יום שישי 10 בדצמבר 1976, שלושת מטוסי ה-F-15A הראשונים של חיל האוויר הישראלי נחתו בבסיס תל נוף. שנה קודם לכן, ב-18 בנובמבר 1975, מדווח הניו יורק טיימס שרוסיה שלחה טייסת מטוסי מיג 25 לסוריה. בתחילה הם מופעלים על ידי טייסים רוסים. בהמשך מועברים לתפעול מלא של חיל האוויר הסורי.
אפשר לומר שברגע הזה בדיוק החלה הספירה לאחור לקראת מפגש פסגה בלתי נמנע בין ה-F-15 למיג-25. פאר התעשייה האמריקאית והרוסית נמצאים במסלול התנגשות - ממנו רק אחד מהם יצא בטיסה שתקבע מי טוב יותר.
מצד אחד, המיג 25 שמגיע למהירות אדירה וגובה חסר תקדים למטוסי קרב מבצעיים. מצד שני ה-F-15 שמתמרן טוב יותר ומצויד במערכות נשק חכמות ומשוכללות יותר.
קרב הענקים התרחש בשמי לבנון בתאריך 13 בפברואר 1981. חיל האוויר הישראלי שלח זוג מטוסי פנטום כדי "לגרות" את הסורים, אלה בלעו את הפיתיון ושלחו את מטוסי המיג 25 שלהם להפיל את הפנטומים הישראלים.
מה שהסורים לא ידעו, זה שהם התגלו במכ"מ של מערך הבקרה האווירית ששלח מולם זוג מטוסי F-15 "בז". המוביל של הבזים הישראלים היה סא"ל בני צינקר, מפקד טייסת 133 "אבירי הזנב הכפול" באותם ימים, שהטיס את מטוס 672 שעל חרטומו התנוסס השם טורנדו.
עוד נחזור למפגש הפסגה הזה, אבל כדי להבין את האנרגיה העוצמתית שהתנגשה שם, צריך לחזור לא מעט שנים לאחור.
שובר שיאים: מיג-25 Foxbat
המיג 25 פותח על ידי הרוסים כמענה למטוסי הריגול האמריקאים בראשם ה- SR-71 שמוכר יותר בשם "הציפור השחורה" ובנוסף, כדי ליירט במהירות את המפציצים הגרעיניים של ארה"ב.
הרוסים חיפשו מטוס קרב שידע לטוס הכי גבוה והכי מהר כדי להתמודד עם האיום האמריקאי. הם החלו לעבוד על המטוס בסוף שנות ה-50 ותחילת שנות ה-60. די מהר הבינו שהצליחו לעשות את זה בגדול ולכן, בנו שתי גרסאות של המטוס. אחת ליירוט ושנייה לאיסוף מודיעין וביון.
הרוסים ייצרו מטוס לטווח של כ-2,500 ק"מ שמגיע למהירות 3.2 מאך, כ-3,000 קמ"ש, הכי מהיר שהיה עד אז, ולגובה שיא של יותר מ-78,000 רגל.
בגרסת היירוט הוא נשא בין 4 ל-8 טילי אוויר-אוויר ובגרסת הביון שלו סדרה של מצלמות ששולבו עם מערכת המכ"ם ומערכת ניווט אינרציאלית, מה שהפך אותן למאוד מדויקות. לכל זה יש להוסיף שהיה מטוס חזק, אותו ייצרו מפלדת אל חלד בשילוב אלומיניום וטיטניום, פשוט להטסה ותחזוקה.
מגוון הנתונים האלו, במיוחד הגובה והמהירות, הביא לכך שמדובר היה במטוס שפשוט לא ניתן ליירט ולסכל את פעילותו. גם אם יכולות התמרון שלו נחותות מהמתחרה האמריקאי.
את זה למדו בין השאר בישראל, כאשר פעם אחר פעם מטוסי מיג 25 טסו בשמי הארץ ומטוסי הקרב של חיל האוויר נכשלו ביירוט שלהם.
המיג 25 המריא לראשונה ב-1964 ונכנס לשרות מבצעי ב-1971. במערב היו בהלם מהמטוס החדש, שלא לומר בפאניקה, עד כדי כך שקשרו לו כתרים ויכולות שהיו די רחוקות מהאמת. הערכת-יתר אך עדיין, היה מדובר במטוס שאין לו מענה.
