>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
היום יגיע אודי רז לברלין כדי להסביר למשתתפים מרחבי העולם שמגיעים אל סמינר Queer Easter מדוע הוא תומך בלהט באלה שקוראים לחרם על ישראל ובהאשמות שהם מעלים כלפי ישראל הנוקטת במדיניות ה-PinkWashing (בתרגום חופשי: שטיפת מוח ורודה). "מה שחשוב לערער בעיניי זה את המצב האבסורדי שהמדינה הצליחה לייצר, דרך עובדת היותה מדינה יהודית", אומר רז.
אודי רז, קוויר גאה בן 24 מחיפה, הוא בעל רזומה מרשים בפעילות קהילתית. בעבר היה חבר בפורום גאוּת של מרצ, היה חבר הוועד המנהל של הפורום החיפאי, מפיק מצעדי הגאווה של חיפה וגם מהמקימים של הפיץ' – פעילות הנוער הגאה של חיפה.
>> החרם עבד: סיאטל ביטלה אירוע עם המשלחת הגאה מישראל
אל הסמינר הוא נוסע באופן עצמאי, לא מייצג איש מלבד את עצמו. ה-Queer Easter מתקיים מדי שנה בברלין, ועוסק בתאוריה הקווירית (על רגל אחת: תאוריה הקוראת תיגר על החלוקה למגדר וההשפעה של התפיסה ההטרו-נורמטיבית על החברה). הסמינר מתקיים מאז 2001, ועוסק בהשלכותיה על תחומים שונים, בהם חינוך, כלכלה ורווחה. בכנס משתתפות גם תנועות ציוניות, בהן הנוער העובד והלומד ובעבר גם המחנות העולים.
רז הגיע לראשונה לסמינר לפני ארבע שנים, כנציג של פורום גאוּת, והתרשם עמוקות. "התרשמתי שיש הרבה מה לקבל משם, ובאותה הזדמנות יש מה לתרום", הוא אומר. בשנה השנייה הוא העביר סשן על הפיגוע בברנוער, וסיפר על החוויה האישית שלו.
"סיפרתי, מנקודת המבט הפרטית שלי, איך חוויתי את הלילה הזה, כשאיבדתי את ניר, שהיה חבר מאוד קרוב שלי", אמר. "בשנה השלישית גם דיברתי על הפיגוע, אבל מזווית פחות אישית. רציתי להציג את זה מנקודת מבט יותר רחבה – איך הפיגוע הזה השפיע על הקהילה בישראל".
"כל מי שרואה את עצמו חלק מציבור הלהט"בי נתפס בעיניי כקוויר"
תוך כדי ההתמקדות הפרטית באובדן שחווה, החליט רז ללמוד ערבית בגבעת חביבה. "הבנתי שיש כאן תרבות שלמה, חברה שלמה, שמתנהלת במקביל, תחת הנוכחות של החברה שאני מכיר, שבה גדלתי", הוא אומר. "אני חושב שלאט לאט התחלתי לפקוח את העיניים, להיכנס יותר לעולם הזה, העולם הערבי והתרבות הפלסטינית".
רז מספר על תהליך ארוך של למידה והבנה והתמודדות עם הרבה שאלות קשות. "אני חושב שלמדתי המון דרך הלמידה של השפה, נחשפתי לנקודת מבט שלא נחשפתי אליה קודם לכן. תחומי העניין שלי התמקדו בהתאם – יותר פוליטיקה והאתגרים שעומדים בפני פלסטינים שחיים בתוך ישראל, של דרוזים ושל קבוצות מוחלשות בחברה".
רז מוסיף: "זה נושא שמחבר בעיניי את כל מה שמעסיק אותי, גם המאבק הלהט"בי-הקווירי שאני לוקח בו חלק וגם המאבק לפתרון צודק של הסכסוך הפלסטיני-ישראלי".
אם נסטה לרגע מהנושא, אתה לא מטשטש את העובדה שאתה נמשך רק לגברים. אז אתה מגדיר את עצמך כקוויר?
"אני מגדיר את עצמי קוויר, כי לתפיסתי, כל מי שהוא להט"ב, הוא כמעט בהכרח גם קוויר. מבחינתי, כל מאבק שמאתגר את ההטרו-נורמטיביות, הוא קווירי. אבל אפשר גם לומר שאני נאבק בתור הומו".
וכאשר סטרייט ממוצע ישאל אותך מה נטייתך המינית, מה אתה עונה?
"אני אומר הומו. אבל אם יש לי הזדמנות, אני כמובן אפרט וארחיב. ככה אחשוף אותו למושג רחב יותר".
ובכל זאת, אתה משתמש במונח להט"ב, לא להטבא"ק.
