ארבעת מטוסי ה-F-15QA הראשונים שנרכשו על ידי קטאר יצאו ממפעלי היצרנית חברת בואינג בדרכם לביתם החדש, כשמסלול הטיסה כלל עצירה בבריטניה. מדובר בדגם המתקדם ביותר של מטוס ה-F-15 שעל בסיסו הציעה היצרנית לחיל האוויר הישראלי מטוס עתידי בשם F-15IA.
חיל האוויר של קטאר מתמקד בהגנה על שמי המדינה, מתקני הנפט והרתעת איראן, כולל תרגילים עם ארה"ב. מדינת המפרץ רכשה עד היום 36 מטוסים מהדגם הזה, עם אופציה לרכש כולל של שבעים. מדובר בדור החדש של מטוסי ה-15-F הכולל תא טייס דיגיטלי ומכ"ם AESA המאפשרים לטייסי הקרב לנהל לחימה מול מספר רב של מטרות, בטווחים גדולים לאורך כל שעות היממה ומזג האוויר.
Thread | Boeing F15QA VS McDonnell Douglas F15SA
-Specifications
-Service pic.twitter.com/req5XhHypv
בעבר יוחס לישראל ניסיון למנוע את הגעת המכ"ם למטוסי חילות האוויר של סעודיה וקטאר. המטוס נושא חימוש במשקל של 13.4 טון כאשר גם הכנפיים עצמן משודרגות ועברו חיזוק, מה שיאריך את חיי המטוס.
בנוסף, ל-F-15QA (כמו גם לשאר הדגמים מהסוג הזה) מערכת "טוס על חוט" - כלומר הטייס לא שולט ישירות במערכת ההיגוי של המטוס אלא עושה זאת בתיווך מערכת ממוחשבת ובקוקפיט עם מסכי מגע גדולים. דבר זה מאפשר אוטונומיה גדולה יותר למטוס עצמו, מה שמפנה את עומס הטיסה עצמה מהטייס ומאפשר לו להתרכז במשימה.
בבואינג מדגישים כי אחד היתרונות הגדולים שלו הוא מחשב משימה עוצמתי "שיודע לבצע 87 מיליון פעולות" ולתת לטייס פתרונות לשלל מצבים.
מטוסי ה-F-15 המתקדמים של קטאר וסעודיה הם פרי פיתוח של דגם Advanced שבואינג פיתחה גם עבור חיל האוויר האמריקאי והישראלי. מכיוון שהסעודים והקטארים נשאו בעלות הפיתוח, אם ישראל תחליט לרכוש טייסת F-15 נוספת כפי שמסתמן, ההערכה היא שתקבל את המטוסים בעלות נמוכה משמעותית מכיוון שעלות הפיתוח שולמה למעשה על ידי המפרציות.
לזווית הישראלית ניתן להוסיף בסבירות גבוהה כי המטוסים יגיעו גם עם קסדות מתקדמות של חברת אלביט הישראלית, מהקסדות המתקדמות בעולם שנרכשו עבור בואינג למטוסי ה F-15X. קסדות אלו מאפשרת לטייס לקבל התראות ולבצע פעולות דרך הקסדה. במטוס יש עוד כמה רכיבים שפותחו ויוצרו בישראל.
יש לציין כי אחד מארבעת המטוסים שנמצא בדרכו לחיל האוויר של קטאר, היה מעורב בתאונה, כאשר שני אנשי צוות אמריקאי פלטו ממנו כאשר היה על הקרקע. השניים נפצעו קל ולמטוס נגרם נזק, שתוקן במהירות.