>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
עד ליום בו אתה יוצא מהארון ומגלה כי יש עוד אלפים כמוך ברחוב, בסופר, בבית קפה, באוניברסיטה ובכל מקום בעצם - אתה מרגיש די לבד. אתה לא יכול בדיוק לדבר עם הרופא על הבעיות שמטרידות אותך, מפחד ששותף בדירה יתגלה כהומופוב ובעצם במקרים רבים נאלץ להתאים את עצמך לסביבה הסטרייטית.
את אותה תחושת בדידות מבקשים ליאור אדר ומולי ליברמן לשנות, אך לא רק. יש להם יומרה גדולה בהרבה. "אנחנו רוצים לשנות את התפיסה בקרב הקהילה, ליצור שינוי גדול בהרבה".
אז מי צריך את זה?
באתר החדש שהקימו השניים, GayBiz - אתר העסקים ולוח המודעות לקהילה הגאה, ניתן למצוא כבר למעלה מ- 700 בעלי מקצוע ועסקים גיי וגיי פרנדלי הנהנים מפרסום חינם בתמורה להטבות שהם מספקים לגולשי האתר והקהילה הגאה.
"כאן מתחיל למעשה השינוי בתפיסה החברתית ובתדמיתה של הקהילה שבאה לידי ביטוי באמצעות עיון קצר במודעות המועלות ע"י המפרסמים באתר: מוסכניק גאה לצד קוסמטיקאי, אינסטלאטור לצד מאלפת כלבים לסבית, קבלן בנייה מהמגזר הערבי לצד יועץ משפטי ומודעות של מטפלים, פסיכולוגים, מאמני כושר, תזונאים, וטרינרים, נהגי מוניות, הובלות, פנסיון חיות מחמד, שיפוצניקים, צלמים, גננים וזוהי רשימה חלקית ביותר. כך הגולש יכול להבין דיי מהר עד כמה בעלי זהות מינית שונה קיימים ופועלים בכל תחום ועיסוק בחברה. הנראות באתר תורמת לניפוץ סטיגמות שגויות ותדמיתיות ומקלות על אלו שעדיין מתמודדים עם קבלת הנטייה המינית שלהם".
אז האם באמת צריך לוח עסקים גאה? אדר וליברמן מציינים כי נכון להיום, גולשים רבים מצאו עבודה, דירה, בעלי מקצוע, פעילויות ובילויים, נופש ושותפים לפנאי ויצרו קשרים עסקיים. "כיום גם אפשר למצוא באתר אפילו קטגוריה חדשה של חיפוש פרטנרים להורות ומשפחה".
מולי מדגיש: "לוח המודעות של האתר והלוח העסקי הנמצא בתוכו, הוא קודם כל שירות קהילתי. מכיוון שבתוך כלל האוכלוסייה קיימים מגזרים וקהילות המאופיינים ע"פ האידאלים, הזהויות , הצרכים שלהם והמכנה המשותף הבסיסי המגדיר את עצם קיומם, כך גם קיימת הקהילה הגאה שמאפשרת אורח חיים גאה לאנשים בעלי זהות מינית שונה".
כמו בכל קהילה אחרת, חברי הקהילה מעוניינים לסייע ולקדם חברים קרובים מתוכה גם בפן העסקי. "ולשם כך קיים הלוח לעסקים באתר", וגם לתת מענה לצרכים בסיסים יום יומיים כמו מציאת שותפים לדירה, שותפים לפעילות פנאי, נופשים בסביבה מאפשרת, להורות ועוד.
"יתרמו לחיזוק התדמית של הקהילה בחברה"
"מלבד קידום חברי הקהילה קרוב לוודאי שקבלת שירות מאנשים שהם גאים, מספקים באתר הטבות לגולשים, עשוי גם להיות נעים, מעניין ומותאם יותר למקבל השירות עצמו, ואין ספק כי אגב ההתקשרויות שיוצרו דרך האתר עשויות להצמיח עוד קשרים חברתיים בין חברי הקהילה", מוסיף מולי.
זאת ועוד, התרומה לצמיחה העסקית מתוך הקהילה תתרום לחיזוק התדמית של המגזר בחברה הישראלית בכלל, ועל ידי כך סביר להניח שגם בעלי עסקים גיי פרינדליים או אחרים התומכים ומזדהים עם זכויות הקהילה, ואלה הרואים את הפוטנציאל הצרכני הכלכלי הגלום בה, יבחרו לפרסם בלוח עסקים גאה.
גייז שנמצאים בארון כמובן ימצאו את התועלת בנוחות החיפוש של שותפים גיי לדירה, בעלי מקצוע מהקהילה, וצימר גיי פרנדלי שעימם ירגישו בנוח ולא יאלצו להסתיר גם מפניהם את הנטייה המינית. יתרה מכך, ההתקשרות דרך האתר, יגרום להתפתחות אישית, היכרות עם אנשים נוספים מהקהילה ויקדם אותם לחיות חיים אמיתיים וגלויים בהמשך.
