סוכנויות הידיעות מדווחות על פי מקורות בשווייץ כי המדינה, הנחשבת לנייטראלית ולא חברה בברית נאט"ו, בחרה במטוס החמקן 35-F בתור מטוס הקרב הבא של חיל האוויר השווייצרי. ההחלטה לרכוש את מטוסי החמקן מסוג F-35 התקבלה אחרי משאל עם, שיטת בחירה נפוצה מאוד בשווייץ. גם בנושאים ביטחוניים כמו למשל ההחלטה שלא לפרק את הצבא שם.
האזרחים קבעו במשאל העם כי ניתן לרכוש מטוס קרב חדש לחיל האוויר במקום מטוסי F-5 המתיישנים ומטוסי F-18. עוד נזכיר כי אחרי משאל העם החליטה חברת סאאב לפרוש מהתחרות עם מטוס ה-JAS-39 גריפן שלה.
החמקן גבר במכרז על מטוסי F\A-18 "סופר הורנט", על הטייפון האירופאי וראפאל הצרפתי. לדברי גורמים במשרד ההגנה השווייצרי, מטוס F-35 גבר על המתחרים נגדו גם מבחינה טכנית, גם מבחינת יכולות והן בשיקולים כלכליים.
עוד נטען בדיווח שהחמקן גבר על מטוסי הקרב האחרים בפער גדול ולכן, לשר ההגנה לא הייתה ברירה אלא להביא אותו לאישור פדרלי כזוכה במכרז. יש לציין כי משרד ההגנה השווייצרי סרב להגיב לפרסום אך גם לא הכחיש אותו.
חיל האוויר השווייצרי מתכנן לרכוש כ-35 עד 40 מטוסי קרב חדשים במסגרת תכנית AIR 2030 במסגרתה הם גם רכשו מישראל כטב"מים הרמס 900 תוצרת חברת אלביט, לצד חליפות לוחמה אלקטרונית, מערכות שליטה ובקרה ועוד.
נכון להיום חיל האוויר השווייצרי מפעיל 55 מטוסי קרב, מהם כ-30 F-5E, מטוס קרב שהמריא לראשונה ב-1959 ונכנס לשירות בשווייץ מתחילת שנות השמונים. עוד הם מפעילים כיום 25 מטוסי קרב רב משימתיים מסוג F/A-18C שנכנסו לשירות באמצע שנות התשעים.
האצה במסירת חמקנים לחילות האוויר
הדיווח משוויץ מגיע במקביל להודעת יצרנית מטוס החמקן חברת לוקהיד מרטין, על האצה במסירות מטוסים לחילות האוויר השונים אחרי האטה שנגרמה כתוצאה ממשבר הקורונה בעולם.
בשנת 2021 החברה תמסור ללקוחות שלה 133 עד 139 מטוסי F-35 ושנה לאחר מכן, 2022, היא תמסור ללקוחות בהם גם חיל האוויר הישראלי 169 חמקנים. היעד של התכנית היא לייצר מלאי של 175 ממטוסים כל שנה, אם כי זה תלוי בדרישות ממשלת ארה"ב ולקוחות.
נכון להיום טסים בעולם 655 חמקנים שצברו נכון לחודש 398 אלף שעות טיסה. יותר מ-1,380 טייסים ויותר מעשרת אלפים אנשי תחזוקה הוכשרו עד כה להפעלת החמקנים. כאשר 11 מפעילים כבר הכריזו על מבצעיות ראשונית (IOC) של המטוסים, ושישה מהם הכריזו על פעילות מבצעית-קרבית.