ממשיכים בהכנות לקליטת מטוסי החמקן של חיל האוויר, ה-F-35I אדיר. זוג מטוסי החמקן הראשונים ינחתו בבסיס חיל האוויר נבטים ב-12 בדצמבר השנה, ומיד עם נחיתתם הם יהפכו לישראליים כשיותקנו בהם מערכות ה-C4 מתוצרת כחול-לבן. מדובר במערכות קשר, מודיעין, שליטה ובקרה שהתקנתן היא תנאי של מערכת הביטחון, בכל מטוס שנרכש לחיל האוויר.
מדינת ישראל נחשבת לאחת מהמובילות בתחום זה, והמערכות הללו מגדילות את הפער שבין חילות האוויר הזרים לישראלי. למעשה, גם אם יגיע מטוס זהה לאחד מחילות האוויר הערביים שסביבנו - כמו במקרה של ה-F-15 בסעודיה - המערכות האלה משדרגות את הדגם הישראלי בהשוואה למוצר המדף של לוקהיד מרטין.
ישראל מתכננת לרכוש בסך הכל 75 מטוסי חמקן. נכון להיום, משרד הביטחון הזמין 33 מטוסים מסוג זה בעלות של למעלה מ-5 מיליארד דולר. על פי לוקהיד מרטין, לשני המטוסים שינחתו פה בסוף השנה יצטרפו שישה מטוסים שינחתו ב-2017, אולם עדיין לא נמסר תאריך מדויק.
כפי שפרסמנו בעבר, ב-22 ביוני יתקיים טקס גלילה של החמקן הישראלי הראשון במפעלי לוקהיד מרטין בפורט וורת', טקסס. בכירי מערכת הביטחון ושר הביטחון ינכחו באירוע. שלושה שבועות לאחר מכן תמריא מישראל משלחת הטייסים הראשונה שתתאמן בארה"ב על המטוס החדש תחת פיקודו של מפקד הטייסת הראשון, סא"ל יותם.
פרויקט החמקן מלווה זה מספר שנים בלא מעט טענות בגין תקלות כאלה ואחרות שמתגלות במטוס, אולם בחיל האוויר ובמערכת הביטחון מבהירים שהם ערים לטענות, וכפי שנאמר לנו בעבר - הם "לא קנו חתול בשק". לנושא התייחס גם ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן שאמר במהלך כנס "הלוחמה האווירית בדור החמישי" של מכון פישר לחקר האוויר והחלל: "הבעיות השונות נובעות מכך שהמטוס נמצא עדיין בשלבי פיתוח. מדובר בבעיות שהולכות ונפתרות".
אגב, באותו כנס נאם גם האלוף (במיל') איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר לשעבר, ואמר: "אם יום אחד נצטרך לפעול במרחק אלפי קילומטרים מהבית - זהו האמצעי היחיד שיאפשר לנו פעולה כזאת".