לוטננט-קולונל ג'ארד "ויק" סנטוס הוא הטייס הראשון שצבר 1,000 שעות טיסה במטוס F-35A Lightning II - שנחשב למטוס החדש ביותר של חיל האוויר האמריקאי - שעליו מבוסס גם דגם ה"אדיר" הישראלי החמקן.
לרגל ציון הדרך, הטייס סיפק כמה ציטוטים מעניינים במיוחד על הטיסה במטוס החמקן המדובר והמתקדם. "אני משווה את זה לקרב אגרוף", הסביר. "אני לא מתאגרף מעולה, אבל אם תכסה ליריב שלי את העיניים ותיתן לי אקדח – אני אנצח בכל פעם".
הוא המשיך וציין כי: "החמקנות היא כיסוי עיני היריב, הסנסורים והחימוש הם האקדח והשילוב ביניהם הופך את מטוס ה-F-35 למערכת נשק יוצאת מהכלל". כזכור, לאחרונה עוסקים רבות בישראל במטוס ובאפשרות שיגיע למדינות נוספות במזרח התיכון.
ויק, הטייס שהגיע לאלף שעות בחמקן, היה קודם לכן טייס מטוסי קרב מסוג F-15 וגם F-18. בטייסת ביוטה הוא נחשב למנהל הפרויקטים המיוחדים וראש הצוות שאחראי שם גם להתמודדות עם השלכות מגיפת הקורונה.
"לקראת סיום התיכון, אבא שלי נתן לי להשתמש בחלק מהכסף שחסך עבורי ללימודים בקולג' כדי להוציא רישיון על מטוס פרטי", הוא סיפר איך החל בקריירת הטייס שלו. "אחרי כמה טיסות על מטוס ססנה 172 נדבקתי בחיידק הטיסה והתמכרתי".
הוא גילה גם חוש הומור בריא שהתייחס לציון הדרך אליו הגיע. "אלף שעות טיסה לא אומר שאני מיוחד, רק שאני זקן". יותר ברצינות הוא סיכם ואמר: "הדבר המרגש בלראות את קהילת ה-F-35 מתפתחת בשמונה השנים האחרונות הוא הטייסים הצעירים שמתחילים לטוס. אני נרגש לראות אותם הופכים לטייסי העתיד".
מדינה נוספת וקרובה לישראל שהוזכרה בימים האחרונים בהקשר של מטוסי ה-35-F חמקן היא יוון. ב-19 באוקטובר פרסם עיתון ביוון שבכירים אמריקאים נתנו כביכול אור ירוק לספק ליוונים שישה מטוסים שיוצרו במקור עבור טורקיה. ארצו של ארדואן הודחה משותפות בפרויקט החמקן, כסנקציה שהטילו עליה בארה"ב לאחר שרכשה מערכת הגנה אווירית 400-S מתוצרת רוסיה - ולאחרונה גם הפעילה אותה.
בימים האחרונים ציטטו אתרים בינלאומיים רבים וגם כלי תקשורת בישראל את הדיווח שמקורו כאמור מאמצע החודש ביוון, אך בשלב זה אין לדברים אישור רשמי ובעבר הוזכרו מטוסי החמקן ש"הוחרמו" מהטורקים כמועמדים להגיע לכמה מדינות, בהן גם פולין ואוקראינה.