יום שלישי בלילה, בסיס תל נוף, טייסת 133. סירנה נשמעת ברחבי הבסיס וטייסי הקרב מזנקים לעבר מטוס ה-F-15. דקות ספורות לאחר מכן הם כבר משייטים בשמי רצועת עזה. מתחת לכנפיים פצצות כבדות שעוד רגע ייפלו על מטרות בעומק הרצועה. כמה עשרות ק"מ משם, ממריאים מטוסי הסופה של טייסת העטלף מבסיס רמון, גם הם עמוסים בפצצות, מיד אחריהם, עושים זאת גם מסוקי האפאצ'י. המטרה ברורה: לעצור את ירי הרקטות לעבר יישובי הדרום.
"כשאנחנו רואים איום, אנחנו מסירים אותו"
430 רקטות, כמעט מאה יירוטים ותקיפה של 170 מטרות אויב מהים ומהיבשה. בכל רגע נתון ריחפו בשמי רצועת עזה וסמוך לה עשרות רבות של כלי טיס. מטוסי קרב ומסוקים, מטוסים ללא טייס ומטוסי מודיעין של טייסת מאה. כדי לשמור על רצף תקיפה אווירי וגמישות היו שם גם מטוסי תדלוק שהחזיקו באוויר מטוסים חמושים לעייפה. את כל הסיוט הלוגיסטי הזה מנהל מערך הבקרה האווירי: מצד אחד אין שום איום על טייסי חיל האוויר, מנגד צריך לדאוג שמטוסים לא יתנגשו באוויר וכולם יגיעו למטרות שלהם בזמן.
מיד עם מטח הרקטות הראשון, שדי הפתיע את כולם, הבינו בחיל האוויר שצריך להוציא את המטוסים מהדיר המשוריין שלהם לשמי עזה, עדיף שעה אחת קודם. "הנהלת הטייסת הכינה אותנו למה שצפוי לקרות", סיפרו סמל שחף אשכנזי ורב"ט יעל טמיר, פקידות מבצעים. "כל מידע שמיועד לטייסות עובר דרכנו. בין אם מדובר בקיצור כוננות, הארכת כוננות או הוספת כוננות, ובין אם מדובר בהזנקות - אנחנו הגוף המקשר בין מטה החיל לבין הבסיסים".
סרן ש', נווט קרב שהשתתף בתקיפות הוסיף כי "ברגע אחד הוזנקו טייסות הבסיס ובזו אחר זו המריאו עשרות גיחות ממסלולי ההמראה. כל הבסיס לקח חלק בפעילות - טייסות הקרב ומסוקי הקרב יצאו לבצע שלל משימות, ביניהן תקיפה, איסוף וצילום. טייסת 119 מביאה לזירה יכולות תקיפה וסיוע לכוחות הקרקע. השתתפנו בפעילות המבצעית לאורך כל הימים האחרונים ונמשיך ככל שיידרש". היכולות של טייס 119, מטוסי F-16I, כוללות שיגור טונות של חימוש באופן מאוד מדויק.
"תקפנו לא מעט חוליות שיגור. אנחנו תוקפים אותן באזור ההפעלה שלהן. בין שניות לדקות לאחר שירו, מיד או בסמוך לשיגורים", מספר קצין בכיר בחיל האוויר. לדבריו, "כשהאויב יותר פעיל יש לנו יותר הזדמנויות. כשאנחנו רואים איום, אנחנו מסירים אותו".
לא ברור כמה משגרים הושמדו מהאוויר, אבל כן צריך להגיד שלמרות המאמץ הראוי להערכה, אנשי חוליות השיגור כמעט ולא נפגעו. למרות הכוח שהופעל, חלק גדול מהמשגרים פועלים על טיימר וחוליות הטרור של חמאס הצליחו פעם אחר פעם להטעין את משגרי הרקטות והמרגמות ולייצר אש כבדה. בסבב הזה הם הוכיחו פעם נוספת שאת האש לא ניתן לעצור מהאוויר.
לאור המצב, חיל האוויר יצא שוב ושוב לעצור את ירי הרקטות ולגבות מחיר מחמאס. "כל המטוסים נחתו בשלום בבסיס ומיד התחלנו לחמש אותם מחדש על מנת שנהיה מוכנים לכל תרחיש. האופי של הטייסת הוא לעבור תמיד מאפס למאה בשניות ספורות. אנחנו מבצעים מגוון משימות בכל שעות היממה, כאשר במרבית המקרים מדובר בפעילות שקורית מעכשיו לעכשיו. אנחנו מוכנים תמיד - מנטלית ונפשית", הסביר רס"ן ע מפקד הגף הטכני של טייס 133 המפעילה מטוסי F-15.
הוא הוסיף ש"ברגע שהייתה סירנה כולם רצו למטוסים וסייעו להוצאתם לתקיפה בבטחה. בשגרה יש לנו זמן רב להתכונן למשימות. בדרך-כלל, מדובר במשימות שאנחנו יודעים עליהן מראש, ומכינים את הצוותים והמטוסים בהתאם. הזנקה לעומת זאת אינה מתוכננת, לא תמיד יש לנו את כל הפרטים על האירוע".
