מי שמסתובב בימים אלו ברחובות תל אביב, יוצא למסיבות גייז, או מתאמן בחדר כושר עם הלמ"ר גבוה (הומו למטר רבוע), עשוי להיתקל בדמות מוכרת: הקומיקאי הקנדי דניאל ריאן ספולדינג, כנראה בזמן שהוא בדיוק מצלם עוד סרטון מלא תוכחה כנגד לסביות ג'יהאדיסטיות או קווירים שונאי ישראל, שבשלב מאוחר יותר תוכלו לצפות בו בחשבון האינסטגרם שלו המונה למעלה מ-244 אלף עוקבים.
בין הכנות למופע הקרב, לטיולים ברחבי ארץ ישראל ויהודה ושומרון, הוא נפגש עם חברת הכנסת לשעבר ואושיית מדעי המדינה ד"ר עינת וילף, לשיעורים פרטיים בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "היא מלמדת אותי על פוליטיקה, אנטישמיות והבנה של התעמולה".
הרבה השתנה בחייו של ספולדינג מאז שוחחנו איתו לפני שנה בדיוק כאשר הופיע בישראל. כבר אז הוא היה שם-דבר בתחום ההסברה הישראלית, לאחר שעם פרוץ המלחמה התייצב לצד ישראל, אפילו שהפעילות שלו גררה הרבה שנאה ברשת ומחוצה לה. אחד המסרים הכי בסיסיים בסרטונים של ספולדינג זו העובדה שהמלחמה היא מלחמת דת ותרבות של האיסלאם הקיצוני נגד המערב, והיא איננה קשורה בהכרח רק לטריטוריה, אדמה, או כיבוש.
"אנחנו חיים בזמנים מאוד מסוכנים ולי יש את ההזדמנות והיכולת להיות אור ולחשוף את האמת של המצב הפוליטי שמתפתח במערב. זו בעצם מלחמה על המציאות שישראל מתמודדת איתה, שיהודים מתמודדים איתה, ובעצם כל מי שרוצה לחיות במסגרת חירות אמיתית בעולם המערבי", הוא אומר. "לבוא הנה, לעשות הומניזציה לעם בישראל, לבלות כאן ולהראות איך החיים פה באמת מתנהלים – זה מאוד חשוב", הוא מוסיף.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
מבחינתו של ספולדינג זו משימה למען העולם, אך כמובן שהוא שוזר בה גם את הקומדיה שלו והיצירה. "אם אחשוף את הצביעות והשקרים זה כמעט כאילו אני מוצא את ההומור בכל המצב הזה. אני גם לומד. אם אתה מתכוון לפעול למען היהודים ולמען העולם המערבי והערכים שלו, אתה חייב לדעת על מה אתה מדבר, כי יש כל כך הרבה שקרים ועיוותים".
האם היה רגע מסוים שאתה זוכר שבו נדלקה בך נורה של הבנה בנוגע למקורות העמוקים של הסכסוך?
"אני מדבר על זה במופע שלי, שעוסק בשנה שעברה עלי מהרגע שעברתי לניו יורק מברלין ועד עכשיו. כל המסע הזה שלי בעולם האקטיביזם, כל הדברים שנאלצתי ללמוד, דייטינג, וכיצד בניתי לעצמי עולם נחמד שפשוט נאלצתי לעזוב כרגע, גם בגלל פוליטיקה".
דניאל, שאינו מוכן להתייחס ליהודה ושומרון בכינויים כמו 'הגדה המערבית', או בכל כינוי אחר שאינו 'יהודה ושומרון', לצורך העניין, מספר שהוא השתנה לא מעט בשנה הזו: הוא ירד במשקל מעל ל-100 קילו לאחר ניתוח קיצור קיבה, עבר ניתוחים קוסמטיים להסרת עור עודף, עבר השתלת שיער, וכעת הוא חוגג יום הולדת 40, כאשר מבחינתו רק כעת הוא מגיע לניצול מלוא הפוטנציאל שלו. לדעתו, היהדות והשהייה בישראל בין יהודים זו בדיוק הסביבה לעשות את זה.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
"לפעמים כשאני מרגיש בדאון אני מנסה לחשוב על העקרונות התלמודיים של 'לדחוף קדימה', לא לוותר, לא להיות קורבן, לחדש וליצור. אם כיוון אחד לא עובד לנסות כיוון אחר. למדתי המון על רוחניות מהתרבות היהודית - מלהיות אור לגויים ועד יכולת ההתמודדות עם שנאה - כל כך הרבה שנאה, וכזו שהיא לא רציונלית, עם תיאוריות קונספירציה. שנאת יהודים זו ממש מחלת נפש".
ספולדינג מתאר כיצד חבריו ומכריו מברלין וניו-יורק מתקשים ליישב את הסתירה בין אהבתם אליו לבין תחושותיהם לגבי העמדה הפוליטית שלו בנוגע לישראל. הוא ממשיך ומספר על אנשים שקרובים אליו עם רעיונות עמוקים שמוטמעים בהם המקדמים שנאת יהודים, ואפילו שהם אוהבים את דניאל, הם מאוד שונאים את ישראל.
אז השאלה הבאה היא כמובן – מתי אתה מתגייר ועושה עלייה?
