>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
לטלוויזיה יש לא פעם השפעה חזקה יותר מאשר הקולנוע על השיח הציבורי, גם בנושאים חברתיים. אנחנו רואים טלוויזיה בפרטיות ביתינו, עם הסביבה הקרובה לנו, בלי מגננות, קרובים לדמויות ולרגשות שמוצגים על המסך. לכן, הטלוויזיה האמריקאית הקדימה לעסוק גם בנושאים להט"בים. בחרנו, עבורכם, כמה תחנות מעניינות וחשובות בדרך.
הכל נשאר במשפחה
מי שמכיר את הסיטקום הקלאסי הזה של הסוונטיז בוודאי מעקם את אפו- ארצ'י בנקר? הדמות הכי סקסיסטית, שמרנית, חסרת סבלנות, צרת אופקים וגסת רוח שראינו עד אל באנד (שגם אליו נגיע) התייחס להומוסקסואליות?! ומי שלא מכיר, אז- 'הכל נשאר במשפחה' היא האמ-אמא של הסיטקומינם המשפחתיים, שהולידה אחריה סדרות רבות החל מ'משפחת קוסבי', דרך 'כולם אוהבים את ריימונד' ועד 'איש משפחה'.
ארצ'י בנקר, אב המשפחה, הוא שמרן ציני וגזען, שלפחות שונא את כולם בצורה שווה. הוא חי עם אשתו הצייצנית, בתו הבכיינית וחתנו הסוציאליסט (אבוי!). אבל למרות השמרנות בדמותו של בנקר, הסדרה הצליחה לדון לא מעט בנושאים חברתיים מורכבים כמו מלחמת ויאטנם, הפלות, זכויות נשים, גזענות וכן- גם הומוסקסואליות.
בפרק 'Judging Books by Covers' מביאים גלוריה ומייקל (הבת והחתן) את אחד מחבריהם הביתה. החבר, רוג'ר, מתלבש בבגדים אופנתיים והוא לא מאוד 'גברי' ולכן בנקר (שמתעניין רק בספורט ובשנאת האחר) עושה לו את המוות בניסיון להוכיח למשפחתו שאכן מדובר בהומוסקסואל.
למרות שמייקל וגלוריה מבהירים לו שיקבלו את רוג'ר גם אם יתברר שהוא אכן "מתרומם", הוא מוכח לבסוף כסטרייט. אז, בנקר מופתע לגלות שדווקא חברו הטוב סטיב, שחקן פטבול לשעבר גדול וגברי, הוא אכן גיי.
כמו שבאנקר לומד לא לשפוט ספר על פי כריכתו, אל תכנסו ב'הכל נשאר במשפחה' על ייצוג להט"בי שמרן ופשטני, מדובר בצעד ראשוני, וחשוב, במיוחד בהתייחסות לכך שמדובר בפרק החמישי של העונה הראשונה, ששודר ב1971.
בועות
'בועות' היא פשוט סדרה נהדרת. מדובר בסיטקום שהוא פארודיה על אופרות סבון, שרץ בין השנים 1977 עד 1981. הסדרה מספרת על מעלליהם המופרכים של משפחת טייט ומשפחת קמפבל אשר, ברוח אופרות סבון, סובבות סביב בגידות, תככים, רציחות וחטיפות חייזרים.
ב'בועות' נולדה אחת הדמויות הראשונות שהייתה גיי מחוץ לארון- ג'ודי דאלאס, בגילומו של בילי קריסטל. ג'ודי מתחיל את הסדרה כגבר גיי שגר עם אמו, יוצא עם שחקן פוטבול בשם דניס, ומתכנן ניתוח לשינוי מין כדי שהשניים יוכלו להתחתן. הניתוח לא יוצא לפועל והשניים נפרדים וכאן רק מתחילות העלילות ההזויות של ג'ודי, שבמהלכן הוא יוצא עם לא מעט נשים וגם קצת גברים, מגדל ילדה, גר עם לסבית ולבסוף, לאחר היפנוזה כושלת, מסיים את הסדרה באמונה שהוא גבר יהודי בן 90 בשם ג'וליוס קסנדרוף. אתם כבר מורידים?
כפי שניתן לשער, 'בועות' עוררה שערוריות עוד לפני שעלתה למסך עם עשרות אלפי מכתבים נזעמים מהרבה ארגוני דת, איזוטריים יותר ופחות. הכותבים אולצו לאפיין את הזוגיות של ג'ודי ודניס כך שהיא לא 'אינטימית' (כלומר, אסון היה להם לגעת) ואת דמותו של ג'ודי כך שהיא לא 'בוטה'. הבדיחה האמיתית כאן היא שבשל האיסור הזה, ג'ודי אופיין לא כייצוג גבר גיי 'טיפוסי' (רכרוכי, צייצני ונשי) וקריסל יכל לברוא דמות אמינה, אנושית ונגישה.
בנות הזהב
מה יותר קאמפי מזה: ארבע דיוות מזדקנות חיות ביחד ועוברות שלל הרפתקאות של הדור השלישי. ארבעתן גרושות/אלמנות וחוגגות יחד חיים ללא גברים. סדרת האייטיז המיתולוגית (שזכתה גם לרימייק ישראלי) הייתה גם היא מעוררת מחלוקת, לא רק כי ארבעת הנשים גרות ביחד בעודן עדיין פעילות מיניות, ולא רק כי הן דנו בנושא מיניותן בגלוי, הן גם התעסקו בנושאים כמו אלימות במשפחה, הפלייה על רקע גיל ואפילו באיידס.
