רגע לפני שהם מקבלים את הכנפיים שלהם בטקס מסדר כנפיים שיתקיים היום אחר הצהריים (חמישי), נערך ביום ראשון השבוע טקס חשיפת דרגות הקצונה לבוגרי קורס טיס 172. בוגרי הקורס צעדו נרגשים על רחבת המסדרים בזמן שמטוסי חיל האוויר מהעבר וההווה תמרנו באוויר, בהם גם הסטירמן האפור. הטיסה של הסטירמן הייתה אירוע בפני עצמו, וזאת משום שלפני שנה וחצי המטוס הקשיש הזה קורקע אחרי שנשרף על ידי חייל. בזכות עבודה קשה של צוות הגף הטכני במוזיאון, המטוס שהוגדר על גבול ה"טוטאל לוס" ורבים האמינו שהוא אבוד, חזר לטוס.
"שנה וחצי שאתה מחבר חלקים קטנים אחד לשני, ונולד לך מטוס", אומר לנו רס"ב אבי הרוש, מנהל עבודה בתחום המטוסים במוזיאון ומי שניצח על הפרויקט. אמרו להם שעדיף להם כבר לחפש מטוס חדש, אבל הם לא ויתרו. את התוצאה ניתן לראות בסרטון שבתחילת הכתבה, שצולם במהלך טקס חשיפת הדרגות ממצלמת גו פרו שחוברה לכנף המטוס.
מדובר במטוס שהוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של חיל האוויר ומדינת ישראל בכלל. הסטירמן תוצרת חברת בואינג יוצר ב-1936, ולא פחות מ-10,000 מטוסים כאלה נבנו לאורך השנים. לחיל האוויר המטוס הזה הגיע אי שם ב-1949 כמטוס אימון של בית הספר לטיסה, אולם גם כזה שיצא ללא מעט משימות מבצעיות. הם יצאו משירות בתחילת שנות ה-60, אבל בחיל האוויר דאגו לשמור על שניים מהם במצב טיסה למען המורשת. אחד מהם, הסטירמן האדום, הפסיק לטוס בשנות ה-90 ומאז הפך אחיו האפור לפרפורמר קבוע במסדרי כנפיים של חיל האוויר.
לאפור יש סיפור רקע מיוחד ומרגש אותו מספר לנו רס"ב הרוש לפני שאנחנו נכנסים לעניין פרויקט השיקום. "בחיל האוויר היה טייס בשם בר ארז (אפרים) ז"ל שהמטוס הזה היה שלו, והוא רצה לשקם את המטוס ולהעביר אותו למוזיאון חיל האוויר. הוא לא הספיק לסיים את פרויקט השיקום כי הוא נספה בתאונה אווירית באפריקה, אז החברים שלו החליטו להמשיך את היוזמה, שיקמו את המטוס והעבירו אותו בשנת 1982 לידי יעקב טרנר".
חלקים מכל רחבי העולם
לא פשוט לתחזק מטוס מודל 1936, והרוש מספר שלמצוא חלקי חילוף לדוגמה, זו בעיה בפני עצמה. "אין לך מחסן כמו בכל חיל האוויר שאתה מקיש על מחשב והחלק מגיע מהמדף", הוא מסביר. את החלקים הם מחפשים ומביאים ממגוון מקומות בעולם, לא פעם בפעולות מאוד יצירתיות: "יש חלקים של חובבי תעופה על המדף וצריך ממש לחטוף אותם".
>> מכורים לפז"ם? הירשמו לפייסבוק שלנו
הוא מספר לנו על מטוס יפהפה שבקלות מאוד גם מתחברים אליו רגשית. "אבל קרה מה שקרה, והחלטנו לשפץ את המטוס". מה ש"קרה" כפי שהגדיר זאת הרוש בכאב, התרחש לפני שנה וחצי. אחד מהחיילים של המוזיאון הצית באופן מכוון את המטוס וגרם לו לנזק קשה שהוערך על פי כתב האישום שהוגש נגדו ב-224 אלף דולר. לרס"ב הרוש היה ברור שלמרות הנזק העצום הוא ואנשיו יחזירו אותו לאוויר. בכל זאת, הוא מתחזק אותו מאז שנת 2003.
"המטוס היה סוג של טוטאל-לוס. החלטנו להשתמש בכל החלקים ששרדו ושמנו אותם על הגוף של הסטירמן האדום. כל הזנב, הכיסאות, המנוע ועוד של האפור", מספר הרוש. "אנחנו מדברים על שנה וחצי של עבודה שמדי פעם נעצרה, כי היה צריך גם להביא חלקים מהעולם". עוד הוא מוסיף ומספר, "היינו צריכים לקחת הרבה חלקים קטנים וגם גדולים ולחבר אותם למכלולים, הכל עם ספרות אחזקה מאוד תומכת. ייצרו אז מטוסים מדהימים עם טכנולוגיה פשוטה, ועם ספרות מאוד ברורה".
ושלא יהיה ספק, הם עבדו שם עם הספרות המקורית – כן, זו משנת 1936. "לאט לאט, מהחלק הקטן נהיה חלק גדול, ועוד מכלול ועוד אחד - ונבנה לך מטוס. בכל שלב כזה, החיילים לא מאמינים שאנחנו עושים את זה", הוא מעיד. רבים סביבם כלל לא האמינו שניתן בכלל לתקן את המטוס הזה. "לא היה נשמע הגיוני שזה יקרה, אמרו לנו. זה לא יצליח ולא יהיה אותו הדבר, אמרו שזה מאוד מסובך ומאוד מורכב. אבל אני האמנתי מהרגע הראשון, המבנה של המטוס הזה מאוד חזק ופשוט".
נקודת השיא הייתה לפני חודש וחצי, אז הוא המריא לטיסת ניסוי ראשונה שאמורה לאשר לו לעלות לאוויר, אירוע דרמטי עבור הצוות של הרוש. "לפני כן הייתה ההרצה הראשונה, הפעם הראשונה שהכניסו לו מתח חשמלי, וכל דבר כזה היה עבורנו אירוע מרגש. בפעם הראשונה שהטייסים הגיעו והמטוס התנתק מהמסלול, החיילים ממש קפצו מרוב אושר. היום הוא יטוס במסדר כנפיים, וזו סגירת מעגל מרגשת".
הוא מספר שכל עוד זה תלוי בהם, המטוס הזה לא ירד מהאוויר. "הבאנו פה מטוס חדש לעוד שנים רבות. אין למטוסים האלה גיל, הוא יוצר בטכנולוגיה ישנה אבל איכותית, ככה שכל דבר שם מאוד חזק. תוסיף לזה את הטכנולוגיה והבדיקות המיוחדות שיש היום, ואנחנו סוגרים פערים עצומים". לסיכום, ניתן להגיד שיש בהחלט מצב שהרוש וממשיכי דרכו ידאגו שהמטוס הזה יעלה לאוויר גם כשהבוגרים של היום יצאו לפנסיה. אנחנו כבר לא נופתע.