"התורה מתייחס לכל נושא בעולם, אין אצלה שום דבר שנמצא מחוץ לתחום והיא גם מסוגלת להעניק תשובות ועזרה בכל נושא", מבטיח בשיחה עם mako הרב מנחם מאניס הכהן פרידמן, מרצה בינלאומי לענייני יהדות, פילוסוף וסופר שזכה להצלחה רבה ביוטיוב. הרב, משלוחי חב"ד הראשונים במינסוטה ומייסד מכון "בית חנה העולמי", פרסם בתקופה האחרונה ביחד עם האנתרופולוג  אלעד בן אלול את הספר "בחזרה לתמימות", שבו הוא עוסק תוך כדי שילוב משנתו של הרבי מלובביץ' בנושאים כמו נישואין, מגדר, אינטימיות ומיניות - גם בקרב להט"ב. 

"בנושא מיניות ונטיות מיניות יש לאנשים הרבה שאלות, חלקם מבולבלים או סובלים, ולכן זה דורש התייחסות בדיוק כמו כל נושא אחר", מספר הרב על מה שהוביל אותו להקדיש בספר פרק שבו הוא מתמודד עם סוגיות כמו משיכה חד-מינית וטרנסג'נדריות באופן שטרם נראה בספרות רבנית. "זה לא משנה מה הנושא, איפה שאפשר לעזור על ידי הענקת הפרספקטיבה של היהדות - שם אני אשתדל להיות". 

הרב מאניס פרידמן וד"ר אלעד בן אלול (צילום: יוסף בראומן)
הרב מאניס פרידמן וד"ר אלעד בן אלול | צילום: יוסף בראומן

הרב פרידמן וד"ר בן אלול מביעים בספר קבלה, הכלה וסובלנות כלפי להט"ב שלא נתקלים בהם בדרך כלל במחוזות דתיים, אך מצד שני הם לא מתפשרים על "האמת האלוהית" ועל הפוטנציאל של כל אחד ואחת לחיות חיים של משמעות ושליחות יהודית. "אלה נושאים שאף אחד לא התמודד איתם קודם", מסביר הרב. "מיניות, מגדר וזוגיות הפכו לנושאים פוליטיים, דתיים ומסחריים, אבל לא קיבלו יחס אמיתי ומעמיק שכל אחד ואחת יכולים לקחת ממנו ערך ומשמעות. מה זה נישואין? מהו מגדר? מה זו מיניות? מה המשמעות של המונחים האלה בדור שלנו? כיצד מגשרים בין מסורת למודרניות ? אלו נושאים שאנחנו יודעים להתווכח עליהם, אבל למעשה כמעט לא מבינים בהם כלום". 

אחד החידושים פורצי בדרך בספר רבני הוא העיסוק בנושאים רגישים כמו משיכה חד מינית, בלבול מגדרי ואפילו טרנסג'נדריות. באחד הקטעים המשמעותיים ביותר בספר מתאר הרב מאניס את הניסיון האדיר של אנשים המתמודדים עם דיספוריה מגדרית וטוען כי הם קיבלו הזדמנות להעניק לבורא משהו שאפילו הרבי מלובביץ' בעצמו לא זכה לתת. סוגיה אחרת שבה הוא דן בהרחבה היא סוגיית הנישואים הגאים.

"לפני מספר שנים פנתה אלי אישה שרצתה להתחתן עם בת הזוג שלה, אבל היא התלבטה אם ללכת על זה, מפני שהיא יהודייה ובת זוגה לא," הוא מספר. "כדי לענות לה הייתי צריך ראשית להסביר מה זה נישואין - איחוד מחדש של שני החלקים של הנשמה. כשיורדים לעולם הזה הנשמה מתפצלת לשני חלקים. החלק ה'משפיע' יורד לגוף הזכרי והחלק ה'מקבל' יורד לגוף הנקבי. מאותו רגע מוטל על שני חלקי הנשמה למצוא זה את זה שוב ולהתאחד דווקא כשהם בתוך גופים. לא מדובר בקביעה מוסרית או שיפוטית, אלא בעובדה קוסמית שעל פיה חופה וקידושין מאחדים מחדש את שני חלקי הנשמה תחת תנאים הלכתיים ברורים". 

הרב מאניס פרידמן  (צילום: יוסף בראומן)
הרב מאניס פרידמן | צילום: יוסף בראומן

מכך משתמע שאתה מתנגד לנישואין חד-מיניים. האם אתה מתנגד לסוג אחר של ברית זוגית?
"בכל מדינה ותרבות ולאורך הזמנים, כששני אנשים רוצים להפוך לאחד המעבר חייב להתבצע באופן רוחני וטקסי, משום שמדובר באירוע קדוש שבו שתי נשמות מתאחדות. בארצות הברית יש רבנים שמסכימים לחתן זוגות מעורבים, אך מסרבים בתוקף לחתן שני גברים. מבחינה חברתית אפשר להבין את שיקוליהם, אבל מבחינה אלוהית הם פספסו את הנקודה. אם שני אנשים רנדומלים נפגשים, מתאהבים ומחליטים לבלות את שארית חייהם יחד, הם יכולים לכרות ברית זוגיות, אבל לא נישואים". 

אתה מאמין שרבנים אחרים יאמצו את הגישה שלך?
"אני מאמין שכל ויכוח אחרי קריאת הספר יהפוך למוצלח יותר כי סוף-סוף נוכל לקחת עמדה אמיתית ומבוססת. רבנים אחרים צריכים לחנך את עצמם בנושא הלהט"בי ללמוד אותו לעומק. אל תתבטאו לגבי נושא שאתם לא מבינים בו כי זה בדרך כלל יוצא לא טוב. במילים אחרות, תקראו את הספר ויהיה לכם כלי מדהים כיצד להתמודד עם הסוגיה גם בקהילה שאתם מובילים". 