בפרק הפיילוט, עובר לגור עם הבנות טבח הומוסקסואל מוחצן בשם קוקו, שדמותו נעלמת מייד, אבל נושא ההומוסקסואליות עוד חוזר, והרבה. לא רק שאחיה של דורותי (ביי ארת'ור) הוא דראגיסט, אחיה של בלאנש (רו מקלאנהן) יוצא מהארון, ואף מתחתן עם גבר. עם השנים הפכה הסדרה לאחת האהובות על הקהילה הגאה בארה"ב.
נשואים פלוס
אני מאמין שאת הסדרה הזאת אין צורך להציג, ולא רק כי לאחרונה גם לה נעשה רימייק ישראלי. אל באנדי, מוכר נעליים ושונא אדם, הוא יורשו של ארצ'י בנקר, אך בוטה, דוחה ומעורר בחילה הרבה יותר ממנו. אשתו פגי היא עצלנית ומעצבנת, בתו קלי היא בלונדינית סתומה וקלה להשגה, ובנו באד הוא רודף בניות מחוצ'קן וחנוני.
אכן מדובר באחת הסדרות הלא חינוכיות יותר על המסך אבל (כמו שניסיתי להסביר פעם לאמא שלי, ללא הצלחה) זה הכל פארודי. העלילות והדמויות הן כל כך מופרכות שלא נותר אלא להנות מהן. אל באנדי הוא לא רק שונא נשים (שמנות) הוא גם סקסיסט ושמרן, אבל כמו בנקר- הוא שונא את כולם במידה שווה. כשאשתו פגי יוצאת לחוג ריקודים ומתחילה לבלות את כל זמנה עם חבר חדש מהחוג, אל נאלץ לחבור אל בעלו של הרקדן.
למרות רתיעתו הראשונה של אל מהעניין, הוא מגלה במהרה את היתרונות של לבלות את חייך עם גבר שמבשל, עובד, וגם רואה איתך ספורט, לעומת אשתו שמאפרת אל הסלט שהיא מכינה ומכלה את זמנה בצפייה ב'אופרה'. כש'בעלו' החדש של אל חוזר אל בן זוגו, ליבו של אל נשבר. כן, הומופובי, שוביניסטי ומעליב, אבל, בכל זאת, לפרק אחד אל באנדי חי בזוגיות עם גבר. וחוץ מזה, היום השחקן אד אוניל מפצה על כך בתפקידו כאב לגבר הומו ב'משפחה מודרנית'
אלה הם חיי
הרבה לפני שקלייר דיינס הייתה החוקרת האימתנית קארי מת'יסון ב'הומלנד', היא הופיעה ב'אלה הם חיי' (1994-1995) כטיינאייג'רית אנג'לה צ'ייס. מדובר באחד הסיפורים הטלוויזיונים המבאסים - הסדרה, שזכתה לביקורות נהדרות והפכה לקאלט, בוטלה לאחר עונה אחת בשל אחוזי רייטניג נמוכים, כשהעונה נגמרה בסיום מותח.
היא זכתה בעדנה מחודשת בשנים הבאות כשרבים ראו בה כהחמצה וכאחת מסדרות הנוער הטובות ביותר אי פעם. 'אלה הם חיי' היא דרמה ריאליסטית שמציגה את החיים בתיכון כתקופה מבלבלת וקשה ולא ערב-רב של אירועים כיפיים (מישהו אמר 'גלי'?).
נושאים כמו התעללות בילדים, שימוש בסמים והומופוביה היו מהנושאים הבולטים בסדרה שטופלו ללא כפפות. אחד מחבריה הטובים של אנג'לה הוא ריקי ואסקז, נער גיי בן 15 שגר עם דודו שמתעלל ומכה אותו, הוא לובש איפור על העיניים ובגדים ססגוניים, ולאחר שדודו זורק אותו מהבית, עובר לגור עם מורה שהופך למנטור עבורו. ריקי ואסקז הוא אחת ההתמודדויות החזקות והישירות יותר של הטלוויזיה האמריקאית בניינטיז עם תכנים גאים.
***
שנות התשעים ותחילת האלפיים הביאו עלינו עוד כמה סדרות חשובות במיוחד. אחת הגדולות ביניהן היא 'אלן', הסיטקום של אלן דג'נרס שבה הדמות הראשית היא לסבית (לאחר שלוש עונות) ומאוד מאוד אהובה. הסדרה הקפיצה את הקומיקאית כאחת הדמויות החשובות בעולם הלהט"בי, במיוחד כאשר זכתה לתוכנית ראיונות יומית. סדרות חשובות נוספות הן, כמובן, 'הכי גאים שיש', סדרה בריטית מ1999 שהפכה לסדרה אמריקאית ומתארת את חיי המין והאהבה של הומואים ולסביות בצורה בוטה ולא מתנצלת, ו'ישנן בנות', שבונה קהילה לסבית וביסקסואלית בלוס אנג'לס. ומאז ועד היום, הטלוויזיה עדיין משמשת כמוקד לדיון ושיח בנושאים שמעסיקים אותנו כל חיינו.