ישראלים שהפליגו על יאכטה מקפריסין לישראל ביום חמישי האחרון, הופתעו לקבל בקשר הודעה מחיל האוויר המלכותי של בריטניה, עם בקשה לבצע אימון חילוץ אווירי מכלי השיט שלהם.
בני אטיאס, הבעלים של "יאכטה סול" מיפו, סיפר שלא חשב פעמיים והתנדב לאימון שנמשך כשעה. "אני כבר עשר שנים בתחום ומעולם לא יצא לי לחוות אירוע כזה", אומר אטיאס בשיחה עם mako. לדבריו, מיד עם תום הסגר יצא על גבי היאכטה שלו יחד עם בנו ועוד זוג חברים, והיה אמור לחזור ביום שבת, אולם בשל מזג האוויר יצאו מקפריסין ביום חמישי. מדובר ביאכטה חדישה ומפוארת מתוצרת דלפיה בגודל 12 מטר, מרווחת ומתאימה לעד 12 מפליגים. כזו שהתאימה לחיל האוויר המלכותי לצורך אימון חילוץ מכלי שיט על ידי מסוק.
"הם עלו מולנו בתדר 16 במכשיר קשר ומבקשים שנעבור ל-11", מתאר אטיאס את ההזמנה הלא שגרתית. "אמרו שהם מחיל האוויר המלכותי ומבקשים אישור לבצע אימון שהיא 'WIN WIN' לשני הצדדים". עשר דקות לאחר מכן הגיע מסוק בריטי והחל לרחף לצד היאכטה ובה הנופשים הישראלים.
"הם חגו מסביב מעט רחוק כדי לראות שאין כלי שיט שמתקרב ואין פרצי רוח. שמתי את היאכטה על הגה אוטומטי, אף אחד לא נוגע, המסוק מרחף מעל ליאכטה והמחלץ יורד אלינו על הכבל". מדובר בטיסה לא פשוטה מבחינת הטייסים הבריטים והמחלץ שיורד לכלי השיט תוך שהם צריכים להתאים את המסוק שלהם לכלי השיט שזז במהירות ועם הגלים. "הבחור שירד היה מאוד מקצועי, אמר שלום ונעים מאוד אבל לא מעבר לזה", מספר אטיאס, שציין כי מיד עם הפנייה הוא דאג לארגן ציוד צילום כדי לתעד את החוויה.
בקפריסין נמצא בסיס גדול של חיל האוויר המלכותי של בריטניה, "אקרוטירי", משם יוצאות בין השאר תקיפות נגד דאע"ש בסוריה ועיראק. בנוסף, נמצאת שם טייסת מסוקים המתמחה במשימות חילוץ והצלה בדגש על כלי שיט במצוקה. מדבריו של אטיאס ניתן להבין שהבריטים פונים על בסיס קבוע לכלי שיט אזרחיים ומבקשים להתאמן עליהם. "שלחו לי תמונות של סירה עם בחורות שהתאמנו עליה, והן הצטלמו עם המחלץ", אמר, אבל הוסיף שלו אישית לא יצא לחוות אירוע כזה וממה שהוא מכיר הייתה סירה ישראלית שהשתתפה באימון כזה לפני למעלה מעשור. מה שבטוח, הנופשים הישראלים הרוויחו חוויה נדירה.