שרידי מטוס קרב 35-F חמקן של חיל האוויר האמריקאי שהתרסק בשנה שעברה ישמשו לאימונים. האמריקאים מצאו דרך להעניק חיים חדשים לשרידים שעמדו להפוך לערימת מתכת חסרת תועלת.
אנשי טייסת האימונים 372 מבסיס חיל האוויר האמריקאי "היל" שביוטה היו מי שזיהו את ההזדמנות. הם ביקשו לבדוק האם חלקים מסוימים משרידי המטוס עדיין רלוונטיים ושמישים לאימונים. "הוא היה מיועד להריסה מוחלטת אבל הנחנו שכמה מהחלקים עדיין במצב תקין", ציין גורם בטייסת האמריקאית.
קבוצה מבסיס היל יחד עם מומחים מחיל האוויר ומערכת הביטחון האמריקאית יצאה לבסיס אגלין ממנו המריא אותו חמקן שהתרסק, כדי לאשר שאכן אותם חלקים בהם היו מעוניינים לצרכי אימונים עדיין עובדים. אותו צוות קבע כי הרכיבים העיקריים המתאימים לאימונים היו שלמים ושימושיים.
בארה"ב מדווחים על "דיל" עם יחידה מהצי המאריקאי שהתעניינה גם היא בשימוש בחלקי המטוס לצרכיה, כשאחרי שזה נסגר החלו בהכנות להעברתם לבסיס היל, שכללו חיתוך של כנפי המטוס המרוסק, כדי שמידותיו יתאימו למידות המשאית שהובילה אותו לבסיס.
קצין טכני מחיל האוויר האמריקאי שפיקד על הצוות שטיפל בשרידי המטוס, סיפר כי מאז חודש יולי האחרון, הם עברו ניקוי משאריות שמנים ומזהמים, שיוף וקיצוץ איפה שהיה דרוש ואף צביעה מחדש של החלקים הרלוונטיים. לאחר מכן, שרידי המטוס עברו פירוק לגורמים שהעבודה עליהם עדיין נמשכת.
נראה כי חלקי המטוס שעדיין עובדים ועוברים התאמה לייעוד החדש שלהם, מערכות פנימיות בעיקר, ישמשו צוותים טכניים של מטוסי חמקן לאימונים על תיקון תקלות ופתרון בעיות. בכיר בתוכנית מטוסי ה-35-F אמר שהשימוש בחלקי המטוס שהתרסק מוציא את המקסימום מהאירוע המצער של התרסקות מטוס הקרב, שהנזק ממנו מוערך בעשרות מיליוני דולרים.
מדובר במטוס 35-F "לייטנינג" מדגם A של טייסת 133 בחיל האוויר האמריקאי, שהתרסק ב-19 במאי 2020 סמוך להמראה לגיחת אימון מבסיס אגלין שבפלורידה. הטייס הצליח לחלץ את עצמו בשלום מהמטוס.
באוקטובר 2020 פרסמה ועדת החקירה שהקים חיל האוויר האמריקאי את מסקנותיה באשר לגורמים שהובילו להתרסקות המטוס היקר והמתקדם. מהמסקנות עלה כי התאונה נגרמה משילוב של תקלה טכנית ועייפות של הטייס, מדריך טיסה בעל ניסיון ומוביל המבנה שיצא לאימון. ועדת החקירה גם קבעה כי: "לטייס היה הרבה מאוד על הראש", כולל חשש שנחשף לחולה קורונה ואולי ייאלץ להיכנס לבידוד.
השילוב הזה גרם לטייס להגיע במהירות הגבוהה ב-50 קשר מהנדרש לנחיתה ובנוסף בזווית לא נכונה. הטייס ניסה לתקן את המצב, אך סדרה של תנועות חדות נעלו את זנב המטוס. כך נוצר בסופו של דבר כשל שגרם לו לנטוש את החמקן שהתרסק על המסלול, נהרס לחלוטין ואמור היה לצאת משימוש, עד ליוזמה להשתמש בחלקיו לאימונים, פרויקט שאמור להסתיים במהלך שנת 2022.
בשלב בו התרסק, הייתה זו ההתרסקות השניה בלבד של מטוסי 35-F בארה"ב ושנייה באותו שבוע במאי 2020, בו התרסק קודם לכן גם מטוס 22-F חמקן. עדיין, המטוסים מ"הדור החמישי" תוצרת חברת "לוקהיד מרטין" נחשבים לבטוחים במיוחד, כשהשלימו 100 אלף שעות טיסה ברחבי העולם בלי התרסקות אחת, נתון משופר בהרבה ממטוסים מדורות קודמים.