טייסים צפון קוריאנים מעבר לגבול. נשיא האופוזיציה הסורית לשעבר, בורהאן גאליון, חשף בדף הפייסבוק שלו ולאחר מכן בראיון לרשת CNN בערבית, כי טייסים מצפון קוריאה משתתפים במלחמה בסוריה. נשיא סוריה חתם על הסכם עם צפון קוריאה אחרי "שאיבד אמונה" בטייסים שלו. לדבריו הטייסים הצפון קוריאנים מפעילים חלק ניכר ממסוקי התקיפה של חיל האוויר הסורי ואף משתתפים בגיחות של מטוסי קרב נגד עמדות המורדים.
גאליון מעלה טענות קשות נגד מדינות המערב ומציין כי בזמן שהעולם נמנע מהתערבות הם מתמודדים עם "הרוסים, חיזבאללה, איראן, מיליציות מעיראק ועכשיו טייסים מצפון קוריאה". גורמי אופוזיציה מציינים בכלי תקשורת נוספים שאסד מפחד מכך שטייסיו יערקו יחד עם מטוסים יקרים, מה שכבר קרה מספר פעמים בעבר. עוד הם מציינים שצפון קוריאה נחשבת לבעלת ברית קרובה למשטר הסורי יחד עם האיראנים. זה המקום להזכיר שהכור הסורי, שהופצץ על פי פרסומים זרים על ידי חיל האוויר הישראלי, הוקם על ידי צפון קוריאה ואזרחי המדינה הזו נהרגו בתקיפה.
שיתוף פעולה הדוק עם סוריה
להשתתפות של צפון קוריאה במלחמת האזרחים יש, איך לא, גם סיבות כלכליות. לדברי העורך של NK news, מייקל מאדן, "לצפון קוריאה יש אינטרס כלכלי להחריף ולהסלים את המעורבות שלה בסוריה". עוד אמר, "סביר להניח שהיא מקבלת תשלומים כספיים תחת הסכם ברטר עם סוריה, או דרך מדינה שלישית שמסבסדת את המעורבות". לדבריו המעורבות של צפון קוריאה גדולה יותר, למרות שאין הוכחות, וכוללת משלוחי נשק וציוד שנועדו לסייע לשלטון בדמשק.
משלחות צבאיות מצפון קוריאה הגיעו לדמשק, למעשה, מאז שנות ה-60. לדבריו לטייסים הצפון קוריאנים אין שום בעיה להפעיל את המטוסים הסורים מהעובדה הפשוטה שבמרבית המקרים מדובר אותם כלי שפועלים בחיל האוויר של צפון קוריאה. "זה לא בעיה רצינית עבורם. ומסוקי ה- Mi נמצאים בשירות של שני העמים. Mi-24 אולי יותר בעייתי עבורם, אבל זו לא בעיה בלתי פתירה". הדבר נכון גם למרבית הסוגים של מטוסי הקרב. אגב גורמי אופוזיציה אחרי טוענים שישנם לפחות 11 או 15 "משקיפים" צפון קוריאנים שמפקחים גם על יחידות התותחנים של המשטר. אולם אין לזה שום הוכחה.
לנתונים האלה יש להוסיף את העובדה שחיל האוויר הסורי נשחק במלחמה בת שלוש שנים ואיבד חלק ניכר מכוחו. המכון המלכותי הבריטי פירסם את "דוח אבדות הצבא הסורי מאז תחילת המרד ועד לתאריך 28-6-2013". מהדו"ח הזה ניתן ללמוד עד כמה קשה מצבו של חיל האוויר הסורי. על פי המכון 260 מטוסים הופלו על ידי המורדים או נפגעו על הקרקע מאש. טייסים רבים נהרגו, נפצעו או נפלו בשבי. לאלה יש להוסיף כמה עשרות שערקו, חלק מהם עם המטוסים שלהם, כאשר טסו לירדן השכנה או לסוריה. עם האבדות האלה קשה מאוד להשלים והכשרה של טייס, בניגוד לאיש חי"ר עם קלאצ' ארוכה ומסובכת. על פי המכון מרבית טייסות האימונים חדלו מלתפקד מה שכמובן מקשה עוד יותר.
צפון קוריאה במזרח התיכון – לא בפעם הראשונה
אין זו הפעם הראשונה שטייסים מצפון קוריאה נלחמים בשכונה הסוערת שלנו. בשנות ה-70, במהלך מלחמת יום כיפור וגם לאחריה, נלחמו הטייסים של צפון קוריאה במסגרת חילות האוויר של מינות ערב כמו מצרים, עיראק סוריה ואחרות. באחד המקרים אף נפלו בשבי שני טייסים צפון קוריאנים שנתפסו על ידי לוחמים מגדוד 106 שכבשו את בסיס פאיד. במהלך המלחמה היה לפחות קרב אוויר אחד מול טייסים צפון קוריאנים שהסתיים ללא הפלות ובמקרה אחר שהיה אחרי המלחמה, דצמבר 1973, הופל מטוס שהוטס על ידי טייס צפון קוריאני על ידי טייסת הפטישים. שם אגב טענו שהופלו שני מטוסים אולם בחיל האוויר אישרו רק הפלה אחת.