בשנת 1971 הרוסים שולחים מטוסי מיג 25 למצרים תחת מעטה כבד מאוד של חשאיות. הטייסים הרוסים ביצעו לפחות 20 טיסות ביון בשמי ישראל, כאשר חיל האוויר הישראלי מנסה ליירט אותן ללא הצלחה. ככל הנראה, מטוסי מיג 25 ביצעו גיחות גם במלחמת יום כיפור.
ב-1976 טייס רוסי בשם ויקטור בלנקו עורק עם מטוס המיג 25 שלו ליפן. המטוס המסתורי נחשף בפני ה-CIA שמגלה מצד אחד מטוס בעל יכולות חסרות תקדים נכון לשנים ההן, אך גם כזה שיש לו נקודות תורפה. הרוסים משדרגים את המטוסים ואלה נמכרים לחילות האוויר של עיראק, סוריה, אלג'יר ולוב.
עליונות אווירית: F-15 Eagle
מטוס ה-F-15 פותח על ידי חברת מקדונל דאגלס (כיום בואינג) למטרת עליונות אווירית, כחלק מהלקחים של מלחמת וייטנאם ובמקביל, הבהלה שאחזה באמריקאים כשגילו את דבר קיומו של המיג 25.
במלחמת וייטנאם יחס ההפלות אמנם עמד על 1:2 לטובת ארה"ב, אבל היה נמוך באופן בלתי מקובל. בשנים האחרונות של המלחמה הצי הצליח לשפר את היחס ל- 8:1 בזכות פרויקטים שונים בהם טייסת "טופ גאן".
אבל בחיל האוויר האמריקאי לא נרשם שינוי והיה להם ברור שצריך אימונים טובים יותר ואיתם גם נשק טוב יותר, כלומר מטוס קרב. הצורך התגבר עם הגילוי של המיג וכך נולד מטוס ה- F-15 שיידע לתמרן מעולה ויהיה סוללת טילים מהירה לטווחים ארוכים.
ה-F-15 היה למטוס הקרב הראשון שמטרתו העיקרית הייתה עליונות אווירית מאז שנות ה-40. הוא המריא לראשונה ביולי 1972 ונכנס לייצור סדרתי שנתיים לאחר מכן.
המטוס הזה הפך מאוד מהר לחלומו של כל טייס קרב. זנב כפול, שני מנועים עם דחף של 23.9 טון כל אחד לצד יחס משקל לשטח כנף, העניקו לו יכולת תמרון גבוה במיוחד.
הוא מגיע מהירות של 2.5 מאך, כ-2,600 קמ"ש, טווח של יותר מ-5,000 ק"מ עם ומגיע לגובה של כ-65,000 רגל. כל מטוס כזה יכול לשאת תותח וולקן, ארבעה טילים מונחי חום לטווח קצר מתחת כנפיים וארבעה טילים מונחי מכ"ם לטווח בינוני.
היתרון הנוסף שלו היה האוויוניקה, שכללה תצוגת עילית רחבה ומכ"ם לטווחים ארוכים שיכול לראות מטרות מתחתיו באוויר וביבשה, ומערכות ניווט ולוחמה אלקטרונית מתקדמות ואיכותיות.
חופת המטוס אפשרה לטייס זווית ראייה כמעט מלאה, מה שלא היה קיים אצל המתחרה ובלב של כל זה היו ל-F-15 מחשבים שסייעו לו בניהול הטיסה והמשימות, מה שהוריד מהעומס האדיר על הטייס.
האמריקאים קיבלו את "סוללת הטילים האווירית" שלהם בדמות מטוס קרב אימתני ולחיל האוויר שלהם הגיעו מאות יחידות ממנו. מטוסי F-15 נמכרו גם ליפן, סעודיה וישראל שרכשה עשרות יחידות. תנאי הקרב העולמי התקיימו והחלה הספירה לאחור.
הפלת בכורה עולמית
חוזרים לקרב הענקים בפברואר 1981 איתו פתחנו את הכתבה. לזירה מגיעים שני הכוכבים העולמיים ופעמון ההזנקה מצלצל. כשהוא נמצא מעל קרית שמונה מגלה סא"ל צינקר במכ"מ שלו את המיג 25 הסורי צובר גובה במרחק של כ-112 ק"מ ממנו.
