>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
גברים שנראים כמו אלים יוונים, אברי מין מוגדלים ושרירי חזה מנופחים למשעי. עולם האמנות יודע איך לקחת את כל הדברים שאנחנו אוהבים, להחצין ולהפוך אותם למושא הערצה. עולם האמנות הגאה עושה את זה אפילו יותר.
הקשר בין אמנות לתרבות ולתפיסה החברתית שלנו הוא הדוק יותר ממה שאתם חושבים. פעמים רבות האמנות היא זו המכתיבה אותה, והופכת גם דברים שנראים כלא מקובלים- ליותר נעימים לצפייה. נגזים ונאמר שלעיתים, ובמינון הנכון, היא אפילו משמשת ככלי ביטוי לאותן פנטזיות נסתרות שאנחנו רוקחים בראשינו והיינו אולי רוצים לממש.
ייצוגים מוגזמים וסטריאוטיפיים
אחרי הלגיטימיות הגדולה (יחסית) לה זכתה בעולם כבר במאה הקודמת, החלה התרבות הפטישיסטית להגיע גם אלינו. בשנים האחרונות, נראה כי משהו בטאבו של פנטזיות כמוסות, יחסי כוחות, ייצוגים מוגזמים וסטריאוטיפיים – מקבל את הכבוד הראוי לו.
בארץ פועלים אמנים שונים, המבקשים לתת ביטוי לעולם הפטיש האמנותי. אחד מהם הוא מארק אורן, שאת סדרת עבודותיו ניתן יהיה לראות בסוף החודש כחלק מקרנבל ה KINK- קרנבל פטיש ראוותני שפתוח לכל המינים ולכל מי שרוצה להגיע ולחקור את העולם האפל של האהבות הסודיות.
נראה כי החיבור של אמן למושא יצירותיו, הינו הכרחי להעברת המסר לצופים. "גוף האדם הינו אחד החומרים שאני הכי אוהב לעבוד איתם", אומר אורן, "בעיקר בשל השוני בין מודל אחד למשנהו. השוני הפיזי, הבא לידי ביטוי במורפולוגיה, בקימורים ובפרופורציות השונות מגוף לגוף וכן ההיבט הרגשי והחיבור האישי אל המודל".
עבודותיו של אורן שיוצגו בתערוכה משתמשות בטכניקה של צפיה דרך קלידוסקופ, היוצר אשליה ויזואלית ומאפשר לצופה לייצר את הפרשנות שלו לתמונה ולבנות על פיה עולם פנטזיות אישי ומשתנה. "שיטה זו הופכת את התמונה לעבודת ארבסקית מדהימה שלוקחת את האמנות לעולם הפנטזיה ומאפשרת לכל צופה לראות בה משהו שונה".
עוד לפני שיצירותיו של מארק יזכו לבמה הראויה, ניתן יהיה לצפות ביצירות של אמן פטיש גאה אחר, גם הן במהלך מסיבה שהפטיש הוא שמה האמצעי, הביף ג'רקי. במסיבת הבלאק פרטי המסורתית שיקיים הליין זו השנה השלישית ב-14 בדצמבר, יוצגו צילומיו של הצלם הקנדי המוכר בשם אינקד קני, ויעזרו לפתוח את הראש לאלו שהעולם הזה נראה להם עדיין קצת מאיים.
קני, המתגורר ויוצר בעיקר בקנדה, עוסק בתחום הצילום מזה עשור. לפני ארבע שנים החליט לחבר בין אהבת הצילום לאהבה נוספת שלו, עולם הפטיש. קני בוחר לעסוק באמנות שלו ביצירת פורטרטים של גברים בלבוש פטישיסטי במטרה, לדבריו, "ליצור סיפור נעים לעין".
"החיבור האישי שלי לעולם הפטיש החל עוד בגיל ההתבגרות אבל הרעיון של להפוך אותו למושא אמנות נולד רק בשנים האחרונות. אני חושב שצילום של גבר בבגדי הפטיש האישיים שלו , ולא כאלו שהוא רוכש במיוחד עבור הצילום, ממחישים את ההיסטוריה האישית שלו וזה מה שאני מנסה לשדר ביצירות שלי, את החיבור האמיתי של מושא הצילום לעולם הפטיש ודרך זה להעביר חוויה וסיפור."
יצירותיו של קני זכו להיות מוצגות בגלריות ברחבי העולם ועכשיו הם עושות עלייה לישראל. עם זאת, תתפלאו לשמוע, זו אינה הפעם הראשונה שיצירותיו מוצגות במהלך מסיבה.
"הרעיון של ליצור חוויה אמנותית בזמן אירוע חברתי הוא מיוחד בעיניי ומאפשר לאנשים להיחשף לאמנות בצורה חדשה בה הם פתוחים יותר גם לנושאים שלא קרובים לליבם. אני שמח שליין הביף בחר להציג את יצירותי במסיבת הבלאק פטיש הרשמית של ישראל. אני חושב שמחיבורים כאלו, אמנות מגיעה לעיניים חדשות."
