לא משנה אם מדובר על טייס F-35 מתחיל או ותיק, כזה שמתכונן לתקיפה אי שם או רק מתרגל. את ההכשרה והידע שלהם יירכשו בעיקר במקום אחד, הסימולטור החדשני של המטוס.
בימים אלו מתקיימים שלבי הסיום של הצבת הסימולטורים, שיאפשרו אימון בינלאומי רב משתפים מבלי שהטייסים יצאו מהמדינה שלהם. למעשה, הם לא יצטרכו אפילו לצאת מהבסיס בו הם משרתים כדי להשתתף באימון.
ישנם מספר סוגים ותתי דגמים של מטוסי F-35, לחיל האוויר, למארינס ולצי. גם כאלה שמותאמים למדינה שהזמינה אותם, כמו דגם ה-I הישראלי. אבל המשותף שכל אחד מהם הוא מטוס חד מושבי.
זו הסיבה שחניך שעושה הסבה למטוסי חמקן, טס לבד כבר מהפעם הראשונה בה הוא ממריא עם המטוס שמחירו העדכני הוא כ-77 מיליון דולר. לשם כך דרוש סימולטור שמדמה את המציאות קרוב ככל האפשר. מטוס חמקן נחשב ל'מחשב מעופף' וכך גם ה'מאמן' (שם נוסף לסימולטור) שלו.
טייסי קרב בכל העולם מתאמנים שעות רבות בשנה כדי להגיע ליכולות שמאפשרות להם לבצע את המשימה העיקרית שלהם: להשמיד את האויב. הבעיה היא שככל שמטוסי הקרב הפכו מתקדמים יותר, כך הם גם יקרים יותר.
זה נכון גם לעלות שעת טיסה, שבמקרה של מטוסי ה-F-35 עומדת על 18,501 דולר. כשזה המצב האימון יקר ועדיף שלא לסכן את הטייס והמטוס. הסימולטור הוא הפתרון וטייסי חמקן עושים כ-40 אחוז משעות הטיסה שלהם בכלל על הקרקע, בסימולטור.
עד היום הוכשרו ברחבי העולם למעלה מ-1,300 טייסי חמקן, שכולם עברו בסימולטור. בחיל האוויר הישראלי, למשל, הטייסים ממריאים בפעם הראשונה לטיסת סולו על מטוסי F-35I אחרי 15 עד 20 שעות טיסה בסימולטור בלבד.
חיל האוויר קיבל לידיו את אחד מהסימולטורים המתקדמים בעולם, מאמן משימה שמסייע לטייסים לתרגל משימות מבצעיות. כשטייס ישראלי תוקף בסוריה, או טייס אמריקאי תוקף בעיראק, הם קודם כל מבצעים את המשימה שלהם בסימולטור.
בגיחת האימון הטייס עושה בדיוק את המסלול שמצפה לו בתקיפה, חומק ממערך הגנה אווירית, מפיל מטוסים אם צריך ומגיע בזווית ובגובה הנכון כדי לשחרר את החימוש. לאחר מכן הוא עושה את דרכו חזרה בדיוק כפי שיעשה במציאות.
הטייס עושה את זה שוב ושוב. כשימריא למשימת האמת שלו, הוא כבר מכיר את הדרך, האויב והמטרה שלו בעל פה. לא פעם טייסים אמרו שהמשימה הייתה להם קלה יותר מהאימונים. "קשה באימונים קל בקרב" כמו שנהוג לומר.
הפורטנייט של הטייסים
לגיימרים, הסימולטור לאימון מבוזר (DMT) ירגיש קצת כמו במשחק הפופולארי 'פורטנייט', שניתן לשחק עם או נגד משתמש אחר בכל מקום בעולם.
הסימולטור מאפשר לטייסים לעשות בדיוק את אותו הדבר. טייס אחד נכנס לסימולטור בבסיס שלו בארה"ב, חברו עושה את זה בישראל ואחר בבריטניה ולמרות זאת הם מתאמנים יחד, כאילו הם טסים באותו המבנה במרחב אימונים או תוקפים יחד.
