>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
לקראת סוף העשור הראשון של המאה ה-21 חלה עלייה מסיבית במספר הזוגות של גברים הומואים המגדלים ילדים יחדיו שלא במסגרת הורות משותפת.
ההערכות הרווחות בארץ ובעולם הן כי מדובר בתופעה מתרחבת והולכת. בישראל מאמינים, כי כמה מאות של הומואים מגדלים יחד ילדים. עשרות אחדות בלבד מהם אימצו ילדים, עשרות אחרות קיבלו מעמד של אפוטרופסות ואילו הרוב המכריע הפכו להיות אבות באמצעות פנייה לשירותי פונדקאות.
ישראל הייתה המדינה הראשונה בעולם שהסדירה במארס 1996 את הפונדקאות בחוק. החוק הישראלי מתיר פונדקאות לזוגות הטרוסקסואלים נשואים בלבד, ואוסר אותה על יחידים ועל זוגות בני אותו מין. בשנה האחרונה החליטה הקהילה הגאה לצאת למאבק על זכותם של הומואים לשוויון בהורות.
חוק הפונדקאות כיום פוגע בנשים
יוסי מקייטן, אחד מהמייסדים של ה-'פורום נגד פונדקאות' טוען, כי הדרישה של הקהילה הגאה לשוויון בזכות לפונדקאות היא בעייתית. זאת מאחר והדרך בה הפונדקאות מתבצעת כיום בישראל איננה שוויונית הן כלפי מוכרות הביציות והן כלפי הפונדקאיות.
לטענתו, הדרישה לשוויון בפונדקאות זהה לדרישה לשוויון בעבדות וזו דרישה מקוממת. עם זאת כל המרואיינים בכתבה זו הדגישו, כי אין שום הצדקה שהחוק הישראלי יפלה הומואים וכי הפליה זו היא בעייתית בכל רמה.
יותם בן יוסף, גם הוא מיוזמי ה-'פורום נגד פונדקאות' טוען, כי החוק במתכונתו הנוכחית איננו מגן על האינטרס של הנשים הפונדקאיות ואף מחליש את כוח המיקוח שלהן ביחס לזוגות דורשי השירות.
לטענתו, החוק בישראל מאפשר לזוגות לדרוש מן הנשים דרישות פוגעניות ובלתי מוצדקות, בהן למשל: הימנעות מקיום יחסי מין במהלך ההיריון (על אף שהן בכך כל נזק), הימנעות מטיסה לחו"ל, שמירת היריון במהלך כל ההיריון ואף ניתוח קיסרי (מה שמגביל את מספר הלידות של הפונדקאית) וזאת גם כשאין כל צורך רפואי לכך.
תשלום נמוך והיעדר פיקוח
נופר ליפקין שחיברה יחד עם אתי סממה את הדו"ח 'פונדקאות בישראל' מטעם הארגון "אישה לאישה" מדגישה, כי הסכם בו הבעל היה מחייב את אשתו להיות בשמירת היריון במהלך ההיריון גם בשעה שאין לה כול צורך רפואי, לא היה קביל באף בית משפט. לכן זה לא יעלה על הדעת להעמיד בפני הפונדקאית שורה ארוכה של דרישות הפוגעות בחירות שלה באופן קיצוני, דרישות שאינן קבילות במערכות יחסים נורמטיביות.
מקייטן מדגיש, כי במקום שהוועדה תעמוד לצד הפונדקאית שהיא הצד החלש בסיפור, הוועדה מאשרת את כל הדרישות הבלתי הגיוניות הללו. ליפקין מונה שני כשלים נוספים בחוק הפונדקאות.
לטענתה, התשלום שהפונדקאיות מקבל הוא תשלום קטן ביחס לסיכון והסבל שהן עוברות, וכמו כן הפונדקאיות מקבלות שכר כמעט אך ורק על המוצר תוך כדי התעלמות מהסבל והסיכון הרפואי שהן עוברות.
החוק אוסר על הפונדקאית לקבל כל תשלום נוסף לעבודה ובמידה והיא עושה זאת היא זו המואשמת בפלילים (ולא הזוג דורש השירות). כמו כן, במידה והפונדקאית נאלצת להפיל את התינוק היא מקבלת זכר זעום שאיננו מהווה תגמול מספק למה שעברה
בעיה נוספת המעלה ליפקין, מקורה בהיעדר פיקוח על הסוכנות למטרת תיווך. הסוכנויות המתווכות בין הפונדקאיות לזוגות עובדות למטרת רווח. סוכנויות אלו אינן דואגות להבטיח את האינטרס של הפונדקאית אלא פועלות לטובת ההורים שהם הלקוחות.
ליפקין המתנגדת באופן מהותי לפונדקאות טוענת, כי אם לא אוסרים על הפונדקאות צריך לעודד קשר יותר אישי בין הפונדקאית לזוג. יש לאפשר לה לאחר הלידה פרק זמן בו היא יכולה להתחרט ולקבל את הילד כמו כן יש לאפשר לה לברר בהמשך מה שלום הילד שנשאה ברחמה. ליפקין מדגישה, כי היריון ולידה זה עניין אישי ומהותי ואי אפשר לראות בפונדקאית כלי רפואי בלבד שתפקידו לספק ילד ולהתעלם מהצרכים הרגשיים שלה .
יש לשתף את ארגוני הנשים במאבק ל-'שוויון בפונדקאות'
מקייטן מדגיש כי אין קדימות לזכויות של הומואים ביחס לזכויות של נשים, והקהילה הגאה איננה צריכה לשבור את הסולידריות שלה עם הנשים בשביל זכויות של הקהילה. בן יוסף טוען, כי על הקהילה הגאה לדרוש קודם כל שינוי במתכונת הנוכחית של הפונדקאות כך שהיא תשרת את האינטרס של הנשים הפונדקאיות באופן טוב יותר, ורק לאחר מכן לדרוש שוויון מלא בזכות של הומואים להורות.
בן יוסף מסביר, כי אם הקהילה הגאה תדרוש את השינוי הכולל הזה ולא רק את השוויון של ההומואים, הדבר יקל עליה במאבק, שכן דרישה כפולה זו תוכל לקבל את התמיכה של שדולת הנשים בישראל וארגונים פמיניסטיים נוספים.
עד אז מקייטן מציע את האפשרות של הורות משותפת. לטענתו, הפונדקאות באה לייצר מציאות בה לכאורה אין אישה בסיפור. אבל, "כמובן שיש אישה- רק שמנסים למחוק אותה באמצעות כסף. אני סבור כי אם האישה תישאר בתמונה זו אפשרות טובה לא פחות”. אפשרות נוספת שהוא מעלה היא האפשרות של אימוץ - למרות שהוא מודה כי במצב הנוכחי אין כמעט אפשרות של אימוץ להומואים ולכן זה ידרוש מאבק נוסף. ליפקין מוסיפה, כי הרעיון של הפונדקאות נוצר מתוך אימוץ של המודל הסטרייטי הרגיל. לטענתה, המודל הזה מגביל את האפשרויות של כולם, כי הוא מציג רק מודל אחד נכון וטוב להורות ומדיר מודלים משפחתיים אלטרנטיביים.
>> היכנסו ותיהנו מכתבות נוספות בערוץ הגאווה
>> לסביות וגייז, איך תהיו הורים? פונדקאות עשויה להיות הפתרון