ביום שבת האחרון רעולי פנים תקפו רכב ובו לוחמי משמר הגבול - ואף ניסו לשלוף אותם מהרכב. העימות נמשך זמן קצר, אך התיעוד זכה לתהודה רבה בגדה. במשמר הגבול ציינו: הסרטון מגמתי, המפגינים נהדפו. במהרה, התקרית גררה חילופי האשמות בין שר הביטחון למג"ב וצה"ל, מעין מאבק גרסאות שעסק בתגובה של הלוחמים לסיטואציה אליה נקלעו.
אלא שאף אחד לא התייחס לבסיס של התקרית, לדבר שבגללו נוצרה כל הסיטואציה הזו – העובדה שהרכב נתקע שם בגלל בעיה מכאנית. מדובר בלא פחות ממחדל חמור, מחדל שרק בנס, עוד לא הביא לאבדות בנפש.
בימים האחרונים העידו בפנינו חיילים בסדיר ובמילואים על מצבם העגום של הרכבים המבצעיים של אוגדת איו"ש. החיילים מספרים על משימות שלא יוצאות לפועל בגלל רכבים לא תקינים, על כך שהם נוסעים ברכבים שמסכנים את חייהם ועל ימים שלמים בהם לא הייתה פעילות של הצבא כמו סיור כוננות ועוד, רק בגלל שהרכבים היו מושבתים.
ועד כמה המצב גרוע? לוחמים במילואים שסיימו לאחרונה קו תעסוקה בגזרת חטיבת בנימין שיתפו אותנו בלא מעט סיפורים, שכל אחד מהם שווה ועדת חקירה במושגים של ישראל 2017. "מסך של 20 ימי מילואים נטו בקו, אני יכול להגיד שהיו לנו רכבים תקינים אולי ב-3, 4 ימים", מספר קצין צנחנים במילואים. "בחלק מהזמן לא היו רכבי סיור, ולפעמים אפילו לא היה לנו רכב לחפ"ק או לכוננות. במשך ימים רצופים, לא היו רכבים לכל השלושה גם יחד". נחדד: בגזרה בה ישנם יישובים יהודים וערבים, גזרה בה זורקים על בסיס יומי אבנים על רכבים ישראלים, לא היה אף רכב תקין ולא הייתה אפשרות להגן על התושבים ולהגיב לאירועים.
לוחם מילואים נוסף שנמצא בימים אלה באותה גזרה מספר: "משימות פשוט לא יוצאות לשטח. כל הזמן מפעילים לחץ על אנשי הסדנה, הם מתקנים את התקלה - ושעה אחרי הרכב מושבת שוב. לפני כמה ימים היה אירוע של זריקת אבנים ובקבוקי צבע על רכבים של מתיישבים, ויצאנו רק אחרי 20 דקות, אולי אפילו חצי שעה. חוץ מלנקות את הכביש, לא היה לנו מה לעשות".
הגלגל שרקד
במקרה אחר נאלצו לוחמים בפעילות מבצעית לצאת למשימות על דוד, ג'יפ ממוגן, למרות שהאגזוז שלו פלט גזים לפני הרכב. הלוחמים העידו שלא הייתה להם ברירה, והם נאלצו להשתמש ברכב הזה "כי לא היה משהו אחר". בהמשך, הם התלוננו על צרבות, בחילות וכאבי ראש שנגרמו כתוצאה מהחשיפה לאגזוז. די מהר הרכב הזה זכה לכינוי "הדוד של הנאצים" ובסופו של דבר גם הושבת, אבל רק אחרי שלוחמים במילואים פשוט סירבו לעלות עליו. "אחרי שזה קרה, היינו שלושה ימים בלי אף רכב בגזרה של כביש 60", העיד אחד מהם.
