הדרך לבסיס בגשם, המארבים בבוץ, ההגבלות על יציאה מהבסיס בגלל השלג והקור שחודר לעצמות - הופכים את החורף לאחד הסיוטים הכי גדולים של חיילים בצה"ל. אלא שיש יחידות שמבחינתן, האקשן מתחיל עם התחזקות הרוחות, הגשמים והשלג.
הלחימה בחורף מצריכה יכולת התמודדות עם לא מעט אתגרים שכרוכים במאפיינים הייחודיים לחורף – הבוץ שמאפיין תאי שטח רבים, שיטפונות שמקשים על הגישה לנקודות מפתח, שלג בהרים, ערפל שמקשה על הראות וההתנהלות שונה בשדה הקרב על מנת להימנע ממכות קור. בצה"ל יש יחידות שהוכשרו במיוחד להתמודד עם התנאים האלו בשדה הקרב.
יחידת האלפיניסטים - מומחים לשלג
הר החרמון הוא אחת מהנקודות האסטרטגיות החשובות ביותר במדינת ישראל – בשל הגובה שלו והתצפית שהוא מספק ובשל מיקומו על משולש הגבולות סוריה-לבנון-ישראל. פסגת החרמון הישראלית, אשר מכונה "העיניים של המדינה", היא אחת הנקודות המאוימות ביותר במדינת ישראל, אשר נתונה באופן תמידי לאיום צלפים סוריים או כיבוש הפסגה על ידי גורמים עוינים, כמו שההיסטוריה כבר לימדה אותנו.
לשם ההתמודדות עם איומים אלו ומתן מענה למצב של לחימה אפשרית בגזרת החרמון ובפסגות ההרים בדרום לבנון הוקמה בצה"ל יחידת האלפיניסטים. האלפיניסטים הם אנשי מילואים שמאומנים ללחימה בתנאי מזג אוויר קיצוניים, תוך שימוש בחתולי ואופנועי שלג, מגלשי סקי ופקל חי"ר, ומתמחים בלחימה ובהסוואה בשטחים המכוסים בשלג ולהישרדות בתנאים הקשים של החורף באזורים אלו. היחידה מקיימת אימונים שגרתיים באלפים השוויצריים ובבא עונת השלגים לארץ, גם בפסגות הגבוהות של הר החרמון.
>> לכל הפרטים על יחידת האלפיניסטים
669 - משיטפון לשיטפון
בעוד שפסגות ההרים בצפון מכוסות בשלג במהלך החורף, נחלי הדרום שוצפים וקוצפים בכמויות מים שחוסמים נתיבי גישה מרכזיים והופכים נקודות רבות באזור הדרום למסוכנות מאוד. כביש 90 (הערבה וים המלח) הוא אחד הכבישים המסוכנים ביותר בחורף בישראל, מכיוון שהם שנה אחר שנה מוצפים בכמויות עצומות של מים שסוחפות איתם כל מה שבא בדרך – סלעים, אבנים, חלקי כביש, תחנות אוטובוס, עמודי חשמל, עצים, מכוניות ועוד.
מידי שנה, נקלעים לא מעט ישראלים לכביש כשהמים מציפים אותו ומאיימים לסחוף איתם את כל מה שבדרך. בשל כך, ליחידת החילוץ של חיל האוויר, 669 תפקיד חשוב ונדרשת ממנו דריכות שיא במהלך ימי החורף הגשומים כאשר יש צורך לחלץ את אלו שנקלעו בתוך ערוץ נחל במשימה שמתגלה הרבה פעמים כמורכבת מאוד, לא פשוטה ומסכנת את הכוחות המחלצים גם הם.
>> לכל הפרטים על 669
יחידת החיזוי של חיל האוויר - בכוננות גבוהה
תנועת מטוסים במרחב, המראות ונחיתות של כלי טיס, ביצוע משימות שונות ובחירת נתיב הטיסה, כל אלה מושפעים באופן ישיר מתנאי מזג האוויר. יחידת החיזוי של חיל האוויר שפועלת כל השנה על מנת לספק לחיל את תחזית מזג האוויר המדויקת הרלוונטית לביצוע משימות הטיסה שלהן הוא נדרש.
