בשנים הראשונות של המסע הרוחני שלי, אי שם בתחילת שנות ה-90, אחת השאלות שהעסיקו אותי היתה מדוע יש הומואים בעולם. זו שאלה הרלבנטית כמובן לשאר בעלי הנטיות המיניות יוצאות הדופן, אך אני התעסקתי בעיקר בעצמי.
המסע בעקבות השאלה לקח אותי קודם כל אל הרוחניות המסורתית, וזו לא האירה פנים. בכל מקום אליו פניתי, חוויתי דלת נסגרת. איש לא דחה אותי, אך הדעות ששמעתי על הומוסקסואליות לא היו ידידותיות. אם מדובר במאסטרים של המזרח או באינדיאנים של אמריקה, כולם ראו את ההומואיות כפרי יצירה של הלב הסגור. כלומר, אדם שעושה מסע רוחני אמיתי, צפוי בשלב כזה או אחר להפוך לסטרייט.
"הנטייה הלסבית פיתחה את הביטחון העצמי שלי"
מאז ועד היום השתנו הרבה דברים. אחד הראשונים שעזר לי בכך היה הספר "לזריס, ראיונות עם לזריס חלק ראשון", שיצא לאור ב-1997 בהוצאת גל. לזריס זו ישות המתקשרת דרך ג'ק פורסל, ובספר מסביר לזריס כי "מגוחך לטעון שמי שאתם אוהבים – יהיה אשר יהיה מינו – משפיע על הרוחניות שלכם. זו שטות גמורה. זו מחשבה לא נאורה... אנו רואים זאת כטרגדיה גדולה בתחום המטפיזיקה".
מכאן הלכתי ונחשפתי ליותר ויותר תפיסות, דעות ומורים רוחניים, אשר אינם רואים בהומואיות בעיה רוחנית. אם כבר, הם רואים בה יתרון.
מירב שטירן, מורה למודעות ומטפלת בהילינג רגשי, אומרת כי "התפיסה הרוחנית שלי אומרת שאני הולכת עם מה שהלב שלי מבקש ממני, ובו זמנית אני חוקרת ובודקת את כל הרצונות שלי, כולל המשיכה המינית שלי. אני מסתכלת על מסע רוחני כעל מחקר - מי אני ומה אני עושה כאן, מאיזה חלקים אני מורכבת".
"לגבי הלסביות אני בודקת את השיעורים והמתנות שזה מביא לחיים שלי", מוסיפה שטירן. "אני לדוגמא גדלתי בבית עם מסורת דתית, האומרת שזה לא טבעי, שאישה צריכה להיות עם גבר. אני שואלת האם זה אמור להיות ככה? מי קובע את החוקים? העובדה שאני לסבית הביא לחיים שלי הרבה התמודדויות שעוזרות לי להתפתח בביטחון העצמי שלי".
איך זה עוזר?
"אם הביקורת שאני שומעת, לדוגמא, עושה לי בלגן, זה סימן עבורי שהיא קיימת בתוכי. ביקורת היא חוסר הסכמה פנימית, שקיימת לגבי הרבה תחומים. בכל שאני בודקת את עצמי ושואלת שאלות, אני מתפתחת מראייה צרה ואוטומטית, לראייה שיש בה בחירה".
כולנו ביסקסואלים?
מי שעוזר לנפץ את המגבלה של המסורות הוא הרב אוהד אזרחי, מייסד נביעה, האקדמיה העברית של הרוח. "אני חושב שכמעט בכל בני האדם יש אחוזים מסויימים של נטיה ביסקסואלית, אבל לרוב זה נדחק. אם לא היו התניות חברתיות מאוד חזקות, רוב הנשים היו מוצאות שמתאים להן לפעמים להיות עם אישה, וגברים היו מוצאים את עצמם מדי פעם במקום שלא סולד ממגע עם גבר. גם גייז היו מגלים את עצמם כמי שנמשכים בעצם גם לבני המין השני".