"אין לי זמן כרגע, אני עסוק בלסנגר על ישראל".
הצגת פוסט זה באינסטגרם
"אני כמו בולדוג שתפס עצם. אני ממשיך וממשיך"
כאשר ליווינו את ספולדינג בסיוריו בנצרת ויהודה ושומרון, קשה היה לפספס את כמות האהבה שהקהל הישראלי הרעיף עליו. לפני מספר שנים הוא היה קומיקאי יחסית אנונימי, אך כעת בכל מקום שבו ביקרנו, בין אם היה מדובר בקפה במרפסת של ישראל הצופה מפדואל שבשומרון אל כל גוש דן, או בשוק נצרת ליד כנסיית מרים הקדושה, זרים מוחלטים, חלקם מקהילות רחוקות מאוד מקהילת הלהט"ב, זיהו אותו מהסרטונים ועצרו אותו בחיוך ענק, התרגשות ודמעות של שמחה והודו לו על עשייתו.
לשאלה האם אובדן האנונימיות שלו לא מפחיד אותו הוא אומר שהוא באמת פחד במשך זמן רב, אך אז גילה שהוא בחברה טובה כמו נועה תשבי ודאגלס מאריי, שלמרבה הפלא אינם מסתובבים עם אבטחה צמודה. "אני לא כזה פרופיל גבוה כדי שמשמרות המהפכה באיראן ישלחו לי מתנקשים", הוא מתלוצץ חצי ברצינות. "כבר היו לי מקרים שבהם אנשים מוזרים בכאפיות זרקו לי הערות מגעילות, או שהייתי במסיבות גייז ופתאום הומואים מגלגלים עלי עיניים, או שיהודים אנטי-ציוניים, שהם באמת סייקוז והכי גרועים, מטרגטים אותי ומנסים לפגוע בי באמצעות רצח-אופי, הפצת שמועות ושקרים, או שליחת הודעות מטרידות לאנשים שמכירים אותי".
ספולדינג מוסיף שברגע שהחל להגן על ישראל ולדבר על האחים המוסלמים או משמרות המהפכה באיראן הוא נתקל בכל כך הרבה רצח-אופי, בריונות-רשת ושנאה, ומה שעזר לו זה הביטחון העצמי המופרז, העקשנות וההתמדה שלו: "אני קצת כמו בולדוג שתפס עצם, אני פשוט ממשיך וממשיך. אין לי גבולות".
הצגת פוסט זה באינסטגרם
לא ניתן לטעות באשר להומואיות המתפרצות של ספולדינג, אשר מכנה את עצמו בסרטונים הוויראליים שלו באופן לא מתנצל Power Gay. למרות זאת, באופן שובר סטיגמות מעניין, אנשי הציונות הדתית האדוקים שאירחו את ספולדינג בתל שילה לסיור עתיקות ופרות אדומות, או ביישוב עלי להסבר על כמות הנופלים הבלתי נתפשת שהיישוב ספג במהלך המלחמה, וגם מארחיו הערבים שביקר בנצרת והגישו לו אוכל אותנטי - כולם קיבלו אותו בזרועות פתוחות, חיוך והמון אהבה.
לא נותר אלא להרהר בעובדה שעצם העובדה שחבורת הומואים מוחצנים מבקרים במקומות הללו ומתקבלים באהבה רבה זה אומנם צעד קטן, אך עדיין התקדמות משמעותית. כשאנו שבים ומתעקשים לשמוע מהם השינויים שבהם הוא חש בשנה האחרונה, בפרט לאחר הסיורים ביהודה ושומרון, נצרת וירושלים, הוא משיב שהנושא הפך להיות פחות טאבו.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
"הרבה אנשים כיום יותר סקרנים לגבי יהודה ושומרון, והם מתחילים להבין שהאסטרטגיה של האחים המוסלמים זה להשאיר אותנו בחושך, שלא נדע על האזור הזה ועל הארכיאולוגיה, וכל הקשר ההיסטורי העמוק שיש ליהודים לפיסת האדמה הזו. זו לדעתי אחת הבעיות הכי גדולות של יהדות התפוצות - הם איבדו את הקשר לאדמה הזו, הם שחושבים על עצמם כעל יהדות מדוללת".
ספולדינג, שהופך ככל שהזמן עובר לציוני יותר ויותר, מדגיש כי היהדות היא יותר מדת. "ישראל היא מדינה אתנוצנטרית והקשר שלה לאדמה הוא חלק מהדת. ישראל והציונות משמשים כמודל לעמים אחרים השואפים להגדרה עצמית, כמו הכורדים למשל", הוא אומר. "עצם הרעיון של הזכות למדינה אתנוצנטרית על אדמה ילידית מגיע מתוך הציונות – וזה רעיון מאוד מאוד חזק ועוצמתי. הפלסטינים מתעקשים לקרוא ליהודה ושומרון 'הגדה המערבית', למרות שזה שריד של כיבוש ירדני, ונשאלת השאלה - למה אנחנו מתעקשים לקרוא לה ככה?".
את המופעים הקרובים של דניאל ריאן ספולדינג ניתן לתפוס במוצאי שבת ה-22.3 וביום חמישי ה-27.3 בתל אביב בתיאטרון המשולש. לכרטיסים לחצו כאן
תגובות