סרטון שפרסם בשבוע שעבר צוות ה"דמו" של מטוסי ה-22-F "ראפטור" בחיל האוויר האמריקאי המציג תמרונים עוצרי נשימה עם המטוס בשמי אלסקה, מעורר עניין רב ברשת מאז פורסם.
את החמקן הטיס מייג'ור ג'וש "קאבו" גנדרסון, מבכירי הצוות שאחראי על תצוגות התכלית במטוס, שלקח אותו עד לקצה. הסרטון באורך 2:36 דקות נפתח בתמונות של הטייס עולה על ציוד שמזכירות סרט הוליוודי, כשברקע נשמעות הקלטות הקשר מרגע ההמראה.
לאחר מכן ניתן לראות אותו מאיץ על המסלול ובעזרת זוג מנועים עוצמתיים, נוסק מידית בזווית הקרובה ל-90 מעלות. הסרטון צולם ממספר זוויות, כשבהמשך הטיסה הטייס מפעיל את המבער האחורי של המטוס ומבצע סדרת תמרונים חדים ומרשימים.
צוות ה-Demonstration Team של מטוסי ה- F-22 נועד כדי לבצע תצוגות תכלית וחשיפות ראשונות ליכולות המטוס, עבור משלחות מקצועיות וגם לציבור הרחב. כפי שניתן לראות בסרטון, הטייסים לוקחים אותו לקצה גם כדי להעביר מסר מאיים למי שצריך.
המטוס מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין" נבנה כדי להעניק לחיל האוויר האמריקאי יכולת אחת בלבד, להיות מטוס קרב שטוב בפער מכל מתחריו בחילות האוויר בעולם. ל"ראפטור" טכנולוגיה מתקדמת בכל תחום - חימוש, מכ"ם, לוחמה אלקטרונית ועוד. בשל העלויות הגבוהות שלו, מתוך רכש של 750 מטוסים במקור רכש חיל האוויר של ארה"ב 187 בלבד.
חוץ מהיכולת לחמוק מהמכ"ם של האויב, המטוס הזה נחשב אחד ממטוסי הקרב בעלי יכולת התמרון הגבוהה בעולם. זוג מנועי הטורבו שלו מתוצרת Pratt & Whitney בעלי יכולת "ניהוג וקטורי" - כלומר שינוי זווית הפליטה. הם מפיקים עוצמה שמאפשרת למטוס להגיע למהירות על-קולית ללא צורך במבער אחורי ויכולת נסיקה אדירה.
(בסרטון המצורף: התמרון שפרסם צוות הדמו)
לחמקן מכ"ם AN/APG-77 מדגם AESA לעליונות אווירית ותקיפה קרקעית בעל טווח מסווג ויכולת לגלות ולהעסיק כמות מטרות גדולה. בגוף המטוס מוטמעים עוד עשרות חיישנים, שיחד עם המכ"ם מייצרים לטייס תמונת מצב עשירה במידע. יתרון נוסף הוא היכולת לשלב בזה גם מידע מפלטפורמות אחרות ולחילופין, להעביר מידע לכל גורם אחר באופן כמעט אוטומטי.
לאחרונה היו פרסומים זרים על כך שלפני הבחירות בארה"ב, אישר הנשיא היוצא דונלד טראמפ לישראל לרכוש מטוסי 22-F, אך גורמים ישראלים המעורים בפרטים מביעים ספק רב שזה יקרה מאחר וייצור המטוסים הופסק לפני שנים, אין לכך היתכנות כלכלית והנושא מצריך שינוי חקיקה בארה"ב.