לפחות שני מטוסי קרב מסוג מיג-31K של חיל האוויר הרוסי הגיעו לבסיס חמיימים בסוריה כשהם חמושים בטילים היפרסונים (על קוליים) מסוג "קינזאל". זאת הפעם הראשונה שמטוס הקרב הזה מוצב בסוריה, כשסיבת ההגעה הרשמית היא אימון במזרח התיכון עם כוחות חיל הצי הרוסי באזור.
לצד הסיבה הרשמית, חלק מהסיקור הבינלאומי של המשימה הרוסית מתמקד בכך שהמטוסים שהוצבו לראשונה בסוריה חמושים בטילים הנחשבים איום משמעותי על נושאות מטוסים, בזמן שבאזור פועלת נושאת המטוסים החדשה של בריטניה, קווין אליזבת. בשבוע שעבר ספינה רוסית ביצעה ירי אזהרה לעבר ספינה בריטית בים השחור ובין הצדדים ישנה מתיחות מאז התקרית החריגה.
באחד מהדיווחים ברוסיה בנושא משימת המטוסים שנשלחו לסוריה נכתב כי: "אחת ממטרות התרגיל תהיה ניטור פעילות קבוצת הקרב של נושאת המטוסים הבריטית".
משרד ההגנה הרוסי פרסם בערוצים הרשמיים שלו תיעוד של נחיתת מטוסי המיג בסוריה, בו ניתן לראות גם חלק מהצוותים שהגיעו עם המטוסים. אלו הגיעו לבסיס המרכזי של חיל האוויר הרוסי בסוריה יחד עם מטוסים ללוחמה נגד צוללות מסוג IL-38 ומפציצים אסטרטגיים מסוג Tu-22M3, להם זו הפריסה השנייה בסוריה, לאחר שבעבר ביצעו באזור תקיפות בהן יצאו מרוסיה וחזרו בחזרה לאחר מכן.
הגעת מטוסי הקרב והמפציצים הרוסים מתרחשת כאמור ימים ספורים אחרי שנושאת המטוסים הבריטית "קווין אליזבת" החלה לתקוף מטרות דאע"ש במזרח התיכון. עוד קודם לכן, כוח המשימה הבריטי היה שותף לתרגיל חמקנים גדול באיטליה, בו השתתפו גם חילות האוויר של ארה"ב וישראל. בין לבין נרשמה אותה תקרית חריגה בין כוח רוסי ובריטי באזור הים השחור.
במסגרת האימון הרוסי שכבר החל, מטוסי המיג דימו אויב שתוקף את ספינות הצי הרוסי במזרח הים התיכון, "כדי לתרגל את מערכות ההגנה שלהן", כפי שציין משרד ההגנה הרוסי.
בעניין משימת המפציצים מסוג TU-22M3 בסוריה, דווח כי לאחר שכבר ביצעו בעבר "משימות להשמדת האויב", שמבחינת הרוסים אלו בעיקר הכוחות המתנגדים למשטר אסד, כעת הם ייבחנו טכנולוגיות אוויריות וציוד חדש בתנאי אקלים קשים, חשיפה לטמפרטורות גבוהות וטיסות ארוכות מעל המים כפי שהתנאים בסוריה ובים התיכון מאפשרים.
מיג 31 הינו מטוס על קולי ארוך טווח לעליונות אווירית בכל מזג אוויר ושעות היממה. למרות שמדובר במטוס ותיק, כזה שהחל לטוס בסוף שנות השבעים, זהו אחד ממטוסי הירוט המובילים והחשובים בארסנל של חיל האוויר הרוסי. לאחרונה בוצע שדרוג של המטוס להארכת חייו מעבר לשנת 2030.
את המטוס מפעילים טייס ונווט. זוג מנועים עוצמתיים מעניקים לו מהירות מקסימלית של 3,000 קמ"ש ויכולת להגיע לגובה של כ-80,000 רגל. לחיל האוויר הרוסי כ-250 מטוסים מהסוג הזה, להם רדיוס פעולה של כ-1,500 ק"מ ויכולת לשאת מגוון רחב של טילי אוויר-אוויר ואוויר-קרקע לטווחים שונים.
מטוסי מיג 31 מוצבים כעת בסוריה, כשבמקרים דומים בעבר חלק מהמטוסים נשארו במדינה באופן קבוע במסגרת פעילות כוחות צבא רוסיה וחלק שבו לבסיסם ברוסיה עם סיום המשימה.