ברגעים אלה ממש שלושה חמקני F-35I חדשים עושים את דרכם לישראל. הם צפויים לנחות בבסיס נבטים ביום רביעי - ובכך להצטרף לתשעת המטוסים הפועלים בטייסת "נשר הזהב", מתוך 50 מטוסי החמקן שהוזמנו עד כה וצפויים להגיע עד שנת 2022.
כעת ניתן לחשוף שבארה"ב טסים עוד זוג מטוסי "אדיר" – אך אחד מהם יישאר על אדמת ארה"ב למשך כשנה, ויעבור התאמה למערכות ייחודיות ומסווגות שיהיו בשליטתה של ישראל כמו מערכות תקשורת (C4I) ומערכות נוספות מתוצרת חברות ישראליות, ביניהן אלביט מערכות. עם תום תקופת הבדיקות, המטוס יגיע לישראל – והמערכות שהותקנו עליו יהיו נגישות ליתר החמקנים הפועלים בחיל.
מדובר במהלך משמעותי במיוחד שמעניק לחיל האוויר הישראלי עצמאות כמעט מלאה בהפעלת המטוס. בימים אלה נערכים דיונים נוספים מול הממשל האמריקני במטרה לאפשר תהליך דומה גם בתחום מערכות החימוש.
הטמעת המערכות הישראליות חשובה במיוחד לחיל האוויר לאור עסקת הענק למכירת מטוסי F-15 חדישים לסעודיה ולקטאר. האחרונה מחזיקה בימים אלה גם במטוסי F-16 מבלוק 60, הנחשבים לחדישים יותר ממטוסי בלוק 52 אותם מפעיל חיל האוויר הישראלי.
המשמעות היא שישראל הולכת ומאבדת את היתרון הטכנולוגי על מדינות האזור, למרות הסכם "יתרון צבאי איכותי" (Qualitative Military Edge) עליו חתמה עם ארה"ב במטרה להבטיח את עליונותה הצבאית במזרח התיכון. מטוסי ה-F-35 אמורים להשיב את היתרון עליו התחייבו האמריקאים לישראל, במיוחד אחרי שיותקנו בהם מערכות טכנולוגיות וחימוש מתוצרת ישראלית.
בתוך כך, בישראל דנים בימים אלה על זהות מטוס הקרב הבא של חיל האוויר, כשהתחרות היא בין ה-F-15 Advanced החדיש של בואינג לבין טייסת נוספת של החמקן F-35 מבית לוקהיד מרטין. בחיל האוויר מעוניינים להרחיב את טייסת ה"רעם" (F-15I) ולקלוט מטוסי F-15 חדישים, שיכולים לשאת 11 טון חימוש ומפעילים מכ"ם מתקדם המסוגל לעקוב ולטפל במטרות רבות.
למרות יתרונות המטוסים מתוצרת בואינג, במערכת הביטחון מתחשבים גם בלוח הזמנים: אם ישראל תרכוש את מטוסי ה-F-15 Advanced, היא תקבל אותם בשנת 2025 לפחות, כשהסעודים והקטארים יקבלו את מטוסי ה-F-15 המתקדמים שרכשו כבר בשנת 2022. במקביל, לוקהיד מרטין תוריד את מיקומה של ישראל בשרשרת האספקה, כך שחיל האוויר יצטרך לחכות כ-5 שנים לקבלת מטוסי חמקן נוספים.
לעומת זאת, בתרחיש שבו ישראל תבחר לרכוש טייסת F-35I שלישית, היצרנית לוקהיד מרטין תמשיך באספקה הרציפה, כשמחירם של המטוסים ירד בשנת 2020 ל-80 מיליון דולר ליחידה.
עוד בפז"ם:
>> בלעדי: סא"ל טל הוא מפקד טייסת "נשר הזהב" החדש