ענקית התעופה בואינג הודיעה שקיבלה משלוש מדינות הזמנות לייצור הדגם המתקדם ביותר של מסוק הקרב - AH-64E, בעסקה שהיקפה למעלה מחצי מיליארד דולר.
"עוד בנות ברית בוחרות בדגם המתקדם שלנו", אמרה קתלין ג'וליבט, סמנכ"לית תוכניות בחברה ולא ציינה באילו מדינות מדובר. היא הוסיפה שחילות האוויר בעולם בוחרים בדגם הזה בגלל: "היכולת המתקדמת ביותר לשמור על מדינתם בטוחה כיום ובעתיד. האפאצ'י ממשיך להיות מסוק ההתקפה המוכח והמהימן ביותר בשדה הקרב".
אבל עם כל הכבוד לדבריה של נציגת היצרנית, מה שבאמת מעניין בהודעה הוא היקף שעות הטיסה המטורף שהצי הזה צבר מסביב לעולם, כולל במסגרת חיל האוויר הישראלי.
במסגרת הפרסום חשפה בואינג שצי מסוקי האפאצ'י מופעל נכון להיום על ידי 16 מדינות. כמו כן שהמסוקים האלה צברו סך כולל של 4.5 מיליון שעות טיסה, מהן כמיליון שעות טיסה קרביות. רק כדי להבין, ארבע וחצי שעות טיסה בחישוב מהיר שוות ערך לכמה מאות שנים במצטבר.
בואינג ציינו שעד היום הם מסרו 2,200 מסוקי אפאצ'י לצבא ארה"ב, ישראל, מצרים, יוון, יפן, כוויית, הודו, בריטניה ומדינות נוספות. על פי אתר "flightglobal" חיל האוויר הישראלי מפעיל 48 מסוקי קרב מסוג אפאצ'י מדגם A המיושן ומדגם D שגם הוא נכנס לשירות בתחילת שנות ה-90.
רק לפני שבועיים בואינג חתמה עם צבא ארה"ב על הסכם בהיקף של מיליארד וחצי דולר למתן "שירותי תמיכה" לציי מסוקי אפאצ'י AH-64 D/E של מדינות רבות, כולל של חיל האוויר הישראלי.
יש לציין כי בניגוד לרוב תחומי התעופה, רוב המדינות בעלות היכולת לא מתכננות ומייצרות מסוקי קרב חדשים. במקסימום משפרות את היכולות של הדגמים הקיימים. זה קורה בגלל הערכה שמסוקי הקרב נמצאים כבר היום בסוף דרכם ולמעשה נמצאים בשירות רק בגלל קיבעון מחשבתי. כבר היום כטב"מים מבצעים את רוב המשימות של מסוקי הקרב, נתון שצפוי רק להמשיך ולעלות כשמדובר רק בעניין של החלטה.