ארבעה מטוסי קרב וזוג מטוסי תובלה נחתו על כביש מהיר במישיגן, ארה"ב, כחלק מתרגיל שנועד להכין כוחות מילואים למלחמה. על פי הודעת חיל האוויר האמריקאי, זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה הוא מבצע נחיתה יזומה של כלי טיס מודרניים על כביש אזרחי.
החלק ההיסטורי של האימון התרחש ב-5 באוגוסט, אז מטוסי הקרב מסוג A-10 והתובלה מסוג C-146 נחתו על הכביש, שעבר הסבה מהירה על ידי כוחות הנדסה וצוות בקרים מהטייסת הטקטית המיוחדת ה-24. אלו מתמחים בהפעלת שדות תעופה מאולתרים וסיוע אווירי בחזית ובעורף האויב.
מדובר בכשירות שנועדה לאפשר המשך הפעלה של כלי טיס גם כאשר האויב מצליח לפגוע במסלולי ההמראה של הבסיסים. בעולם יש כמה מדינות שמחזיקות עד היום בכשירות מהסוג הזה, כשבעבר היא הייתה קיימת גם בחיל האוויר הישראלי.
בשנות השישים, חלקו הצפוני של כביש החוף באזור חיפה, נבנה כך שישמש מסלול חירום למטוסי חיל האוויר. מדי כמה שנים מטוסי קרב נחתו כחלק מאימון על הכביש, ככול הידועה הפעם האחרונה הייתה ב-1995, אז ארבעה מטוסי F-16 נחתו על הכביש, עברו טיפול קצר והמריאו למשימתם.
בשנות השמונים, חיל האוויר האמריקאי ביצע מספר אימונים מהסוג הזה באירופה, כחלק מההכנות למלחמה מול הרוסים. באותן שנים גם לבריטים, לגרמנים והצרפתים הייתה כשירות מהסוג הזה, שלא נשמרה מאז.
בין המדינות ששומרות על כשירות זו גם כיום למנות את אוקראינה, שווייץ שאף בונה בסיסים מבוצרים בהרים כך שיתחברו לכבישים מהירים, וגם את שוודיה.
"האימון הוא חלק מיוזמה חדשה בשם 'פריסה קרבית מהירה' אותה אנחנו מכניסים לשירות", הסביר מפקד המשימה באימון. הוא הוסיף שכחלק מהשינוי הנרחב שעובר על צבא ארה"ב, ממלחמה בטרור למוכנות ללחימה נגד רוסיה וסין, "אנחנו משנים את הדרך בה אנו מכינים את כוחותינו".
עוד ציין כי האימון עצמו נמשך כשעתיים, אולם ההכנות נמשכו כחצי שנה. לצד האישורים וההכנות, הם נדרשו לתאם את האימון מול הרשויות, גופי ההצלה וגם חברת החשמל המקומית, שהייתה צריכה לנתק כמה עשרות בתים מרשת החשמל למשך האימון.
לפחות באופן רשמי דווח על אימון מוצלח. מטוסי הקרב המריאו מהכביש המהיר לגיחות תקיפה, בתרגיל כמובן, ולאחר מכן שבו לנחיתה שם. מטוס התובלה מסוג C-146A שייך לפיקוד הכוחות המיוחדים ואלה תרגלו הטסה מהירה של צוותים מיחידות מיוחדות למשימות שלהם.