיליארד דולר ליחידה, לעומת כ-5 מיליארד בדגם הקודם. לאחרונה התנהלו דיונים בארה"ב על האפשרות להגדיל את מספר הצוללות באחת נוספת, אך המשבר הכלכלי נוכח הקורונה עשוי להכריע בעניין.
הווירוס אגב לא פסח על כוחות הצי האמריקאי וגם שם מתמודדים מקרי הדבקה שמאיימים לפגוע בכשירות הצוותים.