עונת החורף ההפכפכה בישראל מעמידה בפני יחידת החיזוי של חיל האוויר אתגר של מתן מענה והתראה מהירים לטייסות השונות באשר למזג האוויר שצפוי להם ולתנאי הראות שעשויים להקשות על ביצוע משימות שונות. טייסות חיל האוויר מצידן, מקיימות באופן שוטף ולאורך כל השנה אימונים במדינות שונות, על מנת להיות מוכנים ולהתרגל לפעילות מבצעית בכל תנאי מזג אוויר.
הכוחות היבשתיים – מלחמות לא פורצות רק בקיץ
עד היום, רב המלחמות של צה"ל פרצו בקיץ. למה? כי לצבאות מסביב יותר נוח ללחום בתנאים צחיחים כשפני הקרקע אינם בוציים וניתנים למעבר באופן קל יחסית. מדינת ישראל שזיהתה את הדפוס הזה, הגדילה לעשות כשחפרה לאורך הגבולות תעלות נ"ט (נגד טנקים) שמוצפות במשך כל השנה במים על מנת להקשות על כוחות השריון של האויב לפלוש לשטחה.
יחד עם זאת, אי אפשר לפסול אפשרות של פריצת מלחמה יבשתית גם בחורף – מצב מאתגר שיש להיערך אליו באופן מיוחד. אדמת רמת הגולן שהופכת לבוצית וביצתית במהלך חודשי החורף, מעמידה בפני כוחות השריון אתגר לא פשוט של התמודדות עם לחימה בשטח תובעני, שמקשה על תזוזת ותמרון הכוחות בשטח. כוחות השריון ויחד איתם כוחות החימוש וכוחות ההנדסה, נדרשים להיות מוכנים גם למצב של שקיעת טנק בבוץ ולמתן פתרונות בהם יש צורך לעבור על פני שטח שאינה עבירה לכוחות משוריינים כבדים.
לכן, באופן קבוע, כל גדוד שריון עובר יחד עם כוחות חימוש, שריון וחי"ר אימון חורף ברמת הגולן כדי להיות מוכנים לקשיים שהחורף עלול להעמיד בשדה הקרב.
איסוף קרבי - לא מסתמכים רק על אמצעים ויזואלים
בעוד שבקיץ ניתן לסמוך על אמצעי תצפית ויזואליים למטרת איסוף מודיעין, בחורף שמביא איתו ערפל, האמצעים האלו הופכים לכמעט לא רלוונטיים. חיל האיסוף הקרבי נדרש לתת פתרונות שיספקו התראה טובה וברורה לאיומים גם במצב של ערפל. לכן, מערכות איסוף שבקיץ הן משמעותיות פחות, הופכות למרכזיות בחורף. בין המערכות האלו: רדארים – יודעים לתת אינדיקציה טובה על כוחות זרים, גם למרחקים גדולים ובערפל מוחלט; מערכות תצפית תרמיות – הופכות משמעותיות מאוד בחורף מכיוון שחום גוף של לוחם או של כלי רכב בולטים הרבה יותר בשטח כאשר הסביבה קרה מאשר בקיץ, כאשר פני הקרקע חמים ממילא; וכמובן אמצעים נוספים, מוכרים פחות.
>> לכל הפרטים על חיל האיסוף הקרבי
חיל הים - עושים גלים
בחיל הים רגילים למים. ביחידות מסוימות בחיל הים, רגילים להתמודד גם עם תנאי קור, אלא שהחורף מזמן לכוחות בים רוחות עזות, גלים בגבהים של עשרות מטרים, מערבולות וסכנות רבות. שיט שגרתי של ספינות בט"ש בשטח, הופך בחורף למשימה מורכבת של התמודדות עם כיווני הגלים וכיווני הרוחות שמשמתנים כל הזמן בעוצמות גדולות, אבל אנחנו סומכים על הלוחמים בים שהם ידעו להתמודד עם כל מה שהוא מתכנן להם.