השבוע השני של תרגיל הבינלאומי הענק "בלו פלאג 2021" נמצא בעיצומו, בבסיס עובדה של חיל האוויר מתאמנים עשרות מטוסי קרב, תדלוק אווירי, בקרה, מודיעין ועוד משמונה חילות אוויר: ישראל, ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, יוון והודו.
"האתגר לא תלוי זירה ולכן, לא תשמע בתרגיל הזה שמות כמו לבנון או עזה". אומר ל- mako סא"ל א', מפקד טייסת 115 "הכוח האדום" שמתפקד בתור האויב בתרגיל. "המטרה פה לטוס יחד, ללמוד להיות טובים יותר ולשתף פעולה במשימות שרלוונטיות לכל זירה", מוסיף מפקד הטייסת.
לכל חיל אוויר שמשתתף באימון יש את המשימות והזירות שלו. של חיל האוויר הישראלי בגבולות המדינה וע"פ פרסומים זרים גם מעבר, האמריקאים פועלים כיום בסוריה, עיראק או המפרץ הפרסי, כמו גם מול סין. בעיראק וסוריה פועלים גם הבריטים, האיטלקים והצרפתים, שפעילים גם באפריקה, ולהודים יש את הפקיסטנים מול הכוונת.
לכן, תרחישי התרגיל שבנו בטייסת 115 נועדו להכין את הטייסים להתמודד עם איומים, לא משנה באיזו זירה הם פועלים, כפי שהסביר לנו סא"ל א'. "לצורך העניין, אני מדמה את האויב ונקרא "ארץ הדרקונים", מסביר סא"ל א' על השם בהשראת שמה של טייסת 115 - הדרקון האדום.
הוא ממשיך ומוסיף: "אין שיוך לזירה כזאת או אחרת. כן אגיד שאנחנו אויב שטס בטכניקות אוויריות שקיימות בכל העולם. האויב מייצר בעיות שאנחנו או מדינות כאלה ואחרות מתמודדות איתן, כך שהזירה היא שונה אבל האתגרים דומים לכן השיח בתרגיל פה הוא לא סביב זירה, הוא סביב משימה".
למשל, מסביר סא"ל א', "איך אני טס עם מטוסי הדור 5", ה-35-F חמקן שמכונים אדיר בחיל האוויר הישראלי, "איך אני משלב F-16 ומיראז' עם F-35. או איך אני משמיד אויב (סוללות נ"מ למשל) שהוא נייד".
כדי להיות אויב מאתגר, הטייסת של סא"ל א' הגיעה בהרכב מלא ואפילו תוגברה עם מטוסי 16-F "סופה" של טייסות אחרות, להן הורידו את מכלי הדלק "התצורתיים" כדי שיראו כמו טייסת האויב האדומה.
"הטייסת האדומה" היא הכוח שמדמה את האויב בישראל, כמו בכל העולם. הטייסים שלה הם אלה שתקפו – בתרגיל כמובן - וניסו להפיל את כלל הטייסים הזרים שהגיעו לישראל, ניסו למנוע מהם להשלים את המשימות שלהם והכי חשוב, להעביר להם תכני לימוד וידע, מתוך מה שמגדירים כ"הפריה הדדית".
"בתרגילים בינלאומיים יש את הכוח הכחול והכוח האדום שמוביל אותו מי שנקרא בשפה המקצועית "MiG-1" שהוא מפקד הכוח האדום, לצורך העניין אני הוא "MiG-1", הסביר סא"ל א. "אנחנו מייצרים את התרחיש שהם יפגשו באוויר, מתכננים, שולטים ומגדירים את חוקי המשחק של האימון באוויר, ובכל העולם יש כבוד שנותנים לאדומים. סומכים עלינו מאוד שהמתאר יצא כמו שמופיע בפקודה, שיהיה מספיק מאתגר ומלמד".
לא ניתן להתחמק מהמפגש של הטייסים הישראלים מול הגרמנים, הלופטוואפה. סא"ל א' שטס לצידם ונגדם, סיפר שההיסטוריה נמצאת באוויר אולם הם נמנעים מלדבר עליה.
"היום יש אזכרה לסבא שלי שהוא ניצול שואה", שיתף סא"ל א', "אני ממשפחה של ניצולי שואה. לכן זה מאוד מרגש לטוס איתם ובכלל, מי היה מאמין. האם סבא שלי היה חולם שזה מה שיהיה? בהיבט האמוציונאלי זה מרגש בהחלט. אבל בהיבט המקצועי זה כמו לטוס עם איטלקי, אין הבדל ושמים את הרגש בצד. מקצועית אתה מתייחס לזה כמו לכל אומה שמגיעה לפה".
עוד הוסיף כי אין שיח בין הטייסים על נושא השואה. "לא מדברים על זה. מבינים את הפן הזה היטב וזה נמצא באוויר. אני לא אגיד שלא. הגרמנים באו לפה עם מטוס שהכינו במיוחד, טייפון עליו צבעו את דגל ישראל וגרמניה, שזה חזון אחרית הימים. מדובר בתוצאה של העוצמה שאנחנו מפגינים, אנחנו מאוד רלוונטיים ורוצים להיות קרובים אלינו. זה דבר שאנחנו צריכים לחזק".