בסיס פלמחים, השבוע. מזג האוויר קיצי, הרקע הכחול של הים מוסיף לאווירה הפסטורלית מסביב. רק דבר אחד שונה היה שם, וזה הרגע שלא ניתן לטעות בו. אחד אחרי השני יצאו כלי טייס בלתי מאוישים מסוג 'זיק' מרחבה קטנה הסמוכה למסלול. הם התיישרו, בדקו מנועים ואז, זינקו לאוויר. עשו סיבוב קטן מעל הבסיס ומשם טסו לכיוון הים ונעלמו. לאן? שאלה טובה. חלק יצאו כנראה למשימות אימונים וחלק אחר למשימות מבצעיות, מי לדרום ומי לצפון.
בעולם המבצעים החשאי של חיל האוויר, הכטב"מים הם חוד החנית. המשימות שלהם מסווגות אפילו ביחס לטייסי הקרב. החשיבות שלהם צומחת במהירות אותה ניתן להגדיר כבלתי נתפסת, ודי שנדבר על הנתונים. נכון למרץ 2019 כמעט 50 אחוז משעות הטיסה לאימונים של חיל האוויר שייכות למערך הכטב"ם. נתון לא פחות מדהים הוא אחוז שעות הטיסה המבצעיות - שעומד על אזור ה- 70 אחוזים.
מספר טייסות הכטב"מים הן מזעריות ביחס לשאר הטייסות בחיל, על רוב המבצעים שלהם אסור לדבר. למעשה העובדה שרוב הסיפורים שלהם הינם "על פי פרסומים זרים" בלבד, הופכת את המקום הזה למרתק עוד יותר. לעננה הסודית הזאת בדיוק נכנסו השבוע, קיבלנו גישה די נדירה לכל בעלי התפקידים שמרכיבים את משימת טייסת הזיק, מהמודיעין, דרך המבצעים ועד למפעילים עצמם ולטכנאים. ליווינו אותם ונחשפנו לעולם מרתק.
לצאת למשימה ולהישאר בבסיס
מצד אחד מדובר בטייסת פעילה מאוד, בהמשך לנתונים שצוינו. מצד שני במהלך הסיור בטייסת אי אפשר שלא להבחין בסדר ובשקט ששרר במקום. מטוסים שעולים לאוויר בקצב גבוה, חיילים וחיילות שחלקם פועלים באזורים אליהם אסור לגשת ועדיין, הכל בדממה.
לא פחות ממדהים היה השקט ששרר גם ב'ליין' של המטוסים. היו שם הרבה כאלו וכולם בשלבי עבודה שונים או שממותקנים למשימות שונות ומגוונות, וכן, גם שם הכל התנהל בשקט מופתי שהיה כבר על גבול המציק. אבל, כל זה השתנה כשהם זינקו לאוויר ואז, השקט נחתך.
לב הטייסת הם כמובן המפעילים שההכשרה שלהם נמשכת כתשעה חודשים, לא כולל סטאז', אם נגדיר זאת כך. סגן ע', מפעיל כטב"מ זיק, החל את השרות שלו בקורס טיס, שם היה חניך למעלה משנה. לטייסת הוא הגיע לפני כשנה וחצי, תקופה אותה הוא מגדיר כמדהימה. "פתאום אתה במקום מאוד משפיע, מאוד חשאי וכזה שרוב האנשים לא מכירים".
מדובר בטייסת לכל דבר, וככה זה מתנהל. "מתחילים בתדריך של כלל האנשים ומשם תדריך של צוותים טסים או מבנה של מה הולכים לעשות ואיך, מה המעטפת, ומשם יוצאים למשימה". הטייסת מפעילה מטוסי זיק, ציפור שמשקלה רק 550 ק"ג. רק שהציפור הזו מסוגלת להגיע לגובה של 18,000 רגל, על פי נתוני חברת אלביט היצרנית, ולשהות שם 17 שעות ברציפות.
סגן ע' מסביר שזה יתרון. "אתה יכול להחזיק מטוס אחד שעליו מתחלפים צוותים וזה גם חוסך בכוח אדם ומאפשר להם לשמור כוננות לכל אירוע שיכול לקרות, וחוץ מזיק שמחזיק תא שטח מסוים, אפשר להזניק בכל רגע זיק נוסף". הוא מוסיף שיש לטייסת שיתוף פעולה עם כל הצבא. "אני חושב שהבינו את הערך שלנו לסוג נרחב מאוד של משימות. כמעט כל פעילות של כוח לוחם על הקרקע ילווה על ידי כטב"מ כזה או אחר שבגדול נותן לו עוד זוג עיניים מהשמיים, ישמור עליו מאיומים וזה מה שיעשה את השינוי מהתקלות קשה, לפעילות מוצלחת". מותר להגיד שהם שומעים לא מעט תודות ברשת הקשר. "זה נותן לך הרגשה טובה על מה שעושים".