הטייס הישראלי חייב לפעול מהר משום שיכולות המיג, המהירות והגובה יאפשרו לו לחמוק מהקרב ללא פגע. סא"ל צינקר "נועל" על מטוס היריב הסורי ומקבל הכוונה ממערך הבקרה, שבמקביל מוציא מהזירה את מטוסי הפנטום.
מטוסי ה- F-15 הישראלים צברו גובה וצמצמו לכיוון. כאשר הטווח ירד ל- 40 ק"מ הטייס לא לוקח סיכון ומשגר שלושה טילי אוויר-אוויר. העובדה שיש לו שמונה טילים מאפשרת לו לפעול באופן כזה שלא ניתן היה במטוסים מהדור הקודם.
המיג 25 הסורי מתפוצץ באוויר וזו הופכת להיות הפעם הראשונה בעולם שמטוס כזה מופל בקרב אוויר-אוויר. סא"ל צינקר מקבל על ההפלה ציון לשבח מהרמטכ"ל דאז, רפאל איתן - רפול.
במלחמת לבנון הראשונה הסורים, שכבר איבדו מיג 25 שנה קודם לכן, לא לוקחים סיכון. הם מטיסים את המיג שלהם בשיא המעטפת שלו. אוספים במהלך המלחמה מודיעין על צה"ל בלבנון כשהם טסים ב-70,000 רגל ומהירות שבין 2.6 ל-3 מאך.
הטעות העיקרית של הסורים הייתה שיצאו לגיחות הצילום בזמנים קבועים. מה שאפשר לחיל האוויר הישראלי להציב להם מארב.
בצד הישראלי הוחלט לשלב כוחות בין מטוסי F-15 לסוללות טילי הוק של מערך ההגנה האווירית, יחד עם כמה פתרונות טכנולוגיים יצירתיים במיוחד ששיפרו את המעטפת של הטילים הישראלים. ב-31 באוגוסט 1982 זה מצליח כאשר מזהים מיג 25 סורי בגיחת צילום. טילי ההוק מצליחים לפגוע במיג ולגרום לו לנזק רציני שהביא לכך שהוא נאלץ לרדת מהגובה האדיר בו היה.
אחרי שזה התקרב, זוג מטוסי F-15 של טייסת 106 שהיו בנקודת המתנה במארב השלימו את העבודה, שיגרו טילים על המטוס הפגוע והוא התרסק מצפון לבירות. התוצאה - הטייס הסורי נהרג ואחרי האירוע הזה, טיסות הצילום של מטוסי המיג 25 הסורים נפסקו לחלוטין.
איפה הם היום
רוב מטוסי המיג 25 שייצרו כבר לא טסים כיום. כחלק מהפקת לקחים הרוסים ייצרו מטוס דומה אבל משודרג, המיג 31 שהחליפו אותם בשרות חיל האוויר הרוסי. למעשה, רוב המדינות שהפעילו את המיג 25 בהן הודו, אוקראינה ואחרות כבר הוציאו אותו משירות.
המטוס ידע מעט עדנה בחיל האוויר העיראקי, כאשר במלחמת המפרץ טייסי מיג 25 עיראקים הצליחו להפיל מספר כמה עשרות מטוסים איראנים, רובם מטוסי פנטום, F-5 וגם הרקולס. כיום אין לחיל האוויר העיראקי מטוסי מיג 25.
ככל הידוע לחיל האוויר הסורי נשארו כמה מטוסים בודדים שהם מפעילים גם במלחמת האזרחים. הערכה היא שבחיל האוויר הלובי יש כיום כמה עשרות מטוסי מיג 25 שגם הם משתתפים במלחמת האזרחים אצלם.
מטוסי ה-F-15 מנגד זכו מאז למספר רב של שדרוגים וממשיכים להיות מטוסי קו ראשון בחיל האוויר האמריקאי, הישראלי, הסעודי והיפני. עם השנים הם נרכשו גם על ידי דרום קוריאה וסינגפור.
בכל המלחמות בהן השתתפו, הם הפילו עשרות רבות של מטוסי אויב כמעט ללא אבידות. בימים אלו, בחברת בואינג עובדים על הדגם המתקדם ביותר של ה- F-15 שצפוי להישאר בזירה לעוד עשרות שנים נוספות.