משרד ההגנה של יוון הגיש השבוע לפנטגון בקשת מידע רשמית לרכש של 18 עד 24 מטוסי חמקן מסוג F-35 מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין". הליך בקשת המידע (LOR) נשלח למשרד ההגנה האמריקאי עוד בשבוע שעבר.
על פי גורמים ביוון, במסגרת הבקשה ל"רכש מידי" הם מעוניינים לקבל מטוסים מסוג F-35A, הדגם עליו מבוסס גם "האדיר" הישראלי. בנוסף הם ביקשו לבדוק האם קיימת האפשרות לקבל מטוסים משומשים או לחילופין תמהיל שישלב בין מטוסים חדשים מפס הייצור למטוסים משומשים, כאשר המטרה היא שהחמקנים הראשונים ינחתו שם עד לסוף שנת 2021.
יוון נמצאת בשנים האחרונות בתכנית חימוש אדירת ממדים שכוללת בין השאר שדרוג של חיל האוויר שלה. הרצון לרכש חמקנים הגיע אחרי שכבר חתמו על עסקה עם הצרפתים לרכש של מטוסי ראפאל מתקדמים שיחתו כבר בתחילת 2021 עם קצב של מטוס בכל חודש.
גם בעסקה זו הם הלכו על תמהיל של מטוסים חדשים ויד שנייה מחיל האוויר הצרפתי, כדי שיגיעו כמה שיותר מהר. ליוונים גם מטוסי 16-F ושילוב שלהם עם מטוסי ראפאל וחמקן ישלים עבורה צי אווירי מתקדם ומאיים במיוחד.
מבחינת יוון המטרה של כל זה היא למחוק את היתרון המספרי של חיל האוויר הטורקי וגם להגיע להכרעה טכנולוגית מובהקת, משהו שבכירים ביוון ציינו כי נלקח כהשראה מחיל האוויר הישראלי, בעל ברית קרוב עימו יש שיתוף פעולה הדוק הכולל אימונים משותפים, החלפת מידע ועוד.
טורקיה מצדה הודחה בזמנו ממעגל המדינות השותפות בפרויקט החמקן וממש לא תשמח לראות את מטוסי הקרב המתקדמים נוחתים במדינה השכנה, איתה יש לה יחסים מתוחים. בטח אם כמה מהמטוסים יהיו אלו שיוצרו במקור עבור טורקיה.
לאחר שסולקה מהפרויקט הוחלט שהמטוסים שיועדו לטורקיה יועברו לידי חיל האוויר האמריקאי. מאז הוחלט שלא ישלחו לטורקיה, שישה מטוסי F-35A המסומנים כ- AT-1 עד AT-6 נמצאים בבסיס לוק שבארה"ב. טייסי הניסוי של לוקהיד מרטין מבצעים עליהם מדי פעם טיסות כדי לשמור על הכשירות שלהם וייתכן אישור אמריקאי להעביר את המטוסים המוכנים ליוון.
בנוסף לאמריקאים יש כמה חמקנים ותיקים שעל פי דיווחים תוכננו להיות מועברים לטייסות אימונים. במידה והעסקה תאושר יתכן שאלו יהיו לפחות חלק מהמטוסים שתקבל יוון.
לטורקיה כבר מיוחסים בתקשורת הזרה איומים מרומזים על כך שתפעיל בתגובה לעסקה כזו את מערכות ההגנה האווירית מסוג 400-S שרכשה מרוסיה, מה שהביא לסילוקה מתוכנית החמקנים. החשש במערב הוא מאיסוף מידע על מטוס הקרב המתקדם באמצעות מערכות ההגנה והעברתו לרוסיה.
הגשת בקשת המידע של יוון היא הליך רשמי שמוביל לעסקה בין מדינות והערכה היא הממשל האמריקאי יאשר את העסקה. ביוון קראו לבכירים אמריקאים לבקר במדינה בהקדם האפשרי כדי לקדם את הנושא.
גם כך מרגע חתימת ההסכם באופן סופי אספקת מטוסי קרב חדשים נעה בממוצע סביב השלוש עד ארבע שנים. פסי הייצור של מטוסי ה- F-35 בפורת וורת' טקסס מלאים בהזמנות שנים קדימה. היוונים כפי שניתן לבין מהדיווחים, לא מעוניינים לחכות זמן רב.
גם אם יוון תקבל את מטוסי ה- F-35 בשלב מוקדם, הדבר יהיה אתגר לא פשוט, משום שנדרשת בנייה של תשתית להפעלת החמקנים, כולל פריסה של מערכת לוגיסטיקה אוטונומית מתקדמת וייחודית. יוון עשויה לבקש סיוע מארה"ב אבל גם מישראל בכל הקשור לקליטת מטוסי החמקן והפעלתם.