פעם הכל היה נראה אחרת
החיבור בין האמנות והעולם הקווירי, זו שהביאה לידי ביטוי פנטזיות נסתרות, החלה עוד הרבה לפני הולדתו של ההומו המודרני. בתקופה בה אהבת גבר לגבר לא נחשבה כדבר שלא בשגרה ואף הייתה מבורכת. כדים ששרדו מימי יוון העתיקה עליהם ציורים וחריטות הממחישים את ההתנהגות המקובלת באותם ימים, לבטח משמשת מקור לפנטזיית ארוכת השנים על בילוי גברי ונטול בגדים בחללי מרחצאות מיוזעים ואפופי אדים, לדורות הרבים של ההומואים ברחבי העולם.
אבל אם נרוץ כמה אלפי שנים קדימה, וננסה לחפש איפה היא נוגעת בנו היום, ובאיזו תת תחום השפעתה הייתה גדולה, נגיע בערך לתחילת המאה הקודמת, שם החלה להופיע לה אמנות קווירית מסוג חדש- כזו שייצגה דווקא עולם אפל ושחור יותר בקהילה שלנו, הלא הוא עולם הפטיש הגאה.
טום אוף פינלנד נכנס לתמונה
בשנות ה-40 של המאה הקודמת הומואים הסתמכו על מאפיינים החיצוניים שיבדילו אותם משאר הקהילה והחלו למצוא את הפתרון בלבוש אופייני, שפמים, בנדנות ועבודה מאומצת על ניפוח שרירי הגוף במטרה להגיע למראה המושלם. זו הייתה תחילתו של עידן חדש, בו ההומו חיפש להבדיל את עצמו משאר הקהילה בה הוא היה חי. נראה כי אותם מאפיינים היוו הבסיס לאמנות הפטיש הגאה המבוססת על החצנה של אלמנטים מיניים או גבריים.
אין ספק שלא כולנו מתחברים לעולם הזה, לחלקינו הוא נראה בוטה ומוגזם. אבל היופי והאסתטיקה ולרוב גם ההקצנה והסטריאוטיפיות, הצליחו להפוך את תחום הפטיש הגאה לנעים יותר לצפייה. נראה, כי דווקא היצירות שנוגעות בתחום הזה הצליחו לשבור מוסכמות לגבי הטאבו המוטל על עולם הפטיש ולייחס אליו ערכים של אסתטיקה ויצירתיות, באם אתם מוצאים אליה חיבור אישי או שלא.
עבודותיו של טום אוף פינלנד
אחד היוצרים המוכרים והוותיקים, מי שהצליח להשפיע על פתיחות לעולם הפטיש וממש להניח אבן פינה בהיסטוריה שלו, הוא טוקו לקסונן, המוכר יותר בשם העט שלו: טום אוף פינלנד. יצירותיו של פינלד, שהחלו להיות מפורסמות בשנות ה- 40 של המאה הקודמת, הפכו לשם דבר. הן זכו להיות מוצגות בגלריות מפורסמות בעולם ואף נלמדות כחלק משיעורי ההיסטוריה מקצועיים בחוגים מסוימים לאמנות גאה.
פינלנד בחר להשתמש באותם מאפיינים שמצליחים לגרות את בלוטות הפנטזיה והחרמנות של צופיו. גברים מנופחי שרירים למשעי, בעלי אברי מין מוגדלים ומבט רצחני בעיניים המונצחים בסיטואציות שההקשר המיני ברור בהן לחלוטין (אם בצורה רכה או קשה יותר). אלו הפכו למקור פנטזיה של רבים, לבטח לפני עידן האינטרנט בו כל פנטזיה נמצאת במרחק מספר הקלקלות והכנסת מילות חיפוש ממוקדות.
גם בתחום הצילום זוכה העולם הפטישיסטי הגאה לייצוג הולם. נראה שדווקא בו, לא היה צורך להרחיק עד ליצירת אברי מין מוגדלים וחסרי פרופורציות וכי צילומים של פורטרטים המדברים בשפה אסתטית ונקייה יותר, הם אלו שמצליחים לבטא ולגרות. היכולת ללכוד רגע אחד ולהכיל בתוכו מיניות ופטישיסטיות מצליחים לייצר בראשו של המתבונן את הסיפור וממנו להצמיח את הפנטזיה.
לבוש נכון, קלוז אפ על אזורים בגוף (לאו דווקא אברי מין) וגם טכניקות צילום ואיבוד תמונה, מהווים ביטוי לאמנות פטישסטית גאה בראי הצילום. אמנות זאת, תתפלאו, מוצגת ברחבי העולם ולבטח בעולם הסייבר, וכוללות את אותו אפקט על המתבונן כמו אותם כדים יווניים עתיקים.
מסיבת הבלאק פרטי תתקיים ב-14.12 במועדון הכלב
>> גברים קשוחים ושעירים: סעו ליריד פולסום בברלין