>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
במסגרת אירועי הגאווה בברווז- הבר הלסבי החדש בפלורנטין, הוקרן השבוע הסרט הקצר "תפרים" של הבמאית עדיה אמרי אור. לאחר הקרנת הסרט התקיים מפגש פתוח עם הבמאית ועם הנשים שהגיעו לאירוע.
"תפרים" (16 דק') הוא הסרט הגאה הראשון שזכה בפסטיבל טרייבקה, מגולל את סיפורן של עמית (ריקי בליך) ונועה (שירה קצנלנבוגן), בנות זוג בשנות ה-30 לחייהן, המתמודדות עם הקשיים והמורכבויות בלילה שלאחר לידת בתן.
מספרת סיפורים
אמרי אור (25), עוד לא סיימה את לימודיה בחוג לקולנוע של אוניברסיטת תל-אביב והיא כבר מסתובבת בפסטיבלים ברחבי העולם עם סרטה השלישי וזוכה להצלחה רבה. "התמזל מזלנו" היא אומרת, "נראה לי שיש לי איזה מנוע טורבו שלא מאפשר לי להפסיק לעבוד ולשמחתי אני גם זוכה להצלחה".
סרטה הקודם "להישאר" זכה בשלושה פרסי בימוי והסרט הדוקומנטרי "מפגש 129" העוסק בנשות שכונת הרכבת בלוד נמכר למספר ערוצי שידור בהם ערוץ דיסקברי. אמרי אור כבר מבשלת פיצ'ר לסרט לסבי שנמצא בשלבי פיתוח ובימים אלו היא בשלבי עריכה מתקדמים לסרטה החדש "אינתה עומרי", מחווה לסרט "אוונטי פופולו" (1986) של הבמאי רפי בוקאי, במסגרת פרויקט מיוחד שיזם ומוביל ירון בלוך, ראש מגמת ההפקה של החוג לקולנוע באוניברסיטת תל-אביב. "אני רואה עצמי מספרת סיפורים. זה מה שאני מנסה לעשות וזה מה שאני עושה הכי טוב", אומרת אור.
כשנשאלה מדוע בחרה לספר דווקא סיפור לסבי היא מסבירה: "אני לסבית, אבל אי אפשר להגיד שזו התמה של הסרטים שלי. לא משנה על מה אני עושה את הסרט תמיד יש שם גם ממני ומן הסתם גם זהותי המינית שם".
"הקולנוע הלהט"בי השתנה עם השנים"
מניע פוליטי עם זאת, אין לה ממש. "אני לא חושבת שאפשר לעשות קולנוע מתוך מקום פוליטי", טוענת אמרי אור. "כל דבר הוא פוליטי, כל יצירה היא פוליטית אבל אני לא חושבת שעבורי יצירה שהיא פוליטית כמטרה תשיג את מה שאני מחפשת בקולנוע ובאומנות. זה כמובן ערך נלווה מעולה ואני שמחה להיות חלק מהגל הזה".
לטענתה של אמרי אור, הקולנוע הלהט"בי השתנה עם השנים עד מאד. "את יכולה לראות בפסטיבלים גאים שהקהילה התבגרה. סרטי היציאה מהארון המשרתים את פוליטיקת 'וויר היר וויר קוויר' (We're here, we're queer), פחות פופולריים היום". לדבריה, כחלק מההתבגרות של הקהילה היא יכולה לעסוק בכל מה שמעניין אותה וזה כולל גם ביקורת עצמית ודמויות שנויות במחלוקת.
התגובות לסרט להן זוכה אמרי אור מגוונות ומשתנות בהתאם לקהל. "הייתי עם הסרט רק בפסטיבל לסבי אחד ב'אאוטפסט' ושם הקהל היה ביתי בקטע מדהים. הם אמרו שהסרט מדהים עוד לפני שהוקרן. הקהל בחו"ל מאוד מחבק. הקהל בארץ אומר שהווילון למעלה לא היה מסודר וזה לא אמין - אז הפרגון שונה".
אבל לא רק פרגון מגיע מחו"ל אלא גם תגובות רבות המעידות על בורות קשה בנוגע למצב בישראל "שואלים אותי הרבה אם הגישה היא באמת ככה? אם צלמנו בסתר? במרתפים? אנשים עדיין חושבים שאנחנו על גמלים כאן בישראל. אז לא, צלמנו את הסרט באור יום בתל השומר".
>> אני אוהב את הבן ההומו שלכם. למה אתם לא?