אדר וליברמן יודעים על מה הם מדברים. "הייתי בשנות העשרים המאוחרות לחיי והתחלתי להבין מספר דברים לגבי המיניות שלי", מספר אדר. "כנראה שהדחקתי ממש טוב את נטיותיי המיניות, אבל המחשבות שהדהדו בראשי באופן יומיומי קראו לי להתעמת עם העובדה 'ליאור אתה הומו' תפנים, תתקדם, אתה רוצה לחכות שההורים שלך ימותו כדי שאתה תתחיל לחיות?!, עניתי לעצמי –'לא'".
מכאן התהליך היה ארוך ומאתגר. "גדלתי בסביבה מסורתית ומלבד כתבה בעיתון 'אמיר פי גוטמן יוצא מהארון', לא נחשפתי להומואים בחיי. ב- 2009 הייתי עדיין בארון. רציתי לעבור לתל אביב, חשבתי שיהיה לי נוח יותר לגור עם שותף גיי או לפחות גיי פרנדלי, אבל לא הייתה דרך לנחש מי מבין מפרסמי המודעות ב'הומלס ויד 2' הוא גם גיי במקרה. אני בטוח שהיה לי הרבה יותר קל והרבה פחות מביך אם הייתי יודע".
חוסר נוחות החיפוש ברשת שב וחזר גם בחיפוש מקום עבודה בו יוכל אדר להרגיש נוח, בחיפוש אחר שותפים לבילוי או לטיול בחו"ל או בהזמנת שירות מבעלי מקצוע ליברלים יותר. "בדיוק באותם ימים זוג חברים שלי בישר לי שעוזרת הבית נטשה אותם עקב 'חוסר נוחות לנקות דירת זוג גברים'".
אדר בחר לא להיכנס למרה שחורה ובמקום לקטר לעשות מעשה. "היו בפניי שני פתרונות למצב באותו זמן: לשכנע את העוזרת לחזור ולהסיר את הכתמים או להקים אתר עסקים ולוח מודעות לקהילה הגאה".
"החלטנו לשנות את התפיסה"
היום הוא בן 33 ונמצא במקום אחר לגמרי, חי בזוגיות גאה עם שלושה ילדים מקסימים "אותם אני אוהב כמו אבא", שבאים אליהם 3 פעמים בשבוע. "בוא נאמר שלהיות גיי זה כבר ממש לא סיפור. בסופו של דבר זה עניין של תפיסה ופרופורציות".
את אתר העסקים שהקים אדר ביחד עם ליברמן הוא מכוון בדיוק לשם - לשינוי התפיסה. "הקמנו מערכת עסקית- חברתית בקהילה הגאה, שידרגנו את אתר GayBiz וייסדנו את האיגוד הגאה לעסקים (עמותה ציבורית רשומה בישראל).
הרצון הוא ליצור חיבור תפיסתי ישיר בין המילים קהילה גאה למילה הצלחה. אנו מאמינים שכשהדור הגאה הבא יגדל לתפישה שכזו, אף נער או נערה כבר לא יפגעו בעצמם בעקבות נטייה מינית ולא יהיה צורך בארונות קושי ותסכול עצמי לפרט הגאה ולבני משפחתו".
האיגוד הגאה לעסקים
מטרת האיגוד לדבריהם של אדר וליברמן היא ליצור צמיחה עסקית מתוך הקהילה תוך קידום האינטרסים העסקיים והכלכליים של בעלי עסקים גאים, להעצים את התדמית העסקית חברתית של הקהילה ולדאוג לשוויון הזדמנויות עסקי ותעסוקתי.
"האיגוד פועל בשיתוף פעולה בין החברים באיגוד ועם גופים נוספים במגזר העסקי התומכים ומזדהים עם מטרותיו והוא כבר החל בקידום העסקים ע"י אתר GayBiz החדש".
השניים אומרים כי שילוב זה של מענה יעיל ונוח להרגלי החיפוש והצריכה הייחודיים לקהילה ביחד עם האמונה בצמיחה עסקית וחברתית של הקהילה הגאה בישראל, ישנו תפישות מסוימות בקרב כלל האוכלוסייה ויתרמו באופן משמעותי לנוחות החיים של חברי הקהילה הגאה.
למי שחשובה לו פרטיותו, חשוב להדגיש כי באתר מנגנון רגיש לשמירה על פרטיות הגולשים והמפרסמים. במקביל קיים ממשק מלא לפייסבוק וגוגל עם אפשרויות שיתוף מודעות מומלצות על ידי הגולשים ואפשרות לשלוח מודעה לחבר כהודעה פרטית.
האיגוד הגאה לעסקים בשיתוף אתר GayBiz וגופים נוספים מהקהילה ישיקו בקיץ הקרוב את כנס העסקים הגאה הראשון בישראל ויריד תעסוקה בהשתתפות מיטב החברות הגדולות. האיגוד ימשיך לקדם את הצמיחה העסקית והיזמות מתוך הקהילה לאורך השנה, יספק ליווי עסקי על ידי מומחים החברים באיגוד ונמשיך לפתח את מועדון ההטבות של אתר GayBiz.
ניתן להצטרף לאיגוד באמצעות קבוצת האיגוד הגאה לעסקים בפייסבוק ו/או באמצעות פרסום מודעה באתר GayBiz
>> בניו יורק אישרו ניושאים של בני זוג מאותו המין