>> הצטרפתם לקבוצה שלנו בפייסבוק?
הומואים בכל העולם זוכרים את חייהם לפניו ואחריו. גייז בערים נידחות ובישובים מרוחקים גילו בזכותו את השכן ההומו בדירה על יד, בחורים בארון נשמו לרווחה אחרי שהבינו שאינם לבד וחיילים בצבא הבינו כי האויב מולם משחק בנבחרת שלהם, לפחות בכל הקשור למיטה.
כיום, אין הומו רווק (וגם רבים בזוגיות) שאינם משתמשים בה: "הגריינדר", אפליקציית ההיכרויות לגייז מבוססת מקום. שמחנו לגלות, כי האדם מאחורי השינוי מרחיק הלכת בחייהם של הומואים ברחבי העולם, הוא אחד משלנו. פעמיים: גם הומו וגם ישראלי.
"חיפשתי אחרי הומואים בכל מקום"
קוראים לו ג'ואל סימקאי, יהודי וישראלי לשעבר, שנולד בארץ ועבר עם משפחתו לניו יורק בגיל 3. ובכל זאת, מגיע סימקאי לארץ מדי שנה, לביקור מולדת. "אני מרגיש כאן מאד בנוח, כמו בבית", הוא אומר. כמי שגדל עם עוד שני אחים גאים (במשפחת סימקאי שלושה בנים גאים), חשב סימקאי על דרך לשלב בין זהותו המינית ללימודי השיווק אותם סיים בהצלחה.
חוסר היכולת לדעת מי בקרבתו מתעניין בגברים כמוהו, גרם לאיש הצעיר והמבריק לקחת את העניינים לידיים. "אני מגיע לארץ כל כמה שנים. באחת הפעמים לפני מספר שנים, לא הפסקתי לחשוב מי בקרבתי הוא גם הומו. הייתי מחפש גייז בכל מקום".
תחילה חשב סימקאי לעשות שימוש בשירות ה-SMS כדי להוציא את חזונו לפועל, אבל חוסר היכולת לשלוח תמונה ביחד עם ההודעה, הוביל אותו לנטוש את העניין. מספר שינויים שקרו בהמשך, הפיחו חיים ברעיון המהפכני.
"המצאת האייפון ב-2008, כמו גם שירותי ה-GPS בשילוב עם חנות האפליקציות של אפל, סללו את הדרך לחזון שלי: לדעת איפה הומואים נמצאים בקרבת מקום". כך נולדה האפליקציה הגאה, שכבשה את לבבותיהם של הומואים מהר מאד.
בשנת 2012 זכתה האפליקציה בתואר "האפליקציה מבוססת מקום הטובה ביותר" מטעם TechCrunch. בנוסף, זכתה האפליקציה בפעם השנייה בתואר אפליקציית ההיכרויות הטובה בעולם מטעם ה-Idate Awards.
גברים מעדיפים את המראה החיצוני
הרעיון היה ונשאר פשוט: תמונות של בחורים להיכרות עם פרטים בסיסיים ונתון על המרחק הגיאוגרפי שלהם ממך. "גבר אוהב ויז'ואל. חשוב לו קודם כל המראה החיצוני, הפיזי. הרבה יותר מאשר נשים. לכן חשוב היה לי שהצורה שבה יוצגו הפרופילים תהיה באמצעות תמונות גדולות. דומה לאופן בו התמונות מוצגות באלבום התמונות של האייפון".
השם שניתן לאפליקציה בא לבטא את המשתמשים בו בצורה הטובה ביותר: "בחרנו בשם 'מטחנה' כי זה פחות עדין, יותר נוקשה, גברי יותר. גם הלוגו אינו גאה מדיי. לא ורוד ואין בו את השם 'גייז'. המטרה הייתה לעורר סקרנות, וזה עבד".
בהחלט עבד. אם זה השם, הלוגו או הפשטות, האפליקציה החדשה הפכה לאחת הפופולאריות בקרב גברברי הקהילה. כיום, לגריינדר יש יותר מ-3.5 מיליון משתמשים ב-192 מדינות, בהן אתיופיה, אזרבייג'ן, קובה, תימן, סרי לנקה, עירק ואיראן. כן, מסתבר שיש גייז גם שם.
האפליקציה, בין היתר, מוציאה מהארון הומואים במקומות בלתי צפויים ובסיטואציות מעניינות. כך, מספר סימאקי אנקדוטה מעניינת: "גילינו שיש שימוש רב של האפליקציה קרוב לגבול של צפון קוריאה. כנראה שחיילים רבים בקרבת הגבול עושים שימוש בגריינדר". שייהנו.
בשלוש השנים בהן פועלת האפליצקיה נתקל סימקאי במספר מדינות מועט שהחליט לחסום את השימוש בה, בהן סעודיה וסין, שחסמה בעבר את השימוש, אך לאחרונה התירה את השימוש בה שוב.