"כי בעיניי, כל להט"ב נתפס כקוויר. כל מי ששותף למאבק ורואה את עצמו חלק מציבור הלהט"בי נתפס בעיניי כקוויר, כשותף למאבק על דיכוי. אני גם חושב שהמאבק הוא רחב יותר, הוא לא מתמקד רק בנטייה מינית. זהו מאבק על תפיסה רעיונית, שנעה כדי להיאבק בדיכוי ההטרו-נורמטיבי. זה מאבק ששייך גם להטרוסקסואלים – בגדים, שפה ובכלל, כל תרבות הצריכה מושתתת על ההטרו-נורמטיביות".
"אני משלם מסים לממשלת הכיבוש – בעל כורחי"
וכאשר אנו חוזרים לנושא חשיפתו של רז לנושא הקבוצות המוחלשות בחברה, הוא מסביר כיצד הדבר האיר בעיניו את התפיסה של "דיכוי הוא דיכוי הוא דיכוי". "זה מתחבר מאוד לחוויה האישית שלי. כמי שחי כקוויר בחברה הישראלית וחווה דיכוי על בסיס זה, יש לי רגישות מאוד גבוהה לדיכויים אחרים, שאני מצליח להבחין בהם בסביבה בה אני חי. מאוד קל להדחיק, להתעלם ולא להתמודד, במיוחד על כביש החוף, בנתיב חיפה-תל אביב.
"בעיניי אי אפשר לתמוך בקהילה הלהט"בית הישראלית ולתמוך בכיבוש. איך שלא נהפוך את זה, ישראלים בכללותם שותפים באופן פעיל או עקיף בכיבוש או משלמים מסים לממשלת הכיבוש".
ואתה לא משלם מסים לממשלת הכיבוש?
"אני משלם, בעל כורחי. תראה, זה לא סוד שיש למדינת ישראל אינטרס מאוד גדול לשווק את עצמה כמדינה ליברלית ומתקדמת דרך ציבור הלהט"ב, שגם הוא חי תחת אפליה ודיכוי במדינה היהודית. המדינה אמנם ליברלית ומתקדמת בהשוואה למדינות אחרות באיזור, אבל המצב מאוד טעון שיפור כדי להגיע לשוויון זכויות לכל הקבוצות והזהויות".
לאחרונה הצליחו מתנגדי ה-Pink Washing לגרום לביטול פגישה בין הנציבות הלהט"בית של סיאטל לבין משלת של איגי, חוש"ן ותהל"ה. אותה קבוצה הפיצה שקרים, לפיהם צה"ל אונס נשים וילדים, כחלק אינטגרלי ממערך הלחימה.
אתה לא חושב שאתה מעניק כאן רוח גבית לעלילת דם מזעזעת?
"חשוב לי לציין שאני לא שותף לטענות על מדיניות של אונס, אבל אני לא אופתע אם צה"ל מבצע פשעים אחרים. צה"ל מבצע פשעים חמורים מאוד, כגון הפעלת טרור, במשמעות המילולית של הטלת אימה, על ילדים, אזרחים, על קשישים ואפילו על פעילי זכויות אדם.
"אני נותן הרבה מאוד קרדיט לאנשים שאני מדבר איתם בכך שאני סומך על היכולת האישית שלהם, כיחידים וכקבוצה, להטיל ספק בכל דבר שהם שומעים, לרבות דברים שהם שומעים ממני ולחתור לחיפוש אחר האמת. כל ביקורת עלולה להתפרש כעלילת דם. אבל בו בזמן, מי שישכיל, יידע למצוא גם את ההיבט שאפשר לבנות ממנו או להשתפר ממנו".
אז למרות שאתה מתנער מעלילות דם, אתה תומך בחרם על ארגוני להט"ב ישראלים?
"כן. אני שותף ותומך בכלל בחרם על ישראל, ובתוך זה גם את הישראלים שהם הומואים. צריך להטיל סנקציות על ישראל, נקודה, כדי ליצור לחץ על הממשלה להפסיק את הכיבוש. אם אנחנו, כקהילה, מצליחים להתרכז רק בעצמנו, מבלי לראות את הקשר הבולט בין הדיכוי שאנחנו חווים לבין הכיבוש, ראוי וטוב וחשוב שיפקחו את עינינו גם דרך חרמות".
אתה מודע לכך שגם תנועות ציוניות, כמו הנוער העובד והמחנות העולים, מתארחות בסמינר?
"כן, עם כל הצער שבדבר".
>> "ישראל מבצעת פשעים – איך נותנים לתל אביב לזכות?"
>> "אלה שקוראים לחרם על תל אביב – שופכים את התינוק עם המים"