בניגוד לזירות אחרות, טייסי חיל האוויר עבדו בעזה בתנאים מאוד סטריליים. כמעט ולא קיים איום מצד ארגוני הטרור העזתים על מטוסי חיל האוויר, מה שמאפשר לטייסים לעבוד בנחת באופן יחסי. אפילו אתגר הפלת פצצות על מטרות בלב אוכלוסייה אזרחית נחשב היום לקל יחסית בזכות הטכנולוגיה המתקדמת. למרות זאת, תמיד יכולות לקרות טעויות ובחיל האוויר עבדו מאוד קשה כדי שזה לא יקרה.
"אפשר לדמיין מה קורה כשאנחנו תוקפים בניין בן שבע קומות"
בעזה הרגישו היטב את עוצמת חיל האוויר, אך הם צפו את זה והיו מוכנים. בהקלטות קשר של חמאס שנחשפו ביום רביעי בבוקר בגלי צה"ל, נשמעים אנשי חמאס כשהם מזהים מסוקי אפאצ'י של חיל האוויר ומזהירים אחד את השני: "המסוק טס למזרח ואז למערב", נשמע קול ברשת הקשר שלאחר מכן הוסיף "זהירות עכשיו הוא עומד לירות". אחרי שהמסוק התרחק אותה חוליה ביצעה שיגור של רקטות לכיוון עוטף עזה.
בתקיפה של משרדי השלטון של חמאס, הסביר הקצין הבכיר מחיל אוויר כי "המנגנון הצבאי יושב בלב אוכלוסייה אזרחית. אפשר לדמיין מה קורה כשאנחנו תוקפים בניין בן שבע קומות וכל השכונה מתפנה. פינינו אנשים בכל מיני שיטות בסיוע פיקוד דרום. תקפנו רק מבנים ריקים. אבל לא הייתי מתחלף עם אף אחד מהשכנים שם. האזרחים מתרחקים מאות מטרים ונכנסים לבתים סמוכים".
בזה אחר זה המריאו הטייסים לתקוף מפקדות, מחסני תחמושת ושלל מתחמים צבאיים. "הטיסה בעזה שונה משמעותית מטיסה בגזרות אחרות. מדובר בצפיפות אוכלוסין חריגה ואין מקום לטעויות", מספר סרן ש', נווט קרב בטייסת העטלף, המפעילה את מטוס ה"סופה" (F-16I). "אנחנו עושים את כל הפעולות האפשריות כדי להימנע מאירועים של פגיעה בבלתי מעורבים".
בתקיפות השתתפו גם טייסי המילואים של חיל האוויר. אחד מהם הוא סא"ל (מיל') ג', טייס בטייסת 201 ("האחת") המפעילה גם היא את מטוסי ה"סופה" (F-16I), שסיפר מצדו כי "האתגר המרכזי הוא לדאוג לכך שהפקודה המבצעית תבוצע בצורה מדויקת, ממוקדת ומותאמת בדיוק עבור המשימה שצריך לבצע - עם אפס טעויות. רק לאחר שהתעמקנו בפרטים הקטנים ביותר נצא לגיחה".
חמאס למדו לנהל מערכה וסיכונים
אחרי שסבב ההסלמה הסתיים, לכולם היה ברור שזה רק עניין של זמן עד שיגיע הסבב הבא. חיל האוויר חזר לשגרה, אבל אפשר רק לנחש מה עבר בראש של הטייסים של חיל האוויר ב-48 השעות של המבצע. מנגד, כן צריך להגיד שחמאס הראו שוב יכולת ניהול לחימה מרשימה מול העוצמה של חיל האוויר הישראלי.
חמאס ניהל מבצע שנפתח בפעולה לצריבת התודעה, ירי טיל נ"ט על אוטובוס של חיילים, שרק במקרה לא הביא לנפגעים רבים למרות שבארגון הטרור ניסו. מפקדת חמאס הצליחה לפתוח במטח כבר באותה השנייה בדיוק, ולהמשיך בירי כבד לעבר אזור הדרום למרות המאמצים של צה"ל (שהוגבל משמעותית על ידי הדרג המדיני). בנוסף, חמאס הצליח לעצור את האש באופן מוחלט בדיוק בשעה שקבע להפסקת האש וזה אגב משהו שמלמד אותנו גם בנושא "ירי הסוררים" כפי שהוגדרו שיגורי הרקטות בשנה האחרונה. בכל מקרה, ארגון הטרור הוכיח יכולת ניהול מערכה מרשימה וגם יכול ניהול סיכונים.
סביר להניח שבצה"ל ובחיל האוויר בפרט, כבר מתחקרים את מה שקרה באותן 48 שעות. הטייסים ואנשי מטה חיל האוויר עוברים על הסרטונים שצולמו על ידי כלי הטיס השונים. עוברים על הדו"חות שמילאו אנשי צוות האוויר, המודיעין ואחרים. ובונים תוכניות להמשך. לסבב ההסלמה הבא שסטטיסטית יגיע בעוד כחודשיים לערך. אולי פחות.