"פנו מהספרייה הגאה בירושלים וביקשו עותק"

אלעד בן אלול, אנתרופולוג ומורה לחסידות, היה מי שעזר לרב לעבד את ההרצאות והשיעורים שלו לכדי ספר. "בחזרה לתמימות" אמנם מיועד לקהל הדתי והחרדי, אך הוא עשוי להוות גשר בין החברה החילונית לחרדית. "בתור ילד ידעתי אמת אחת פשוטה: מטרת חיי היא למצוא אישה, להתחתן ולהקים משפחה", מספר בן אלול על ילדותו בירושלים. "לא נכנסתי למחשבות על גברים ונשים, מיניות ודת, פמיניזם או שוביניזם, אלא פשוט דרשתי את השלמות שבנישואין". 

ככל שהשנים חלפו, גיל הנעורים הגיע ותרבות הפופ העוסקת פעמים רבות במיניות הופיעה ברדיו, בטלוויזיה, ברשת וגם במוזיאונים ותיאטראות. ד"ר בן אלול מספר שהתרבות הזו בלבלה. "רק כשהתחלתי ללמוד והכרתי את תורת החסידות נחשפתי לעולם מופלא של מונחים קבליים עמוקים, שקיבלו רלוונטיות מעשית ששינתה את החיים שלי מקצה לקצה. הייתי חייב לשתף את העולם בדברים שלמדתי וכך נולד הספר". 

הרב מאניס פרידמן וד"ר אלעד בן אלול (צילום: יוסף בראומן)
הרב מאניס פרידמן וד"ר אלעד בן אלול | צילום: יוסף בראומן

בשיחה בן אלול מתייחס גם לתפיסה הדתית הטיפוסית שלפיה משיכה חד-מינית נחשבת לתועבה. "התורה לעולם אינה מכנה קבוצת אנשים תועבה, אלא סוג מסוים של מעשים", הוא מסביר. "יתרה מזאת, המילה 'תועבה' מופיעה בתורה בהקשר למצבים שונים ומשונים, כמו דיבור עם המתים או קריאת עתידות". 

אז למה משיכה חד-מינית נחשבת לתועבה בחברה הדתית?
"זה התחיל דווקא מצד כמרים רבי השפעה, שהכריזו כי יחסים חד-מיניים הוא חטא שאין עליו כפרה. הם תייגו את העבירה הזו כבלתי נסלחת והוסיפו טיעונים מוסריים, פסיכיאטרים ואבולוציונים. אבל בפועל בתורה יש 613 מצוות, כלומר, יש 613 דרכים לחטוא. לכל אחד יש את המצווה האהובה עליו ואת זו שבה הוא מתקשה".

כשנשאל הרב על איסור משכב זכר, הוא מספק תשובה מפתיעה. "אם שני אנשים בוגרים מסכימים ורוצים לענג את עצמם באופן חוקי שאינו פוגע באיש, מה יכולה להיות הבעיה? התשובה האמיתית היחידה היא כי אלוהים ביקש לא לעשות זאת", אומר הרב פרידמן. "לכן, משכב זכר היא לא עבירה חמורה מאוד, אלא עבירה חמורה כמו חילול שבת, אכילה ביום כיפור, אכילת חמץ בפסח או אי-הנחת תפילין". 

אלעד, לעיתים נדמה שבמגזר הדתי והחרדי מתייחסים לכך כאל העבירה החמורה ביותר שיש.
"האמת היא שאם הופכים את העבירה הזו לחמורה, דוחה או חולנית, זה כשלעצמו חילול השם, כי מי שעושה את זה בעצם מוסיף עוד כמה סיבות לאסור את האקט, מעבר למה שאלוהים אסר".

הרב מאניס פרידמן וד"ר אלעד בן אלול (צילום: יוסף בראומן)
אלעד בן אלול | צילום: יוסף בראומן

בן אלול מספר כי מאז יצא הספר לאור פנו אליו אנשים רבים וסיפרו שספגו השראה רבה. "כתבו לי שהספר עודד אותם להשתדך ולהתחתן, להציל את הנישואים שלהם ואפילו לצאת ממערכת יחסים מתעללת", הוא אומר. "לאחרונה אף פנו אלי מהספרייה הגאה בירושלים וביקשו עותק עבור האוסף, אז ניכר שגם בתחום הזה אנשים מוצאים מזור ובהירות דרך תשובותיו הפשוטות והמרעננות של הרב פרידמן". 

יש רבנים ואנשי דת שדרכם אחרת מדרכו של הרב פרידמן ודרכך. הם מתבטאים בחריפות נגד להט"ב, מעודדים שנאה והסתה ואף חלילה מבצעים 'טיפולי המרה' מסוכנים.
"כל העם היהודי מכסה את כל 613 המצוות ואת כל העבירות, לכן אין לשפוט אדם עד שמגיעים למקומו. כל מצווה שיהודי עושה צריכה לזכות אותו במדליה, ולכן כל רב או איש דת שנתקל באדם שעושה עבירה צריך לומר לו: 'לך יש את החטאים שלך ולי יש את שלי - אף אחד מאיתנו אינו טוב יותר מהאחר'. אם נעשה את זה, זה מוריד מיידית את כל המגננות והחסמים בינינו".