את המטוסים מעלים מתוך קרון בקרה. כמה מהקרונות נמצאים בבסיס. "אתה מלווה כוח ואז בסיום המשימה אתה יוצא מהקרון ואתה בכלל בבסיס במרכז הארץ. זה דיסוננס מאוד קשה כי אתה בתוך חדר כמו קוקפיט, יכולות להיות משימות שבהן כל שניה היא סופר חשובה באזור שבכלל לא קשור לאיפה שאתה נמצא עכשיו פיזית".
הוא מספר שבשיא, בעיקר בהסלמה, זה הכי מוזר. "מצד אחד אתה במשימה ורגע אחרי אתה יושב בבסיס ושותה קפה עם המפקד. אבל זה גם היתרון של המערך כי יש לך אפס סיכון ואתה מבצע את המשימה בצורה טובה בלי רעשים, שלדעתי זה מדהים". יש גם רגעים לא פשוטים בהם ראו בעיניים את ירי הרקטות לעבר ערי הארץ, "זה מעצבן מאוד. אבל עצם זה שאנחנו שם עם עין בשמיים נותן יתרון. לדעת מאיפה שיגרו בצורה מאוד מדויקת". מה שאומר, השמדה מהירה של המשגר.
מככבים בפרסומים הזרים
לפחות על פי פרסומים זרים, מטוסי הזיק של צה"ל חמושים. על פי דיווח שהתפרסם ב"אקונומיסט" החיסול של אחמד ג'עברי, מי שהיה מפקד הזרוע הצבאית של חמאס במבצע עמוד ענן, בוצע מכטב"ם זיק. באותו הדיווח, ועוד לפני זה על ידי הסאנדיי טיימס, נטען שכטב"מים של חיל האוויר אפילו השמידו שיירות נשק בסודן.
בסבב ההסלמה האחרון בעזה, דווח ב"אל-מסדר" ששלושה פלסטינים נהרגו בתקיפת כטב"מ של צה"ל. לטענת הפלסטינים הם גם אלה שתקפו מצבורים של חוליות הבלונים של חמאס ולא פעם, את משגרי הבלונים עצמם. בישראל כאמור, דום שתיקה.
צריך לומר שסגן ע' שמפעיל את הזיק הוא למעשה נקודת קצה בלב עשייה מורכבת וגדולה. במסגרת הסיור שלנו שוחחנו גם עם אנשי המבצעים, המודיעין והטכנאים של טייסת הזיק.
המשימה שלו מתחילה בכלל בגזרה של רב"ט נועה, פקמ"צית בטייסת. כבת של טייס בחיל האוויר ואחות של פקמ"צית, היא מודה בחיוך שזה היה פשוט מסלול מתבקש. בתפקידה, היא מאלו שמתכננות את יום הטיסות והביצוע. "אנחנו מקור הידע ואלינו פונים לכל מידע שצריך, מבצעי או מנהלתי", היא מסבירה על מרכז הפעילות ממנו מופעל למעשה הכוח האווירי. זה המקום בו אמונים על הכנת חומרי העזר לטיסות המבצעיות ולאימונים. ריכוז המידע שמתקבל מהגורמים השונים מולם עובדת הטייסת ועל הוצאת הפעילות המבצעית, בהתאם למידע שהתקבל.
"במצבי חרום אנחנו דרוכות לכל הזנקה והפעלה של כלי לכל אירוע, כשאנחנו מזניקות את הצוותים והכל עובד דרכנו. אנחנו הקשר של גופי השליטה, מהקריה, עם הגופים הרלוונטיים בטייסת. כל דרישה עוברת למעשה דרכנו, וכן, אנחנו יודעות הרבה", היא מספרת בלי לפרט כמובן. "זו הרבה מאוד אחריות. עבודה סופר מספקת גם כשיש משמרת עמוסה בטרוף. את יודעת דברים שאנשים בחוץ בכלל לא יודעים, ולפעמים יוצאים ממשמרת עם הלשון בחוץ".
על החשאיות אמרה נועה: "מי שנמצא פה מבין למה אסור לספר כלום. בדרך כלל אנחנו מספרים אחד לשני, פורקים את מה שאי אפשר לפרוק מחוץ לבסיס". היא גם מספרת שבכטב"מ היא ומקבילותיה מעורבות מאוד במשימה. "מעורבות בתהליך עצמו ויודעות איפה המטוס נמצא בכל רגע".
כך זה עובד, דקה אחר דקה
איך נראה מבצע שלהם מ-א' ועד ת'? הפקמ"ציות קיבלו משימה והחלו להפעיל את כל הגורמים הרלוונטיים בטייסת. בינתיים המפעילים נמצאים בחדר התדריכים ומתכוננים למשימה. בזמן הזה, אנשי צוות הקרקע מכינים את המטוסים וקרון הבקרה למשימה. כמובן שגם דואגים שלא יהיו שום תקלות, ואם יש אז פותרים במהירות. כמו בכל טייסת בחיל, אם לא הם אז שום כלי לא עולה לאוויר ולא משנה עד כמה הטייס או המפעיל טוב בעבודתו.
