>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?
כבר הפגשנו יפות וחנונים, עקבנו אחרי מעושרות, בחנו את יכולת הבישול של הציבור ואפילו הכנסנו אנשים זרים לבית מלא מצלמות. עכשיו הגיע הזמן לדוקו-ריאליטי שטרם היה כמותו – כזה שילווה אחרי הומואים בתהליך היציאה מהארון. בינתיים עוד אין ריאליטי כזה בריאליטי שבו אנו חיים, אבל זהו לפחות הטריילר לרעיון שמקדמת קבוצה של סטודנטים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, שגייסו לצורך העניין את מיכל אמדורסקי בתור המנחה.
את הטריילר המרשים הפיקו יואב שטרן, אביטל ריין, ניצן אור קדראי, ענבל צוברי, מור ברק ויערה בורוש. המשתתפים בסרטון הם אייל ליברמן, חיים שגב, מרסל כהן, עומר שומרת, וכמובן מיכל אמדורסקי. הסרטון הופק בשיתוף המרכז לתקשורת מודעת ע"ש שרי אריסון.
"הרבה טריילרים שמוכרים לחו"ל הם פיקטיביים"
הפורמט של ה"ארוניסטים" נועד לעזור להומואים ולסביות לצאת מהארון, וילווה אותם עם מצלמה לכל אורך התהליך, החל משלב ההשלמה העצמית ועד היציאה מהארון מול המשפחה, החברים ומקום העבודה. בטריילר נראית אמדורסקי כשהיא מלווה את המשתתפים בתהליך ומעבירה אותם סדרה של חוויות שנועדו לסייע להם לקבל את עצמם ולאזור כוחות ואומץ לקראת היציאה מהארון.
"זה טריילר פיקטיבי, שנועד לתת לאנשי מקצוע הזדמנות לראות איך ייראה פורמט שכזה", אומר, יואב שטרן, יוצר הפורמט. "הרבה מהטריילרים שמוכרים לחו"ל, לדוגמה, הם פיקטיביים, ורק אחרי שקונים אותם, מתחילים להפיק אותם.
"גם המשתתפים בטריילר הם אנשים שנרתמו למען פרויקט הגמר שלנו. חלקם שחקנים וחלקם בעלי סיפור אמיתי המתקשר לתכנית. לא היה פשוט למצוא אנשים שמסוגלים להיכנס לסיפור הזה ביום צילומים. הם צריכים להיות כאלה שמכירים את החוויה או שחקנים מקצועיים, והתקציב שלנו היה די מוגבל. אז ירינו חצים לכל הכיוונים, רשמנו בפייסבוק, שאלנו חברים וניסינו מה שרק אפשר.
"ואז, בעקבות בקשה שלי על קיר הפייסבוק של חושן (מרכז החינוך של קהילת הלהט"ב בישראל, ד.ז), פנה אלי אייל, שהביא איתו שניים מהמשתתפים ואף לקח חלק בפרויקט בעצמו. הצלחנו גם לרתום את מיכל אמדורסקי, שמאמינה שזה נושא חשוב, ורוצה לעזור ולהקל על הרבה הומואים ולסביות בתהליך היציאה מהארון".
"ידע זה כח – והוא ייתן את הסובלנות האמיתית לקהילה"
באחד הקטעים המרגשים בטריילר, מסייעת אמדורסקי לחיים שגב, המגלם הומו דתי, לקבל את עצמו. בקטע אחר, מלמדת אמדורסקי את ליברמן לפתוח כרטיס באתר היכרויות, במטרה למצוא בן זוג.
"זה היה די משעשע להעמיד פנים שמיכל מלמדת אותי לפתוח פרופיל", מספר ליברמן. "בסופו של דבר, מצאתי את עצמי מראה למיכל את הפרופיל האמיתי שלי ומקבל פידבקים על התמונות".
שטרן כלל אינו סבור שריאליטי על יציאה מהארון הוא פרויקט מרחיק לכת. "לא מדובר כאן בעוד תכנית ריאליטי", הוא אומר. "אין כאן הדחות ואין כאן סמסים. יש כאן ליווי צמוד של ההפקה. התכנית, יחד עם מנטור ואנשי מקצוע, מלווה את הארוניסטים באחד המסעות החשובים בחייהם. אנחנו לא מחפשים את הצהוב והרכילות, אנחנו רוצים לתעד את המסע של היציאה מהארון מזוויות שונות, ולהראות איך ניתן להתמודד איתו.
"מדובר גם ברעיון שהוא חשוב מאוד, בכלל ולי, בפרט. קודם כל, כי זה נושא שאני יכול להתחבר אליו מיד ראשונה. גם אני עברתי את המסע הזה. מעבר לזה הרעיון הזה חשוב לי כי שמעתי כל כך הרבה סיפורים על יציאות מהארון – החל מהורים שזרקו את הילדים מהבית והחליפו את המנעול ועד הורים שהולכים עם הילדים למצעדי הגאווה.
"אני חושב שזה חשוב לתת לאנשים את המידע להבין מה זה התהליך הזה, כי ידע זה כוח – והוא ייתן את הסובלנות האמיתית לקהילה".
פרגון מוחלט מהחבר'ה בבינתחומי
הפקה של ריאליטי כמו "הארוניסטים" אינה משימה פשוטה, אם וכאשר תהיה זכיינית שתסכים להשקיע בכך. למשל, לא ברור כיצד תצולם היציאה מהארון אל מול ההורים. "אבל אני מאמין שכאשר נגיע לשם, נמצא פתרון", אומר שטרן.
שטרן מוסיף, "גם חשוב לי להדגיש שאנחנו מודעים לרגישות, ואנחנו נעשה הכל כדי לא לפגוע באף אחד מהצדדים. כל צעד שאני עושה אני קודם כל חושב: איך זה היה משפיע עליי או על המשפחה שלי? וזה מה שעוזר לי לשמור על מצפון נקי ועל רגישות לנושא".
בבית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה, אומר שטרן, זכה הצוות לפרגון מוחלט. "בשביל הצוות הטכני שעבד איתנו זה היה מאוד מעניין", הוא אומר. "זאת הייתה הזדמנות בשבילם להכיר עולם שלא יצא להם לראות מקרוב, וזה מה שהיה כיף, שלאף אחד לא הייתה בעיה עם הנושא. להיפך, כולם התעניינו ונפתחו אליו.
"עבדנו במסגרת חממת התוכן של המרכז הבינתחומי, והם נתנו לנו חופש יצירתי מחולט. חממת התוכן היא מקום לפיתוח ויצירה של פורמטים ותכנים חדשים לעולם התקשורת המודרני. מטרת הפרויקט הייתה לתת לסטודנטים את ההזדמנות לקחת רעיון, לפתח אותו לפורמט חדשני ובסופו של דבר להוציא אותו לפועל.
"לאחרונה התקיים ערב פיצ'ינג שבו הצגנו, בפני אנשים מתעשיית התקשורת, את הפורמטים שפיתחנו. פורמטים שמצאו חן בעיני מפיקים יוכלו להיות משווקים לשוק הישראלי או לשוק התקשורת בחו"ל. אנחנו קיבלנו המון מחמאות על הפורמט ומקווים לשמוע בקרוב שיש גם התעניינות לגבי המשך פעילות".
תודה מיוחדת לאייל ליברמן על הסיוע בהכנת הידיעה