מטא, חברת האם של הרשתות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם ות'רדס, אפשרה במשך יותר משנה לקבוצות שנאה אנטי-להט"ביות להפיץ מידע שקרי ונאצות על להט"ב בפלטפורמות שברשותה, תוך כדי הפרה של מדיניות החברה, כך קבע דו"ח חדש של עמותת "Media Matters For America".
הדו"ח החדש, שפורסם על ידי הארגון בשבוע שעבר, מפרט עשרות מקרים שבהם ארגון השנאה "גייז נגד גרומרס" עשה שימוש בחשבונות הפייסבוק, האינסטגרם והת'רדס שלו כדי לפרסם תוכן אנטי-טרנסי, בו עלו טענות שקריות על מצבם הנפשי של אנשים טרנסג'נדרים, כמו גם אינפורמציה שקרית על טיפולי התאמה מגדרית, המופץ באופן תדיר על ידי ארגוני ימין קיצוני אנטי-להט"ביים.
באנגלית, Groomers (גרומרס) הוא כינוי המתייחס לפדופילים, אשר מנסים לזכות באמונם של קטינים בדרכים שונות על מנת לנצל אותם מינית. בארצות הברית נעשה בשנים האחרונות שימוש תדיר במושג על ידי ארגוני ימין שונים, במטרה לקשור בין להט"ב, ובפרט אנשים טרנסג'נדרים, לפדופיליה. במקרה של "גייז נגד גרומרס", מדובר בתנועת ימין אותה מובילים הומואים, לסביות וביסקסואלים, המתנגדים לרעיון המגדר ולקיומה של הקהילה הטרנסג'נדרית, ונוהגים לקשור בין אנשים על הקשת הטרנסית לפדופילים.
כדאי לציין כי הניסיון לקשר בין קהילת הלהט"ב לפדופיליה הוא לא חדש, שכן בשנות ה-70 הוקם ארגון Save Our Children (הצילו את הילדים שלנו), אשר השתמש בטיעונים דומים במטרה לפגוע בצמיחת תנועות להט"ב בארה"ב ובניסיון להטות את דעת הקהל נגדן. הרעיון צבר פופולריות שוב ב-2020, בעיקר בקרב פעילי ימין קיצוני ובקרב פעילים אנטי-טרנסים בארה"ב ובריטניה.
בנוסף, הדו"ח מציין כי לרשת החברתית אינסטגרם יש היסטוריה בעייתית מתועדת של הפצת תוכן ומידע שקרי ומזיק, במיוחד כשמדובר במתקפות על הקהילה הגאה. "זאת בעיה עתיקת יומין שראינו עם מטא", אמרה מנהלת המחקר של הארגון, קיילה גוגארטי, שציינה אף את השינויים שערך אילון מאסק בטוויטר (אשר מותג מחדש כ-X) בדצמבר האחרון, אז פירקה החברה את מועצת האמון והבטיחות שלה, לאחר שייעצה להסרת תוכן שנאה מהפלטפורמה. "אחת הדאגות הכי גדולות שלי היא שהם רואים את הנסיגה של מאסק באכיפה של דברים כאלה, והם רואים בזה כמעט הרשאה עבורם גם לחזור לאחור", הסבירה גוגארטי.
יותר מכך, שם הקבוצה "גייז נגד גרומרס" וסיבת הקמת הארגון מפרים הלכה למעשה את מדיניות דברי השטנה של חברת "מטא", זאת לאחר שביולי 2022 היא אישרה כי האשמות חסרות בסיס על "גרומינג" המכוונות כלפי להט"ב מוגדרות בתור שטנה ומנוגדות לנהלים.
ארגון "גייז נגד גרומרס" הוקם ביוני 2022 והוא מתמייר להיות "קואליציה עממית המוקדשת להגנה על ילדים". עמותת "מדיה מאטרס" שעומדת מאחורי פרסום הדו"ח החדש דיווחה בפברואר האחרון כי מייסדי הארגון, ג'יימי מישל ודייוויד לתרווד היו "פעילים התומכים בטראמפ, שהועסקו על ידי ארגוני תקשורת ימניים המייצגים דמויות שמרניות אחרות, שניסו להפיק תועלת מהמדיניות האנטי-להט"בית בשנתיים האחרונות". בינואר, תיארה הליגה נגד השמצה את הארגון כ"קואליציה קיצונית אנטי-להט"בית המבוססת על נרטיבים מסוכנים ומטעים".
מאז השקת הארגון ביוני 2022, החשבונות המשותפים של "גייז נגד גרומרס" ברשתות החברתיות צברו יותר מ-400 אלף עוקבים. חשבונות הארגון בפלטפורמות אחרות כמו פייפאל הושעו לחלוטין, ובטוויטר הם הושעו מספר פעמים עד להשתלטות מאסק על הפלטפורמה. מנגד, "מטא" לעולם לא נקטה פעולה נגדם, עד שבוע שעבר, אז הושעה החשבון לזמן קצר, אם כי "מטא" הודיעה כי היה מדובר בטעות.
"פייסבוק, אינסטגרם ות'רדס הן חלק מפלטפורמות המיינסטרים הבודדות שלא אסרו על 'גייז נגד גרומרס', למרות שהקבוצה הפרה פעם אחר פעם את מדיניות הרשתות החברתיות", נכתב בדו"ח החדש ואך צוין כי החברה הרוויחה כסף מפרסומות המקדמות את הנרטיב השקרי של "גרומרס", זאת על אף שהחברה עצמה הכריזה כי השימוש בביטוי "גרומרס" נגד להט"ב מפר את מדיניות השימוש שלה. דו"ח אחר שפורסם באוגוסט 2022 על ידי המרכז למאבק בשנאה ברשת גילה כי "מטא" הרוויחה קרוב ל-25 אלף דולר עבור 59 מודעות שכאלה, ובאוקטובר בשנה שעברה זיהו בארגון "מדיה מאטרס" יותר מ-150 מודעות המציגות את ההשמצה הזו בפלטפורמות השונות של "מטא".
למרות הנתונים הללו, דובר מטעם "מטא" טען בפני מגזין the Advocate כי הדוגמאות שהופיעו בדו"ח החדש לא מפרות את נהלי החברה. "אם מישהו משתמש במונח 'גרומר' כמתקפה אישית נגד אדם ספציפי בהתבסס על השתייכותו לקהילה הגאה - אז מדובר בנאום שטנה הנוגד את המדיניות שלנו", אמר הדובר.