המצב העגום של הרכבים הביא לכך שהלוחמים במילואים פשוט החלו להשתמש ברכבים הפרטיים שלהם, מצב אבסורדי לכל הדעות. הלוחמים העידו שהם הניעו רכבים ממוגנים עם הרכבים הפרטיים שלהם, ובמקרים רבים הוציאו גם משימות עם הרכבים הפרטיים שלהם. בלא מעט מקרים הם יצאו לסייר על רכבים פרטיים או הוציאו משימות סיור רגליות בנקודות שונות בגזרה עם הרכבים הפרטיים שלהם, "אחרת זה פשוט לא היה קורה והגזרה הייתה מופקרת", העיד אחד מהם.
באחד המקרים, הם הגיעו לסדנה לתיקון רכבים של גזרת בנימין וביקשו להחליף גלגל מפונצ'ר של רכב דוד ממוגן – אך לא זכו לקבל יחס מהמשרתים בסדנה. "אמרנו להם עזבו, אנחנו נחליף, רק תנו לנו כלים, אבל הם סירבו לתת לנו כי 'אנחנו לא מוסמכים'. בסוף החלפנו לבד את הגלגל של הדוד". יום לאחר מכן, אותם חיילים נסעו עם הרכב לירושלים, ושם אזרח סימן להם לעצור - "כי הגלגל רקד". אחרי שעצרו, גילו שאום אחד עף מהגלגל וכל היתר היו רגע לפני נתק. אפשר רק לדמיין מה היה קורה אם דוד היה מתהפך בכבישים של ירושלים.
בלא מעט מקרים נאלצו לוחמים לנוע בגזרת איו"ש עם האמרים פתוחים, כיוון שכל הרכבים הממוגנים היו מושבתים. אבן שהייתה נזרקת לכיוונם הייתה יכולה לקטול חייל. אחד החיילים העיד שנאמר לו על ידי קצין כי הוא מעדיף שהלוחם יספוג את האבן, ולא מתיישב. הוא התחלחל מהתשובה: "אני לא אמור לספוג אבן לפרצוף כדי להגן על מישהו, רק כי לצבא אין כסף לרכבים".
לטענת הלוחמים, מצבם של הרכבים המבצעיים גרוע גם בגזרות הגבול עם לבנון, מצרים ועזה, אך באוגדת איו"ש "זה פשוט מטורף". לדברי ש', לוחם שהשתחרר לאחרונה משירות בחטיבת כפיר, "חלק גדול מההתפרעויות שספגנו במעצר של מבוקשים קרו רק בגלל שהרכבים נתקעו. העיקרון בפעולות כאלה הוא שאתה מגיע בלילה ועושה הכל מהר, אבל בגלל שהרכב נתקע, אתה נשאר במקום ואז מתחיל הפס"ד".
בשיחה שקיימתי עם מספר קצינים במילואים, הם העידו שהעלו את הדברים בפני מפקד אוגדת איו"ש. "אמרנו לו שהמצב יותר מגרוע, שזה מחדל וסכנת חיים של ממש", סיפר לי אחד מהם. "אבל הוא סגר את הנושא בזה שאמר לנו שמצב הרכבים באוגדת איו"ש ידוע. זהו, חוץ מזה לא הייתה שום התייחסות". כמעט כל החיילים עמם שוחחתי, סיכמו את הנושא בכך שהם לא הופתעו מהסיפור של הג'יפ של מג"ב שעלה לכותרות. הדבר היחיד שהפתיע אותם זה "שאף חייל לא נהרג בגלל זה", כפי שאמר אחד מהם.
תגובת דובר צה"ל: "בימים אלה מתבצעת עבודת מטה אשר מטרתה להביא לחידוש מלאי הרכבים ושל שמירתם בכשירות גבוהה לאורך זמן. במקרים בהם הרכב תקול, המשימות מתקיימות על בסיס רכבים חלופיים או באופן רגלי. מדובר באחוז קטן לעומת מספר הרכבים אשר ברשות האוגדה".