לראשונה מאז 1987, בוצע מטס של התעשייה האווירית לצד מטס יום העצמאות של חיל האוויר. גורמים המעורים בפרטים טענו שלא הייתה סיבה מיוחדת לכך שהחברה לא לקחה חלק במטס בשנים האחרונות וכשאחד מטייסי הניסוי הציע לחזור ולהשתתף בו, הוא קיבל את האחריות להוציא את המשימה לדרך כבר ביום העצמאות הנוכחי.
לכבוד ה"קאמבק" שלהם למטס הצטרפנו אליהם לאחד המטוסים ואפילו אל תא הטייס, משם צילמנו את התמונות וראינו מקרוב את ההתרגשות של הטייסים. מי שהטיסו את כלי הטיס החדשים של התעשייה האווירית במהלך המשימה הלא שגרתית היו טייסי הניסוי שלהם.
במטס השתתפו שלושה כלי טיס של החברה, בהם מטוס האבטיפוס מסוג B777-300ER שנמצא בתהליך פיתוח הסבה למטען ולצידו עוד שני מטוסי G280, המיוצרים בתעשייה האווירית עבור חברת Gulf Stream.
אחרי ההמראה יצאנו עם המטוסים מערבה לכיוון הים, שם חגנו במשך כרבע שעה שניצלנו לצילומי 'דוגמנות' של כלי הטיס. לראות מטוס בואינג 777 כל כך קרוב לחלון ולכנף של המטוס בו היינו, זה בהחלט לא דבר שגרתי.
"הוא היה תקוע שם לאורך כל הטיסה, שזה נראה כמו פוסטר", אמר אחד הטייסים. לאחר מכן החל המטוס עצמו. התחלנו בשמי יבנה, אשדוד ולאורך קו החוף ועשינו את זה בגובה 1,000 רגל בלבד. כך שניתן היה לראות את כל עם ישראל בחופים ו'עובדים קשה' על המנגלים.
המטוסים האלה לא רגילים לטוס במבנה ובגובה כל כך נמוך. בכל פעם כששינינו את המיקום שלנו ביחס ל-777 הגדול, הדבר הורגש ברעד שמנועיו גרמו למטוס שלנו. מקו החוף המשכנו לאזור הכנרת לאורך יישובי הצפון ומשם לים ואז לירושלים, שם המראה היה מרהיב ואף מרגש. זה נכון גם לאזור מצדה.
המטס הסתיים שם ולקחנו כיוון חזרה לנתב"ג. פה העבר של הטייס שלנו על מטוסי F-16 הורגש היטב כאשר הטיסה הרגועה קיבלה תפנית והוא משך את האף חזק לגובה וצבר מהירות. הנחיתה, יש לציין, הייתה חלקה.
בסך הכל, החלק של החברה עבר מעל ישובים מדרום ועד צפון אחרי שהמריא סמוך לשעה 12:00 ונחת סמוך לשעה 14:00.
אחרי הנחיתה, אחד השותפים שלנו לחוויה, הצלם חזי, אמר שמזל שלא היו לנו ציפורים, שכידוע לא מסתדרות עם מטוסים. אחד הטייסים ששמע אותנו חייך וגילה: "האמת שהיו, אחת חלפה מימין ואחרת משמאל, הייתה לידנו גם להקה שחלפה בסמוך". מזל שאנחנו שמענו על זה רק בקרקע.
דן, טייס ניסוי ובעברו איש חיל האוויר שנים רבות שהיה גם הפרויקטור של המטס, סיפר אחרי הנחיתה שהטיסה עבורו הייתה מדהימה.
"מדי פעם יש לנו טיסות מבנה אבל זאת הייתה טיסה חריגה, כי פינו לנו את כל המרחב ואפשרות לבצע מעברים לאורך כל המדינה. טיסות כאלה קורות לעיתים נדירות, פעם בהרבה זמן. הראנו פה את היכולות של המטוסים שלנו מבחינתי זאת משימה שהצליחה וההישג פה אדיר".
הטייסים שישבו על הגאים במטס, רגילים ביום יום שלהם לבדוק את כלי הטיס ושאר מערכות מסווגות לפני שהם נמסרים ללקוחות, לקחת אותם עד לקצה, בהם גם את מטוס ראש הממשלה.
התעשייה האווירית לישראל היא בעלת שם עולמי בתחומי המטוסים הלא מאוישים, הסייבר, טילי התקיפה, ההגנה האווירית, המכ"ם, הלוויין ועוד.
"התעשייה האווירית היא חברה ביטחונית שעוסקת יום יום ושעה שעה למען עוצמתה של מדינת ישראל", אמר בועז לוי מנכ"ל החברה. "וביום כזה שאנחנו יכולים להראות לאזרחים מה אנחנו עושים בשבילם, ההתרגשות שלנו המנהלים, הטייסים וצוותי הקרקע היא אדירה. הרבה מאוד שנים לא היינו חלק מהמטס אבל היום הדגמנו פה יכולות מדהימות". בכירי החברה כבר מדברים על חזרה להשתתפות במטס גם בשנים הבאות.