במהלך שנת 2019 מטוסי נאט"ו בגזרות השונות ביצעו כמעט 300 יירוטים של מטוסים רוסים שטסו בקרב הגבול של מדינות הברית. כך עולה מנתונים שמפרסמים גורמים רשמיים בברית נאט"ו.
על פי אותם גורמים מספר האירועים נמצאים במגמת עלייה. נקודת המפנה הייתה בשנת 2014 ומאז המטוסים הרוסים פועלים באינטנסיביות בגזרת הים השחור ואחרות ביבשת אירופה. "במהלך שנת 2019 מטוסי נאט"ו הוזנקו לשמים 290 פעם כדי ליירט וללוות מטוסים רוסים בכל יבשת אירופה", ציין הגורם.
עוד ציין שגם השנה נראה שהנתון יעלה, כאשר רק בשבוע שעבר מטוסי קרב מטורקיה, רומניה ובולגריה הוזנקו ליירט מבנה של זוג מפציצים רוסים מסוג TU-22 אותם ליוו זוג מטוסי קרב מסוג SU-27. היירוט הזה הסתיים בלי אירועים חריגים אחרי שהמטוסים של חיל האוויר הרוסי חזרו למרחב האווירי שלהם.
"הם בוחנים את היכולות שלנו וכיצד אנחנו מגיבים", הוסיף לדברים שר הביטחון הבולגרי. "בין השאר הם בודקים את מהירות התגובה שלנו ואם ומתי המכ"מים שלנו מזהים אותם", הוסיף.
לרוב התקריות האלה מסתיימות בלי אירועים חריגים ועם כמה תמונות של מטוסי קרב מרשימים. אבל היו גם מקרים בהם, לטענת מדינות המערב, טייסים רוסים ביצעו תמרונים אגרסיביים שכמעט הביאו להתנגשות באוויר. ככל הנראה גם היו מקרים בודדים של התנגשות.
רוסיה שולחת את מטוסי חיל האוויר שלה, מפציצים, מטוסי קרב ומטוסים לאיסוף מודיעין כדי להפגין נוכחות ושרירים של מעצמה. אולם כמו שציין השר הבולגרי, מדובר גם בגיחות אימון ואיסוף מודיעין של חיל האוויר הרוסי מול ברית נאט"ו.
בנאט"ו טוענים בנוסף כי אירועים מהסוג הזה מייצרים מתיחות והחשש הוא שטעויות שיעשו בשטח יביאו להסלמה עד כדי מלחמה.