הרב אזרחי הוא בעל הכשרה אורתודוקסית, אך לאורך השנים הוא משלב בין העולמות, חוקר את היהדות אבל לא לוקח אותה כמובן מאליו. "צריך להבין שהדת היהודית ניזונה מהרבה שמרנות, לא רק מההשראה האלוהית. רוב הרבנים והחכמים היו מטבעם אנשים שמרנים. אני מקבל חלק מהדברים שהם אומרים, למרות שהם שמרנים יש לפעמים בדבריהם דברי חוכמה. אבל אני לא לוקח ברצינו ת אמירות נגד הומואים.
"אם קוראים את הפסוקים האוסרים על קיום יחסים הומואים בתורה, קודם כל ידוע שאין איסור על יחסים לסביים. בנוסף, גם הפסוק האומר שאסור "לשכב את גבר משכבי אישה", ניתן לפרשנות בצורה הכי פשוטה, האומרת לא לנצל גבר מבחינה מינית אם אני רוצה לשכב עם אישה ואין כזו, כי אני בסביבה גברית. אבל לא נאמר דבר על לשכב את גבר משכבי גבר".
בנוסף למבט הספקני שלו בעבר, הרב אזרחי מתייחס להווה בצורה שונה. "אני מכיר הרבה מאוד הומואים, שהיותם הומואים מאפשרת להם תנועה מהירה בין הצד הנקבי לזכרי של האישיות שלהם. הרי לכל אחד מאיתנו יש צד זכרי וצד נקבי, ואחד מהם שולט שלטון יחידאי. יש גברים שפיתחו את הצד הנשי שלהם, אבל אין להם את אותה התנועה המהירה בין הקטבים, שהרבה פעמים אני מוצא אצל הומואים ולסביות. זה דבר מיוחד מבחינה רוחנית, כי יש להם גישה למרחבים שאינם נגישים עבור המיינסטרים. לכן אני חושב שהומואים ולסביות שעושים עבודה רוחנית, הרבה פעמים מוסיפים זוית מאוד מיוחדת לחברה שלנו ולהסתכלות שלנו על נושאים מסויימים".
הטנטרה תקבל אתכם כמו שאתם
אחת המסורות העתיקות המקבלות בברכה הומואים מאז ומעולם היא הטנטרה, דרך רוחנית עתיקה השמה דגש עם האנרגיה המינית בדרך להתעוררות. בן, מנחה טנטרה העובד יחד עם בת זוגו אפרת, אומר כי "הטנטרה היא מאוד ליבראלית, מכיוון שהתפיסה שלה אומרת היא שכולנו אחד והכל אחד, ואין הפרדה או דואליות. טנטרה רואה אדם כאדם, ונמנעת מלשים תויות וקטלוגים, כי זה יוצר דואליות והפרדה".
"הטנטרה מקבלת כל אדם כמו שהוא בקבלה מוחלטת. מעבר לזה, אם נכנסים לעומק, הטנטרה לימדה כבר לפני אלפי שנים שיש בכל אחד איכות נקבית ואיכות זכרית. היא מלמדת להגיע לאיזון בין שתי האיכויות האלה. מתוך שכך, הנושא של נטיה מינית הופך להיות הרבה פחות רלבנטי, כי אם אתה משתדל להביא לאיזון בין האיכויות הזכריות והנקביות, מה זה משנה מהי הנטיה המינית? תחיה איך שאתה חי ואיך שאתה אוהב, הכל נכון".
במרוצת השנים פיתחו השניים ליין של סדנאות טנטרה המיועדות לנשים שאוהבות נשים ולגברים שאוהבים גברים, לאו דווקא הומואים או לסביות, חשוב לציין. באופן מפתיע, סדנאות הנשים מצליחות ומתרבות, ואילו אלו לגברים מעטות מאוד. "משום מה, הגברים הרבה יותר חוששים ונרתעים".
אני בספק שגברים סטרייטים ירצו ללמוד לגעת בגברים אחרים.
"יש הרבה גברים סטרייטים שמאוד מעניין אותם לחוות מגע גברי, לחוות מיניות עד רמה מסויימת עם גבר", הוא קובע. לגבי ההומואים, הוא אומר כי "אולי זו תפיסה לא נכונה של הטנטרה ומה שיש לה להעניק. אנשים שייפתחו לטנטרה יגלו עולם ומלואו. אנו חיים בחברה שרואה בצורה מאוד לא נכונה את נושא המיניות. מגיע לכל אדם לחיות מיניות נכונה, טובה, בריאה ופתוחה".