תעלומה שהולכת וצוברת תאוצה ברשת: האם מטוסי חמקן מדגם שיצא משירות מבצעי כבר לפני כעשור נשלחו באופן חשאי למשימות בסוריה, בעיקר באזורים רוויים במערכות הגנה אוויריות? יותר ויותר גולשים משתפים בשבועות האחרונים סרטונים שבאים לחזק את הטענה שהמטוס "עדיין חי", ובועט.
מטוס ה-117-F נחשב לחמקן המבצעי הראשון ולכוכב הבלתי מעורער של מלחמת המפרץ הראשונה. בתחילת שנת 2008 הכריז חיל האוויר האמריקני שהחמקן ייצא משירות מבצעי, אך יישאר באחסון "טייפ 1,000", כלומר – ישב במחסן עד שיפרוץ משבר.
בשנת 2017, כמעט עשור אחר כך, הודיע משרד ההגנה האמריקני שפרויקט האחסון יחוסל עד סוף השנה והמטוסים ייצאו משירות באופן סופי.
כבר בחודש אוגוסט שעבר דיווחנו כאן על תיעוד חדש של מטוסי 117-F שנטען כי הם עדכניים, מה שאומר שהם לא באמת יצאו משירות. כעת, סרטונים חדשים שמופיעים ברשת וצולמו כביכול בשני מועדים שונים, ב-26 וב-27 לפברואר, כשהם טסים נמוך מאוד ב"עמק המוות" ומבצעים שלל תמרונים.
עוד קודם לכן, באוגוסט 2018 תועדו זוג מטוסי F-117 טסים נמוך מאוד באזור 51 המפורסם, במה שנראה כמו גיחת אימון או ניסוי בדרום מערב נבאדה.
אם בעבר מקובל היה לחשוב שהיצרנית חברת לוקהיד מרטין שמרה את המטוס לניסויים במפעל ה"בואשים" הסודי שלה, כעת חושף מגזין “The Aviationist”, שלפחות ארבעה חמקנים מסוג זה נשלחו לבצע תקיפות בסוריה. כזכור כבר פורסם כי למרות הודעת הנשיא טראמפ על יציאת הכוחות מסוריה, ארה"ב ממשיכה לפעול במדינה.
למה חיל האוויר האמריקאי מפעיל את הדגם הזקן כשיש לו חמקנים כמו ה- F-35, B-1, B-2 ועוד? לא ברור. מה שבטוח, הסיפור הזה מעורר את הדמיון של לא מעט חובבי תעופה בעולם ובלי ספק גם של גופי מודיעין שונים.
נראה שמאז ש"יצא מהשרות", המטוס הזה המשיך לעבוד קשה גם בשרות נאס"א וככל הנראה שגם בשירות חיל האוויר האמריקאי, מה שכבר הפך אותו מקור לחובבי הספקולציות ברשת, שמנסים להבין מה הסטטוס הנוכחי של החמקן.