ציפור שפגעה בכונס שמאל ומשם במנוע מטוס החמקן מסוג F-35A של חיל האוויר הדרום קוריאני, היא הגורם לנחיתת הגחון שהייתה בתחילת החודש. כך הודיע בימים האחרונים משרד ההגנה של דרום קוריאה. עוד ציינו כי החקירה לנסיבות האירוע נמשכת עם סיוע מומחים של היצרנית חברת "לוקהיד מרטין" וחיל האוויר האמריקאי, שיגיעו למדינה.
האירוע התרחש ב-4 לינואר, אז מטוס ה-F-35A שהמריא לאימון נחת בלי גלגלים, על גחונו, בבסיס סאוסן הממוקם כ-150 ק"מ מסיאול הבירה. הטייס יצא מהאירוע בשלום אחרי שכלי הטיס החליק על המסלול עד לעצירה מלאה.
צוות החוקרים יבדוק איך הפגיעה של הציפור גרמה לתקלה במערכות אלקטרוניות ומערכת הנחיתה של החמקן, כמו גם האם ניתן למנוע נזקים כאלה בעתיד במקרה של פגיעות דומות.
מעניין לציין כי משרד ההגנה של דרום קוריאה ביקש מאזרחים להימנע מפרסום של ספקולציות בנוגע לתאונה. זאת אחרי שברשתות החברתיות התפרסמו תיאוריות קונספירציה רבות בדבר התאונה, כאלה הקושרות את צפון קוריאה לפגיעה במטוס החמקן. חיל האוויר שם שלל לחלוטין את האפשרות לפגיעה מהסוג הזה.
חיל האוויר של דרום קוריאה הזמין 40 מטוסי F-35, מהם 30 כבר נמסרו. מסיאול נמסר כי הצי יישאר מקורקע עד להחלטה חדשה בנושא. נכון להיום יש בעולם כ-750 מטוסי F-35 שנמסרו על ידי לוקהיד מרטין מהם 142 רק בשנת 2021.
הביצועים התפעוליים והמבצעיים של מטוסי ה-F-35 ברחבי העולם נשארו גבוהים: כמה מהפריסות המבצעיות והאימונים של מטוסי ה-F-35A הציגו מעל 80% זמינות מבצעית. החמקן נחשב אחד האמינים מבין מטוסי הקרב של חיל האוויר האמריקאי עם 93% מהחלקים שפועלים טוב משתוכנן, כפי שנמסר מלוקהיד מרטין.
בעולם יש למעלה מ- 1,585 טייסים ו-11,545 אנשי תחזוקה שהוכשרו עד כה על המטוסים, שביצעו 470,000 שעות טיסה במצטבר. 12 מפעילים הכריזו על מבצעיותם הראשונית (IOC) של המטוסים כאשר שישה מהם הכריזו על הפעלה בפעילות מבצעית-קרבית.