מתי יגיע היום שבו נוכל להיכנס לחנות ולרכוש מוצרים באמצעות מטבעות דיגיטליים? כנראה שלא בקרוב, זאת בשל סיבות רבות כמו יציבות ערך המטבעות, אימוץ הטכנולוגיה על ידי מוסדות ורשויות, וכעת, אם נסתמך על הסערה האחרונה, גם עמדות פוליטיות שנויות במחלוקת בנושא מגדר.

מטבעות קריפטוגרפיים, המהווים את הבסיס הכלכלי לטכנולוגיית Web 3.0 (בלוקצ'יין), אשר באמצעותה ניתן לקיים עסקאות באופן ישיר ומבוזר, ללא תיווך ובצורה מאובטחת, קיימים מאז המצאת מטבע הביטקוין בשנת 2008. עם המצאת הביטקוין קמו מטבעות נוספים הנקראים אלטקוין, כמו את'ריום, ריפל או לייטקוין, אשר מרחיבים את תחומי תכונות הטכנולוגיה, כמו לדוגמה האפשרות לכריתת חוזים חכמים או ביצוע עסקאות מהירות יותר. אחד מהמטבעות הללו נקרא סולנה, שכעת חוגגים 5 שנות ביזור עם כנס קריפטו ענק בניו יורק שנפתח היום (רביעי) וצפוי לארח במשך ארבעה ימים בכירים בתחום, מפתחים, סטודנטים, מתכנתים, סוחרים ועוד. 

ההבטחה הפרסומית של החברה, שהקימה את הפלטפורמה "סולנה" כדי לטפל בקיום עסקאות מהירה יותר ובעלויות נמוכות, היא "העברת מידע במהירות האור". הסרטון לקידום הכנס מדגיש באמצעות מוזיקה פומפוזית וצילומים של סייבר טראקס של טסלה, דגלי ארה"ב, שיגור טילים והטלת פצצות את איכות החדשנות האמריקאית, כמו המכונית, המטוס, הנחיתה על הירח, וכעת, גם טכנולוגיה אמריקאית חדשה בדמות ה-Web 3.0 של סולנה. 

על פי הדיווח באתר חדשות הקריפטו Cointelegraph, הפרסומת השנויה במחלוקת לכנס ה-Accelerate של סולנה, שאורכה יותר משתיים וחצי דקות, עלתה לחשבון ה-X של החברה ב-17 במרץ עם הכיתוב "אמריקה חזרה! הגיע הזמן להאיץ", ובה נראה אדם המתכנה "אמריקה" יושב בטיפול פסיכולוגי ומספר שעלו בו מחשבות "על חדשנות" כמו קריפטו. המטפלת משיבה שעליו לחשוב על משהו פרודוקטיבי יותר מאשר "המצאת מגדר חדש", ולאחר מכן אומרת שעליו "להתרכז בלשון הפנייה".

ככל שהשיחה מתארכת לבסוף "אמריקה" מתפרץ ופוצח בנאום על רקע מוזיקה פטריוטית מוגזמת ואומר שהוא רוצה "לבנות על הבלוקצ'יין ולתבוע בחזרה את מקומו כמוביל חדשנות", וכי הוא רוצה "להמציא טכנולוגיות, לא מגדרים", בעקיצה מרומזת על ערכים פרוגרסיביים.

הפרסומת, בטרם נמחקה, צברה למעלה מ-1.2 מיליון צפיות, עם אלפי תגובות ושיתופים, רובן הביעו זעם על העיסוק בנושא המגדר, שהפך לנושא פוליטי מפלג. "הם מחקו את זה כי זה פוגע להם בעסק, ולא כי הבינו שזה לא בסדר", כתב בחשבון ה-X שלו אדם קוקרן, שותף בחברת הון-סיכון של טכנולוגיות חדשנות.

שון אוקונור, סמנכ"ל תפעול בפירמת תשתיות הווב 3 Blocknative, הביע תמיהה וזעם והתפלא שהפרסומת אכן אמיתית: "בזמנים שבהם מונעים דרכונים מטרנס והם נמחקים על ידי הממשל - זו הפרסומת שבחרתם להוציא?", כתב בחשבון ה-X שלו. 

כזכור, ביומו הראשון בתפקיד, ביטל טראמפ את הצווים הנשיאותיים של קודמו ג'ו ביידן, המכוונים למניעת אפליית על בסיס מגדר ונטייה מינית. טראמפ גם חתם על צו המזהה שני מינים בלבד, זכר ונקבה, וביטל את האפשרות לאמריקאים לבחור ב-X כמין לא מוגדר בדרכון.

לא כל התגובות לסרטון זועמות, כאשר חלק מהמגיבים סבורים שמדובר בתוכנית שנרקמה מראש כחלק מאסטרטגיית הפרסום של המותג והכנס. כך לדוגמה ויני ברבוסה, עורך מגזין FinBold לטכנולוגיות פיננסיות מבוזרות, רומז כי בכירי החברה ידעו שאם ישחררו פרסומת שנויה במחלוקת לאוויר ומיד ימחקו אותה, זה ישיג את המטרה ההפוכה בדיוק, ולכך בדיוק הם כיוונו: "משהו "אסור" תמיד הופך להיות יותר בעל ערך, ולכן, יותר ויראלי. מחיקה רק עושה את הפעולה ההפוכה, והם בטח ידעו את זה", כתב בתגובה. 

ניקולס פני, מייסד הליוס - פלטפורמת הפיתוח של סולנה, כתב בחשבון ה-X שלו בעת ששיתף את הסרטון שנמחק: "איתות מוסרי זה תמיד קרינג', לא משנה מה הדעה הפוליטית". אנטולי יקובנקו, מייסד שותף של 'מעבדות סולנה' שפיתחו את המטבע המחזיק ביותר מחצי מיליון עוקבים ב-X, הגיב לכך: "כל הרזרבות האסטרטגיות של הקרינג' בוזבזו בפעם אחת". 

לעומתם, מייסד החברה MultiCoin Capital, טושאר ג'יין, שיבח את הסרטון אך מחק זאת מאוחר יותר. בפוסט שפרסם לאחר מכן הסביר שהחליט למחוק את הפירגון "לאחר הרהורים בנושא". לפני כן הוא כינה את הפרסומת "אמיצה ועם סיכון" וכתב שהדבר היחיד שהיה הופך אותה ליותר טובה זה אם המועמדת לנשיאות קמלה האריס הייתה בתפקיד הפסיכולוגית. בהצהרת המחיקה שלו ציין שהפרסומת הייתה יותר אפקטיבית אם הייתה "מתרכזת יותר במלחמות תרבות עמוקות יותר כמו כישלון עמדת המדכא-מדוכא, ולא להציף נושאי מלחמות תרבות כמו לשון פנייה". כך, הוסיף, יכלה הפרסומת לשלוח מסר "מבלי לגרום לניכור אצל חלק מהקהל". הרבה אנשים תופשים את נושא לשון הפנייה כלעג לרש, אך יחד עם זאת ציין שהוא מעריך את הניסיון לקחת סיכונים "ולגרום לאנשים לדבר".