הסוף לקורס נהיגה צבאית ולתפקידי הנהיגה בצבאות העולם? מערכת הנהיגה העצמאית החדשה (AMAS) לרכבים צבאיים, מתוצרת לוקהיד מרטין, נסעה כ-55,000 מיילים, בלי נהג. הנהיגה בוצעה במסגרת תכנית הניסוי המקיפה שנערכה על ידי צבא ארה"ב בפורט לאונד ווד, מיזורי, ופורט בליס, טקסס. הניסוי נערך במהלך מספר מתארים בהם התבצעה נהיגה מאוישת של המשאית המובילה כשאחריה שיירה של שלוש או ארבע משאיות שנוהגו אוטונומית, אחת אחרי השנייה באמצעות מערכת AMAS.
המערכת הנ"ל היא למעשה ערכה יישומית המכילה חיישנים, חלקי הפעלה, הגאים ובקרים שאותם ניתן להתקין על כל כלי צבאי שנוסע על גלגלים. המערכת מספקת יכולות התראה וניהוג חצי-עצמאיים ומאפשרת נהיגה חצי-אוטונומית בשיירה של משאיות וכלי רכב צבאיים, ובכך מקטינה את מצבת כוח האדם הנדרשת להפעלת שיירת אספקה וניוד כוחות. המערכת החדשה תקטין את חשיפת החיילים לסיכונים של פגיעה על ידי ירי או מטעני צד ומגדילה את היעילות בביצוע המשימות ובהפניית כוח האדם לצרכים מבצעיים.
כשהמערכת תופעל מבחינה מבצעית, הצבא יוכל לשלוח שיירות של אספקה ותחמושת לקווי החזית בלי נהגים כלל, או עם נהג אחד בלבד במשאית המובילה. אם שיירה כזו תפגע, הרי שהנזק יהיה קטן בהרבה.
במלחמת לבנון השנייה, כשצה"ל פעל קילומטרים בודדים מהגבול, התלוננו כוחות רבים על כך שלא קיבלו אספקה. זה קרה בגלל הסיכון שבהוצאת שיירות לוגיסטיות ובשלב מסוים נאלצו מטוסי הרקולס להצניח מים ותחמושת לכוחות שפעלו עשרות קילומטרים בודדים מהגבול. המערכת החדשה תייעל את המהלך הזה וכאמור תפחית משמעותית את הסיכון לחיילים במערכים הלוגיסטיים.
"הניסויים נערכו על ידי חיילים מצבא ארה"ב ואנשי לוקהיד מרטין במשך מספר חודשים בשני מיקומים שונים תוך הכנסת מתארי פעילות מגוונים", אמרה קתלין האס, מנהלת מערכות תמרון בלוקהיד מרטין מערכות אש וטילים. "חיילים אשר מפעילים את הרכבים עם מערכת AMAS מרחוק נתנו לנו מסקנות והערות מתהליכי הניסוי שביצעו למערכת ואת שביעות רצונם מהדרך בה המערכת נוטלת את עבודת הנהיגה ברכבי המשא ומפנה זמן לצרכים המבצעיים של החיילים". הניסוי מומן על ידי מפקדת הניסויים של צבא ארה"ב (TRADOC) ונוהלה על ידי מרכז המו"פ הצבאי לטנקים ורכבים (TRADEC).