אמנות זה עניין של פרספקטיבה: לפעמים כמה דברים שלא מתחברים בכלל הופכים יחד ליצירה אחת שלמה, וזה בדיוק המקרה עם זרם האמנות החזותית המכונה אסמבלאז', שהגיח לעולם בתחילת המאה ה-20 ושורשיו נטועים בזרמים אחרים, כמו קוביזם. משמעות המילה היא "תרכובת" והמינוח הוטבע בנשות ה-50, אז העבודות הראשונות ששוייכו לזרם היו פסלי קולאז' תלת-מימדיים של האמנים פבלו פיקאסו וג'ורג' בראק, כשהן משלבות בתוכן לראשונה חפצים מוכנים מראש, כגון משענת כיסא וחבל.
כך נוצרה אמנות חדשה מחפצים שכלל לא אמורים להיות אמנות. גם תנועת הלהטבפא"ק+ היא מעין תרכיב שכזה: כל זהות שלמה ועצמאית מיוצגת בנפרד על ידי אות ומעולם לא הייתה כל כוונה להכליל אותן יחד, אבל כשרואים את התמונה הגדולה של כלל הקהילה - הברית הזו נוצרת, אסמבלאז' של הזהויות השונות יוצר רעיון חדש יחסית של קהילה אחת.
לכן התערוכה החדשה מורכבת ממגוון רחב של טכניקות - החל מצילום, דרך ציורי שמן ואקריליק ועד פיסול ואמנות דיגיטלית. הגיוון בטכניקות, כמו גם ההצבה שלהן בחלל גלריית המדרגות, מהווים הצהרה: הצבעוניות של יצירות הבד של אביב קלר, שהציג בעבר בגלריות ברחבי ישראל וירידים כמו "צבעי טרי", מנוגדות לחלוטין למונוכרומטיות של יצירות הפסטל של של האמן הישראלי חן טובי, או ליצירות הדיגיטליות של המעצב אורי הפנר, שיוצר דימויים הומואיים על רקעים אייקוניים תל אביב. בעיקר כדאי לשים לב ליצירות הדיגיטליות של חמודי אל מהדי, אמן בדואי שעקר מכפר בצפון כדי לחיות בתל אביב עם בן זוגו, ויצירותיו מציגות תמונות נאיביות מתוך סיפור חייו.
היצירות של הצלם ויוצר הדוקומנטרי זהר קניאל נוצרו בשנת 1999 ופותחו בטכנולוגיית CIBA PRINT בה לא משתמשים יותר. הן מציגות את ההשתקפות שלו ושל בן זוגו דאז האמן משה גרשוני ז"ל, במסך הטלוויזיה בבית המלון, בעירום ברגעים מאוד אינטימיים. יצירות אלו הוצגו במוזיאון ישראל ועוררו מחאה בשל הדימויים האינטימיים שהציגו מערכת יחסים בין זוג גברים, עם פער של יותר משלושים שנה ביניהם. לבסוף צו בית משפט חייב להציג את היצירות בשם חופש הביטוי, וזו תהיה הפעם השנייה בה הן מוצגות לקהל מאז 1999.
הצילומים של האמנית הלסבית הרוסייה קייט זכרובה, שעלתה לארץ מרוסיה קצת לפני פרוץ הקורונה, מזכירים מאוד באסתטיקה שלהם את הצילומים האייקוניים של הצלם האמריקאי פורץ הדרך רוברט מייפלת'ורפ, שמת מאיידס והשאיר חותם עז בעולם האמנות. הצילום שלה נבחר להיות הפנים של האירוע ולעטר את כל פרסומי התערוכה.
גלריית "מדרגות" אסמבלאז' לאמנות עכשווית וצילום מהווה חלק בלתי נפרד ממלון בוטיק ייחודי הממוקם בלב ליבה של תל אביב. החוויה לאורחי המלון ומבקרי התערוכות המוצגות בו מיוחדת במינה, הודות לאקלקטיות הדינמית הנובעת מהחלקים השונים של המלון, בו קפה-בר, חצר סודית וקסומה וגלריה לאמנות. הגלריה הייחודית הוקמה לפני כשנתיים ויושבת בבניין בן 100 שנים המיועד לשימור מחמיר. התכנון האדריכלי של המבנה מתחילת המאה ה-20, הן החיצוני והפנימי, והשיפוץ המרשים שעבר מעוררים התפעלות ומושכים מבקרים רבים מהארץ ומהעולם.
חדר המדרגות של הבוטיק משמש כחלל הגלריה העיקרי ומציג תערוכות מתחלפות, שתהליך האוצרות שלהן נוצר תוך זיקה ישירה לאורבניות של המלון, לבית הקפה ההומה שבו ולסביבה שבה הוא נמצא. חצר המלון משובצת ביצירות קבועות של אמנות עכשווית, והיא חבויה מהעוברים ושבים על רחוב אלנבי העמוס. לא פעם מתקיימים בה אירועי תרבות ומוזיקה המתכתבים עם האופי הקסום של המתחם כולו.
אירוע הפתיחה של התערוכה יתקיים ביום רביעי, ה-1.6.2022 בשעה 19:00
מלון בוטיק אסמבלאז', אלנבי 48, תל אביב
נעילה: יום חמישי, ה-30.6.2022
אמניות ואמנים המשתתפים בתערוכה: אדר יוסף, אדריאן פריובסקי, אביב קלר, חן טובי, דרור אמסלם, איתן קדמי, אלעד שוורץ, איל אלף אופיר, גרייף לאציק, גיא יחיאלי, חמודי אל מהדי, ענבר דקל, עירית רבינוביץ', חואן בוילרו, קייט זכרובה, מיכאל גוליאן, אורי פול לוי, אורי הפנר, ינאי גליקמן, יוחאי מטוס, זהר קניאל, נירו טאוב, נמרוד אביגאל ורואי שמואל אבנית.