לחיל האוויר האמריקאי יש כבר סימולטור מהסוג הזה והמארינס יקבלו אחד משלהם עד סוף השנה. מעבר לזה, לחילות האוויר שמפעילים את מטוסי ה- F-35 יש מתחם סימולטורים בו טייסים מתאמנים יחד, כל אחד במאמן משלו, אבל כאילו הם טסים ותוקפים באותו המבנה אי שם. נלחמים בקרבות אוויר ומגנים אחד על השני.
לטוס עם הדור הקודם
במשימות מבצעיות מטוסי החמקן יפעלו לצד מטוסי קרב מדור קודם, כמו F-15 או F-16. כבר בשנת 2019 היצרנית חברת לוקהיד מרטין החלה לפתח תוכנות ואמצעים שמאפשרים לסימולטור של מטוסי F-35 להתחבר למטוסי בקרה אווירית ואותם מטוסי קרב מהדור הקודם.
כלומר, טייס חמקן נמצא בסימולטור שם הוא מבצע גיחת אימון ומקבל משימות ממטוס בקרה אווירית שבאמת נמצא באוויר. ניתן לקשר כמה סימולטורים של חמקנים לכל מטוס בקרה כזה, שעובד במקביל עם עוד מטוסים שנמצאים באוויר. כך הם מייצרים אימון מציאותי בעלויות נמוכות משמעותית.
מוריד עדכון ותוקף באיראן
הסימולטור (FMS) של מטוסיF-35 נראה כמו תא טייס אמיתי. הוא יושב על כיפה שהיא בעצם מסך שווה ערך לטלוויזיה באיכות HD 1080p. הטייס גולש לתא שבלב הכיפה ויכול למצוא את עצמו בסוריה, עיראק או אם תרצו, תוקף את פרויקט הגרעין האיראני.
עד היום נמסרו 100 סימולטורים של מטוסי חמקן ברחבי העולם ואלה נמצאים ב-21 אתרי F-35 כאשר על פי היצרנית עד שנת 2025 יהיו 32 אתרים. כל סימולטור כזה משתמש באותן תוכנות שיש במטוס כדי לדמות סביבה מציאותית לטייס שמתאמן עליו באופן מדויק, כולל נתוני המכ"ם ושאר החיישנים של המטוס.
כאשר טייס חמקן מתאמן על משימה מבצעית בסוריה או לבנון, שם הוא מתמודד עם מערכות נ"מ, הוא רואה ומבצע בסימולטור כפי שיקרה בטיסה האמיתית. בכל פעם שיש שינוי או שדרוג במטוס האמיתי, זה קורה גם בסימולטור כשלא פעם מדובר בהורדה או עדכון של אפליקציות, בדיוק כמו בכל טלפון חכם.
התגנבות יחידים חמקנית
היתרון הגדול שעליו מתאמנים לא מעט בסימולטור, הוא היכולת של טייס החמקן לראות את כיסוי המכ"ם של האויב, לטוס בין לבין או להתמודד מרחוק ולהתחמק מהכיסוי. הדבר מאפשר לטייס לפגוע באויב לפני שרואים אותו, או לפני שיודעים שהוא שם. כך, טייסי החמקן יכולים להפיל מגוון פצצות על המטרה ולא מוגבלים לירי טיל מרחוק.
בארה"ב, ישראל ושאר מדינות העולם, בוחנים איפה להעביר את הגבול בין טיסות בסימולטור לאימוני אמת. מדובר בדילמה לא פשוטה שבכל חיל נראית אחרת.
עד שנת 2010 הפרויקט לא היה במקום שרצו שיהיה, הוא לא התקדם בצורה טובה והמטוס ספג ביקורת לא פשוטה. בשנה זו הייתה התערבות של הפנטגון, ההנהלה הוחלפה וגם התקציב הוגדל ומאז הפרויקט נמצא במקום אחרי לגמרי. גורמים ביצרנית אומרים שהם מקבלים מחילות אוויר בהם הישראלי פידבק חיובי מאוד על הסימולטור.