מיכאל סטוקה הוא לא חוואי סטנדרטי ועדר הכבשים שלו והוא זוכים בימים אלה לפרסום רב בזכות מותג האופנה הייחודי שהקים Rainbow Wool. המותג העולה מציע לקהל הרחב כובעים, טלאים ושרוכים המיוצרים כולם מהצמר של 21 כבשים הומואים המרכיבים את העדר וחיים בחווה פסטורלית השוכנת במדינת נורדריין-וסטפאליה שבגרמניה.
מאז השיק סוטקה בן ה-51 את המותג הטלפון שלו לא מפסיק לצלצל, לדבריו. "בשבועות האחרונים לא היה יום שלא התראיינתי. מספר הפניות שאני מקבל כרגע הוא בומבסטי", סיפר החקלאי, חבר בהתאגדות חוואים להט"ב במדינה אשר מתגורר בחווה עם בן זוגו.
המיזם שהקים סטוקה, שאת כל רווחיו הוא תורם לארגונים ועמותות להט"ב, נולד כתוצאה משיחה מעניינת שניהל עם חבר על התנהגות הומוסקסואלית בכבשים. מחקרים אחרונים שהתקיימו בנושא משערים כי אחד מכל 12 כבשים הוא הומו. "לפעמים כבשים קופצים זה על זה בניסיון להזדווג או דוחים לחלוטין את הנקבות ומגלים עניין רק בזכרים", הסביר סטוקה בשיחה. "החבר שאל מה קורה לכבשים האלה ועניתי שהם יישחטו לבשר כי הם לא מתאימים לגידול. התקנות קובעות כי על כל 50 כבשות חייב להיות כבש אחד שיביא לעולם צאצאים. אם הכבש הומו הוא לא עושה, לכן הם מגיעים לבית מטבחיים".
הצגת פוסט זה באינסטגרם
חברו של סטוקה, בעל סוכנות יחסי ציבור, תהה האם ואיך ניתן לשנות את סופם העגום של הכבשים וכך נולד הרעיון למותג האופנה. סוכנות יחסי הציבור שבבעלותו רכשה 21 כבשים הומואים ובשנה שעברה הגיעו הפרטים הראשונים לחווה של סטוקה. "כאשר אנשים רבים עובדים יחד ומביאים רעיונות שונים מנקודות מבט שונות, פרויקט יכול להגיע רחוק מאוד. ראיתי צעד אחר צעד איך הכל התפתח ואני כל כך שמח שהצלחנו לייצר מוצרים שונים באיכות טובה מהצמר ולאחד את הגזעים השונים הרבים", שיתף סטוקה על ההליך. "מכיוון שלכל גזע יש את איכות הצמר שלו זה מקשה על העיבוד שלו, אבל מצאנו טוויה שעובדת".
בגלל שיטת הטוויה המורכבת המוצרים נמכרים בחנות האונליין של המותג במחירים גבוהים מאוד (למשל, שרוכים מתומחרים ב-40 אירו). למרות זאת, סטוקה מספר שהביקוש גבוה. "למדתי שזה הולך ממש טוב עם הדור הצעיר. הם חושבים שזה מגניב שיש להם שרוכים העשויים מצמר של כבשים הומואים", הוא אומר.
סוטקה מודה שלא חשב שהמיזם יהפוך להצלחה מסחררת, אך הכבשים ההומואים הפכו לסלבס ותגובות שליליות כמעט ולא התקבלו. אפילו הזמר הגרמני המפורסם ביל קאוליץ (טוקיו הוטל), ביסקסואל בעצמו, ביקר בחווה, הצטלם עם הכבשים לטובת קידום המיזם ואימץ שניים מהם. "התרגשתי כששמעתי שהוא יבוא לבקר, אבל פקפקתי שהוא באמת יגיע. בסוף הוא עשה את זה והוא בחור מאוד נחמד", אמר סטוקה. "מה שבאמת משמח אותי זה שכל כך הרבה אנשים מרוויחים מהפרויקט, לא רק אדם אחד שהגה את הרעיון".
הצגת פוסט זה באינסטגרם
אפילו מגדלי הכבשים שמחים על הצלחת הפרויקט, משום שהם מוכרים את הכבשים ההומואים במחירים גבוהים יותר כעת כשיש חווה שמוכנה לשלם עליהם יותר מאשר שוחטים. "אני חושב שהידיעה שבעלי החיים שלהם יכולים להמשיך לחיות כאן גרמה להם להצטרף, אבל הסכומים שמשלמים על הכבשים האלה גבוהים משמעותית ממחירי השחיטה הרגילים", הוא מסביר.
אז איך מונעים ממגדלים לטעון שהכבשים שלהם הומואים רק כדי להרוויח קצת יותר? סטוקה כבר למד איך לזהות אותם. "הקפיצות אחד על השני הן לא קריטריון, אבל חוסר עניין בכבשות וסירב להזדווגות הוא סימן טוב. הכבשים שיש לנו כאן, זה ברור שהם מגלים עניין אחד בשני", הוא מסביר. "חלק מהמידע על כבשים הומואים היה חדש עבורי ואפילו קצת מוזר בהתחלה, אבל קיימים הרבה מחקרים בנושא".
המיזם של סטוקה עשוי להתרחב בעתיד לקולקציית בגדים שלמה, אך הדבר עשוי לקחת שנים רבות. הסיבה לכך היא שכבשים עוברים גזיזה אחת לשנה ומייצרים כל אחד רק ארבעה קילוגרמים של צמר. "עם 21 כבשים האפשרויות שלנו כרגע מוגבלות. אם יופיעו עוד כבשים הומואים יהיה ניתן לשווק בצורה טובה יותר, אז יכול להיות שהפרויקט יצמח ונרחיב את המוצרים. יש לנו מקום, אנחנו יכולים להחזיק בערך 100 כבשים".
הצגת פוסט זה באינסטגרם