רב"ט אילת כהנא, טכנאית דרג א' מספרת ש"כל מטוס שחוזר מטופל ויוצא מיד למשימה אחרי שטיפלו בתקלות. זה משהו שקורה, תקלות בטיסה. כשזה קורה המפעיל מעדכן אותנו כדי שנהיה מוכנים. היו מקרים שביטלנו המראות של מטוס. כי גם בלי טייס, אנחנו לא ניתן למטוס להמריא בצורה לא בטוחה. נתקן ואז הוא יעלה לאוויר". היא מספרת שתמיד יש מטוס גיבוי.
בזמן שהטכנאים דרג א' עובדים על המטוס, הצוות אליו שייך סמל ליעד רחמים דואג לקרונות הבקרה של המטוסים. אולי אין שם טייס אבל יש מקום שליטה שצריך לעבוד טוב."אנחנו בודקים שכל המחשבים עובדים כנדרש, שאין תקלות ושהכל נקי, מסודר ומוכן. מטוס בשמיים לא שווה יותר מדי בלי תחנה שתתפעל אותו".
לא פעם קורה שיש תקלות בזמן שהמטוס באוויר, "במקרה כזה אנחנו מגיעים במהירות, זמינים 24/7, מדברים עם המפעילים שמסבירים לנו מה קרה ומתפעלים את התקלה. יש תקלות שניתן לסדר באוויר. אבל יש גם כאלה שרק אחרי טיסה. המטרה לאפשר את המשימה, כי ברור לנו כמה היא חשובה". הוא מספר שהקרון עליו סיפרנו דורש לא מעט עבודה. "אני יכול להגיד שהשמישות שלנו במצב טוב. זה דורש הרבה עבודה קשה וביקורות, אבל בסך הכל התפקיד נחמד מאוד והצוות כמו משפחה".
לא עולים בלי לעבור במודיעין
יש עוד שלב במעטפת שמוציאה טיסה לדרך, וזה כמובן גף המודיעין של הטייסת. בלי ספק האגוז הכי קשה לפיצוח. טוראית ש' אולי חדשה בתפקיד, אבל כבר שולטת בעולם החשאי של טייסת. אסור להראות את פניה, אבל לא הייתם מאמינים בכמה מידע רגיש ומסווג היא שולטת, בזמן שירות קצר יחסית.
"אני מספקת את כל המודיעין למפעיל לפני שהוא נכנס לקרון", היא מסבירה על עבודתה. "זאת שמשיגה את המידע מדרגות בכירות, נקודות ציון חשובות למפעילים. כמש"קית מודיעין אני צריכה לדעת על כל מני מערכות מתקדמות שאנחנו מפעילים, לענות על שאלות של המפעילים בכל רגע נתון, לדעת גם להפעיל את אותן מערכות רגישות".
אין דבר כזה שכטב"מ עולה לאוויר בלי שעבר דרך מש"קיות המודיעין של הטייסת. "בלי פרטים שאני מעבירה להם, מאוד חשובים ומדויקים, הם לא יכולים לעלות. ואם אני טועה זו קטסטרופה. ברור לי איזו אחריות יש לי בידיים ואני ממש שמחה על זה". מדובר בעולם מהיר ודינמי, מידע המודיעין חייב לזרום גם במהלך הטיסה.
לצורך הדוגמה הפשוטה, כאשר מאתרים משגר רקטות וחייבים להשמיד אותו כמה שיותר מהר. "הרבה פעמים דברים מתעדכנים. אנחנו מקבלות ידיעות בזמן אמת מהפקמ"ציות. הרבה פעמים מפעילים נכנסים אלינו תוך כדי לחדר, וכל המידע מאוד זורם. בסוף משימה אני רואה מה קרה כשמפרסמים בתקשורת, וזה מעניין לראות שאני יודעת יותר. אני אומרת לעצמי וואו, יש עוד הרבה דברים מעבר – אבל אלו דברים שאסור לפרסם", הוסיפה בקריצה.
זה עולם חשאי שצומח במהירות. כמעט ולא קיימת משימה בצה"ל שלא מלווה על ידי כטב"מ. מסיור של פלוגה ועד למבצעים של יחידות מיוחדות, והעולם הזה רק ילך ויגדל. אולי הסיפור של טייסת הזיק מספר את הכל. את דרכה היא החלה באמצע שנות ה-80 כטייסת מסוקי קרב. אחרי הרבה מאוד שנים היא נסגרה ונפתחה מחדש כטייסת כטב"מ. החבר'ה האלה פשוט בולעים משימות של חיל האוויר בקצב גבוה, ולא נראה שהם מתכוונים לעצור.