בין המשתמשים הפעילים ביותר, מציינים בגריינדר את לונדון (עם 195,000 יוזרים), פאריז (155,000), ניו יורק (127,000), סידני (92,000) ושיקאגו (80,500). בכל רגע נתון רשומים כ-71,000 גייז ברחבי העולם.
לא רק סקס
בשנים האחרונות דואג סימקאי להעלות את המועדות לנושאים חברתיים באמצעות האפליקציה. כך, למשל בעת ביקורו בארץ, כששמע ממני על ההפגנה מול שגרירות רוסיה בעקבות החוק ההומופובי, מייד ביקש פרטים ודאג לשלוח הודעה לכל המשתמשים בארץ על האירוע.
"כיום יש המון מקומות בעולם שמוציאים להורג גייז. אנחנו מיידעים אנשים, בדרך לעשות שינוי", הוא מסביר. "התחלנו מדבר פשוט של היכרויות וגילינו שאנחנו קהילה. הידיעה שיש מישהו על ידך, במיוחד כשאתה בארון, זה דבר אדיר. אנחנו כקהילה יכולים לעזור אחד לשני. לאחרונה גיליתי גם את Gay-Ville, את ה-Good Gay Networks ועוד סטרטאפים. כמו שהיהודים בארה"ב עוזרים אחד לשני, כך אנחנו כקהילה צריכים לעזור אחד לשני".
סימקאי לא רק מדבר, ובין היתר הוא דואג לעזור לבתי עסק גאים, בהם מסיבות, ברים, בתי מלון, חברות טיולים רופאים ושירותים שונים לגייז.
"לא מתייחס למתחרים"
שתי הדרכים הוירטואליות להיכרות של גייז המתמודדות על ליבו של ההומו הישראלי בשנים האחרונות הן "אטרף" ו"גריינדר". יחד עם זאת, סימקאי אינו מוטרד מהמתחרים שלו בארץ, ובעולם. "אני רק חושב על המשתמשים. איך אני יכול לשפר את השימוש עוברם. מה אני יכול לעשות על מנת שהיוזרים ייהנו יותר. אנחנו אוהבים שזה פשוט".
לפי סימקאי, בכל מקום בעולם יש להם תחרות. "יש את אלה שהיו לפנינו ויש את אלה שבאו אחרי. בעידן של הקפיטליזם, התחרות הזו היא מצוינת. ההבדל המהותי שלנו מול אפליקציות אחרות, ובהן אטרף, היא שאנחנו בינלאומיים. אתה יכול להשתמש באפליקציה שלנו בכל מדינה בעולם".
על אף שעבר עם משפחתו לניו יורק בהיותו ילד, לסימקאי פינה חמה בלב לישראל ולתל אביב בפרט. לאור זכייתה של תל אביב כעיר הגאה בעולם, וכשנשאל על השינוי שחל בתל אביב בשנים האחרונות, נראה סימקאי נלהב. "לפני 20 שנה היה כאן אולי בר אחד או ליין פעם בשבוע. אני זוכר את ה-HeShe, את ה-Out. עכשיו יש מקומות רבים, חיי לילה תוססים. הייתי בדיזנגוף וראיתי שני גברים מחזיקים ידיים. יותר פתוח כאן מאשר במקומות רבים בארה"ב".
סימקאי שם לב לשינוי מדי שנה בביקוריו. "יש כאן אווירה מאד פתוחה וגיי פרנדלית. תל אביב היא עיר מאד חביבה ברחבי העולם. בכל פעם שאני מגיע לכאן לביקור, אנשים מקנאים בי. הגברים הישראלים הם הכי סקסיים בעולם בעייני רבים. יש תפיסה לגבי הגבר המזרח תיכוני הגברי והמסוקס".
יש תשובה גם ללסביות ולסטרייטים
בספטמבר בשנה שעברה (2011) הקים סימקאי את המקבילה הרגועה, הלסבית והסטרייטית לגריינדר: "הבלנדר". "מדובר באפליקציה שדרכה ניתן להכיר אנשים בעלי תחומי עניין בקרבת מקום. אם בגריינדר המכנה המשותף הוא הנטייה המינית, אז בבלנדר אתה כיול למצוא אנשים בקרבתך בתחומי עניין קרובים לשלך".
סימקאי מציין כי אחרי ששינה את עולם ההיכרויות של הגייז, הוא לא מתכוון לעצור. החזון שלו מרחיק לכת: "אני רוצה להקים רשת חברתית במובייל, אמצעי להכיר את העולם שלך באיזור שלך: מי הוא אותו אדם שנמצא על ידך, לאן הוא יוצא, מה הוא עושה. יש המון דברים שקורים על ידינו ואנחנו לא יודעים. אתה תוכל לדעת מי נמצא במסיבה, מי הדי.ג'יי במסיבה שחבר שלך נמצא בה, מה הוא מנגן, כל מיני אינפורמציה בזמן אמת. הפייסבוק מדהים אבל פחות מבוסס מקום – אנחנו מתכווננים לשנות את זה".
>> 5 אפליקציותג אות שכדאי להכיר
>> הומו, איך תשפץ את הכרטיס באטרף?