מטוס "אדיר מנ"ט" דגם 35-F ייחודי של המרכז לניסויי טיסה בבסיס חיל האוויר תל-נוף, תועד בתמונה נדירה, במסגרת טיסת ניסוי ב"תצורת חימוש כבדה" על הכנפיים. (התמונה הראשית בכתבה, שצילם שריאל סטילר).
תצורה זו מכונה "BEAST MODE" כשבה מטוס החמקן מאבד אמנם חלק מיכולת החמקנות שלו, אך מנגד נושא טונות רבות של מגוון טילים ופצצות. "חתימת המכ"ם" של המטוס עדיין נמוכה יותר משל מטוסי קרב אחרים ולאחר התקיפה הוא חוזר ליכולת חמקנות מלאה.
זו תצורה שיכולה להיות מבצעית לכל זירה, עם פצצות מדויקות מאוד. תיעוד המראה שכזו מעביר מסר עוצמתי שיכולות מטוס האדיר 35-F ממשיכות להתפתח בחיל האוויר הישראלי, כשזה המטוס שיציב את יכולות החמקנים הישראלים ברמה מהגבוהות בעולם.
בתמונה, שתועדה לאחרונה בבסיס חיל האוויר, נראה המטוס כשמתחת לכנפיו שלוש פצצות-דמה בצבע כחול ועוד שני טילי אוויר-דמה.
בחינה של התמונה מלמדת כי מדובר בדמה של "זרעית" לייזר במשקל רבע טון. זו ערכת הנחיית לייזר אותה מלבישים על פצצה "טיפשה", במקרה הזה במשקל של 227 ק"ג. עוד ניתן לראות כי המטוס נושא טילי אוויר-אוויר AIM-9 "סיידוויינדר" מדגם אימונים ללא מערכות תחקור, ככל הנראה רק למשקל ובחינה אווירודינמית.
פרט נוסף ולא פחות מעניין הוא, שהחמקן בתמונה נראה כשהוא נושא חימוש בתצורה א-סימטרית. כלומר משקל לא שווה על הכנפיים. הסיבה לכך היא כדי לבחון את אופן תפעול המטוס בתצורה זו, שהנה מורכבת יותר להטסה.
חיל האוויר איבד בעבר מטוס 16-F שחזר לנחיתה בתצורה דומה אחרי תקיפה בעזה, הטייס נהרג ונווט נפצע קשה. ניסוי זה יאפשר לטייסי חיל האוויר לדעת מה הם מתארי הטיסה הנכונים לתצורת חימוש זו, כמו גם לדרך התפעול הנדרשת מהם במקרה של בעיות באוויר.
תליית מטען על מטוס משפיעה עליו מבחינות שונות ומגוונות ולכן נדרשת סדרת ניסויים לכל תצורת חימוש. אף אחת לא תהפוך למבצעית לפני האישור של טייסת מנ"ט.
בטייסת בודקים את העומסים, מערכת הנשק, השפעות אווירודינמיות על המטוס ואף הדרך הנכונה ביותר לשחרור החימוש, כולל לוודא שלא יפגע בגוף המטוס בזמן תקיפה. בסוף תהליך הטייסות מקבלות את מגבלות הטיסה ואופן הטלת החימוש.
בתצורה חמקנית המטוס יכול לשאת "רק" 2.6 טון חימוש בתא פנימי, לעומת כ-10 טון בתצורה חיצונית. מנתוני יצרנית המטוס חברת "לוקהיד מרטין" החמקן יכול לשאת במשימה מבצעית 9 טון דלק במכלים פנימיים, המעניקים ל-F-35 טווח טיסה גדול משמעותית מזה של מטוסי הקרב הקיימים.
כמות הדלק לא נפגעת גם כשהוא לוקח 8.2 טון חימוש חיצוני. זאת בניגוד למטוס הקרב F-16, שהמכלים הפנימיים שלו מכילים רק כשליש מכמות הדלק הזו.
לחיל האוויר יש כיום 30 מטוסי אדיר שעדיין נמצאים בשלב של למידה ובחינת יכולות. כבר היום מערך ה-F-35 תופס נתח משמעותי בפעילות חיל האוויר וזה עתיד לגדול בשנים הבאות.
על כן, טייסת מנ"ט נדרשת לבצע ניסויים שיתאימו לאדיר חימוש בהתאם למשימות המיועדות לו בחיל האוויר. לצורך זה הטייסת קיבלה את מטוס הניסוי ה"ממותקן" בחיישנים רבים ומערכות תחקור. בנוסף גם יכולות המאפשרות לתלות חימוש באופן עצמאי.