לפרק א' של מצעד הפרסומות הגאות – לחצו כאן
בזמן שאנחנו מחכים לחברות הפרסום בארץ שיתעוררו ויפנו לקהילה הגאה, אנחנו פונים שוב לחברות הגדולות בעולם - מפפסי עד רנו ו-MTV, שעושות את זה בגאווה.
במקום החמישי: הבן מפרגן לאביו, מלכת הדראג
המפרסם: רנו
הסלוגן: "Bien dans son epoque, bien dans sa Twingo" (בתרגום חופשי: אם אתה מרגיש טוב עם הזמן, אתה מרגיש טוב בטווינגו)
מדינה: צרפת
שנה: 2008
העלילה: הבחור נוסע ברנו טווינגו החדשה יחד עם חבר נוסף, מחפש מועדון שווה להיכנס אליו. בהתקרבו למועדון גייז, הוא רואה את אביו לבוש כמלכת דראג, יחד עם עוד שתי מלכות. הבן מופתע, האב נבוך, אבל אז הבן שואל בנימה מפרגנת: "היי, אבא, אתה יכול לסדר לנו להיכנס?".
הנימוק: לזה אנחנו קוראים ערכי משפחה!
במקום הרביעי: הסטרייטים פעורי פה
המפרסם: פפסי
הסלוגן: "Get Your Kicks" (בתרגום חופשי: עשה מה בראש שלך)
מדינה: בריטניה
שנה: 2009
העלילה: בחורה אינטלקטואלית קוראת ספר בבר, ובוחנת את הבחור שיושב עם שני חבריו. הם מעודדים אותו ללכת על זה ולהתחיל איתה. הבחור, נרגש כולו, ואומר: "זה עכשיו או לעולם לא". הוא שותה פפסי מקס, מקבל האומץ, ופוסע אל הבר. הבחורה מסתובבת, מסירה את המשקפיים ומסתובבת אליו בחיוך. אלא שהוא מתעלם ממנה.
החברים מסתכלים בתימהון. ואז, הוא מתקרב לבחורה נוספת, סקסית ושופעת הרבה יותר, המסתובבת אליו במבט מפתה. החברים תוקעים כף עם מבטים של: "שיחק אותה, גבר". אלא ששוב, געוואלד, הוא חולף על פניה – היישר לעברו של הבחור הכי סקסי בפאב. גם הוא מסתובב לעברו, והשניים מתחילים לפלרטט האחד עם השני, אל מול מבטם ההמום של החברים הסטרייטים.
הנימוק: אין כמו לגרום לסטרייטים להישאר פעורי פה. זה משעשע, או כמו שאומרים הבריטים: hilarious!
במקום השלישי: אדם מפתיע את חווה
המפרסם: Centraal Beheer
הסלוגן: "Just Call Us" (פשוט תתקשר אלינו)
מדינה: ארצות הברית
שנה: 2006
העלילה: גן עדן. חווה מטיילת לה בין הצמחים, הפרחים והחיות הידידותיות. היא מתעלמת מהנחש והתפוח, משכשכת במים, מוקסמת מהפרפרים, הציפורים והסוס הלבן, ופוסעת לעבר המפלים הקסומים. ואז, מבין השיחים מגיח לו אדם, הגבר השרירי, שרק עלה תאנה מכסה את גופו. ואז פתאום הוא משחרר את ה"היי" הכי אוחצ'י שאפשר לדמיין. אאוץ'.
הנימוק: יהיו כאלה שיגידו שיש כאן נימה הומופובית, שכן חברת הביטוח ההולנדית כאילו מעודדת את הנשים האמריקניות לבטח עצמן, במקרה שבן הזוג מתגלה כהומו. אבל דחילק, מתוקות, תנוחו! זה כולה הומור.
במקום השני: די לסטיגמות, די לאפליה
המפרסם: MTV אירופה
הסלוגן: "You Never Know" (לעולם אינך יודע)
מדינה: בריטניה
שנה: 1997
העלילה: שני בחורים גבריים בונים בעצמם משטח החלקה לסקייטבורד (גלגשת בפי הנאמנים לשפתנו הלאומית, כמו הכותב הטרחן של שורות אלו). השניים תוקעים כף גברית על רקע המוצר המוגמר, ואז מתנשקים בלהט.
הנימוק: ערוץ מסחרי ומיינסטרימי משקיע זמן פרסומות במסר חברתי חשוב נגד סטגימות והומופוביה. נשיקה בין גברים בוודאי לא הייתה משהו מיינסטרימי בשנות ה-90', ועל כן מדובר במסר חברתי חשוב מאין כמותו.
במקום הראשון: עידוד בני נוער לצאת מהארון
המפרסם: מקדולנד'ס
הסלוגן: "Venez Comme Vouz Ête" (בוא כפי שאתה)
מדינה: צרפת
שנה: 2010
העלילה: נער הומו יושב במסעדת המזון המהיר, בזמן שאביו מזמין את האוכל, ומשוחח עם בן זוגו בטלפון הנייד. "גם אני חשבתי עליך", הוא אומר כשחיוך נסוך על פניו. "אני מסתכל על תמונת המחזור שלנו... גם אני מתגעגע אליך. אבא שלי מגיע, אני חייב לנתק".
האבא מגיע עם האוכל, מסתכל על תמונת המחזור, ואומר: "זוהי תמונת המחזור שלך?", ומביט בתמונה. "אתה נראה ממש כמוני, כשאני הייתי בגילך. תן לי לומר לך, שאני בהחלט הייתי 'גבר של נשים'. חבל שהכיתה שלך היא של בנים בלבד. היית יכול להשיג את כל הבנות". הנער מחייך במבוכה – והפרסומת מסתיימת עם הסלוגן: "בוא כפי שאתה".
הנימוק: הפרסומת לא מתרכזת במוצר, אלא במסר החברתי. אז נכון, יהיו ביניכם כאלה שיאמרו שמדובר בניצול ציני של מצוקת הנוער הלהט"בי, שמדובר בחברה המובילה את הקפיטליזם העולמי וכו' וכו'. אבל בעינינו, דווקא העובדה שרשת כל כך פופולרית ומיינסטרימית מובילה מסר חברתי חשוב של עידוד בני נוער לצאת מהארון, מזכים אותה במקום הראשון. כמו שאומרים בצרפתית: שאפו!
>> הלסביות הישראליות ירעידו את אירופה