משרד ההגנה הרוסי חתם על חוזים לשדרוג אחד ממטוסי הקרב הוותיקים והמרכזיים של חיל האוויר הרוסי, המיג-31. בחודש מאי האחרון מטוס הקרב אייקוני של חיל האוויר הרוסי השלים 40 שנות שירות והשדרוג המתוכנן, צפוי להשאיר אותו כמטוס קרב מרכזי לעוד שנים רבות.
על פי הפרסום של משרד ההגנה הרוסי, במסגרת חוזה אחד שנחתם ישודרגו מספר מטוסי מיג-31 לדגם K המסוגל לשאת טילי "קינזאל" היפרסונים (על קוליים). כיום יש כמה מטוסים בודדים מהסוג הזה. חוזה שני ישדרג מטוסי מיג-31 לדגם BM הכולל מחשוב מחודש ומודרני של תא הטייס ומחשבי הטיסה. בסך הכל ישודרגו 130 מטוסים.
לפני כחודשיים דווח כי שני מטוסי קרב מסוג מיג-31K של חיל האוויר הרוסי הגיעו לבסיס חמיימים בסוריה, כשהם חמושים בטילים היפרסונים מסוג "קינזאל". זאת הייתה הפעם הראשונה שמטוס הקרב הזה הגיע לסוריה ולא ברור האם יישאר שם באופן קבוע או שמדובר בפריסה זמנית. במהלך הפריסה הם השתפו באימון גדול, שדימה בין השאר תקיפה של ספינות כולל נושאת מטוסים.
השדרוג העיקרי שהמיגים צפויים לעבור, כולל שיפור של הסנסורים ומכ"ם המטוס כך שיאתרו מטרות מטווח של 320 ק"מ. מערכות הגילוי של המטוס יכולות לאתר 24 מטרות במקביל ולהעסיק בו זמן שמונה מטרות. מחשב חדש שיותקן על המטוס ידע לאתר מבין כלל המטרות את הארבע המסוכנות ביותר ולהעסיק אותן בו זמנית, תוך כדי שהוא ידע להכווין את הטייס והנווט לדרך הפעולה הנכונה ביותר.
בנוסף לזה השדרוג כולל החלפה של מחשב החימוש והוספת יכולות שיהפכו את המיג-31 למטוס קרב רב-משימתי. בין השאר מדובר ביכולת לתקיפת מטרות קורנות (מכ"מים כולל של סוללות טילי נ"מ), תקיפת ספינות ותקיפת מטרות קרקעיות.
גם חופת המטוס תוחלף כך שתוכל לעמוד לאורך זמן ארוך יותר בטיסות שיוט במהירות גבוה הייחודית למטוס הקרב הזה. המיג-31 מסוגל להגיע למהירות של כ-3,200 קמ"ש, פי שלוש מהירות הקול. נציין כי ב-2018 המטוס שבר שיא עולמי, כאשר טס במשך שבע שעות וארבע דקות תוך שהוא עובר מרחק של 8,000 ק"מ.
לכל זה יש להוסיף את הפרסום הרוסי בדבר פיתוח של טיל אוויר-אוויר שיהיה מסוגל ליירט מטוסי אויב בטווחים של עד 400 ק"מ. הרבה מעבר לטילים שיש כיום בחילות אוויר של המערב. המשמעות היא שלטייסים הרוסים תהיה, לכאורה, היכולת להפיל מטוסים מערביים הרבה לפני שאלה יוכלו לפגוע בהם.
ככל הידוע, יש לחיל האוויר הרוסי כ-300 מטוסי קרב מהסוג הזה מהם 50 שודרגו לדגם BM בשנת 2011. מסיבות תקציביות השאר לא שודרגו ונראה שכעת הרוסים הצליחו למצוא מקור תקציבי. בנוסף, הפרויקט יוצא לדרך גם בשל עיכוב של שנים בפיתוח ואספקה של מטוסי חמקן.
הערכה היא שהשדרוג ישאיר את המיג-31 עוד 30-40 שנים לפחות בשירות חיל האוויר הרוסי ואם זה יקרה המטוס יסגור כ-80 שנות שירות.