שום דבר לא היה יכול להכין את עידן בורוליה לתגובה מפתיעה מאגדת הפופ והאייקון הגאה ליידי גאגא, שהביעה את ההתלהבות שלה מאחד הסרטונים שלו, שצבר בין לילה יותר מ-4 מיליון צפיות. "חודש לפני שפרסמתי את הסרטון הייתי בהופעה של גאגא בלונדון בשורה הראשונה", נזכר אחד מכוכבי הרשת הישראלים הגאים הכי מצליחים שיש לנו. "חודש אחרי זה פתאום היא מגיבה לי על סרטון".
החשיפה לקהל בינלאומי אומנם הפתיעה אותו, אבל בהתחשב בכישוריו של בורוליה בן ה-26 זה היה רק עניין של זמן. הוא אחד היוטיוברים הכי מוכרים בסצנה הישראלית וברשתות החברתיות, והאישיות הצבעונית והלא מתנצלת שלו הצליחה לכבוש את ליבם של יותר מ-600 אלף עוקבים ועוקבות נכון לרגעים אלה. אז מי הוא באמת עידן בורוליה, ולמה הוא בחר להיחשף בראיון רק עכשיו, אחרי שלוש שנות קריירה מאוד מצליחות?
השנה היא 2020, נגיף משונה נועל את כולנו בבית עם במבה ביד אחת וטלפון ביד השנייה. כולם מנותקים מהעולם שבחוץ, ויש כאלה שחייהם השתבשו לחלוטין. אחד מהם הוא עידן בורוליה, שאחרי שלוש שנים בהן עבד בעגלות בארה"ב הוחזר לישראל לסגר בבאר שבע. "הייתי מאוד חופשי, אבל פתאום חזרתי לכלוב", הוא מתאר את התחושה של החזרה הפתאומית.
יחד עם החזרה לבית הוריו חזרו גם החיים בארון, שכן עד אז הוא לא סיפר להוריו ובארצות הברית הוא חי חיים חופשיים לגמרי. הסגרים והריחוק מהעולם הובילו את בורוליה לפתוח את הטלפון ולהתחיל לפרסם סרטונים בטיקטוק, כמו רבים בגילו באותה התקופה, אבל לבורוליה זה הצליח - ובענק.
"זה היה בשביל הכיף בהתחלה, חשבתי שיש לי סיכוי להצליח אבל לא במימדים האלה", הוא נזכר ומספר שלא לקח לו זמן רב עד שהתחיל להעלות באופן עקבי סרטונים העוסקים באיפור, התחום שבו עסק כתחביב במשך שנותיו בארצות הברית. "התחלתי כשהייתי הרחק מההורים שלי ויכולתי, וכשחזרתי לישראל החלטתי לפרסם שני סרטוני איפור בכל יום".
הפופולריות של בורוליה הרקיעה שחקים, ולמרות ש"ההומו שמתאפר בטיקטוק" הגיע לעינים של מאות אלפים ברחבי הארץ, הוא לא יצא מהארון בפני הוריו תקופה ארוכה. "רק השנה יצאתי מהארון", הוא מודה. "ההורים שלי גדלו עם חינוך מאוד ספציפי והיה להם מאוד קשה, הנחתי שיהיה להם קשה", הוא משתף. "אמרתי להם שהם הביאו לעולם ילד ויש להם שתי אופציות - או לקבל אותו כמו שהוא או להתרחק".
@idanborulya4 Why is she SO talented like girl
♬ צליל מקורי - idan Borulya
בעידן של היום יציאה מהארון בגילו היא לא אופיינית, והיא הגיעה לדבריו אחרי שנים של הדחקה, שכן הוא מעיד כי ידע על משיכתו לגברים כבר בגיל מאוד צעיר. "גיליתי כבר בבית ספר, אבל בפני עצמי יצאתי מהארון רק אחרי שעזבתי את הארץ", הוא מסביר. "סגרתי טיסה לארה"ב ברגע שהשתחררתי ועזבתי את הבית לטובת מצבי הנפשי. כשהייתי פיזית ביבשת אחרת הרגשתי הרבה יותר בנוח להתנסות, לגלות ולקבל את עצמי".
בזמן השהות בארה"ב גילה בורוליה משיכה עזה נוספת - המשיכה לאיפור. "התחלתי להתאפר לבד בבית ואחרי זמן מה קניתי את פלטת האיפור הראשונה שלי, של היוטיובר ג'יימס צ'ארלס", הוא אומר ומספר שהמשיכה לאיפור הייתה קיימת אצלו כבר בילדות, כשהיה משחק עם האיפור של אמא שלו. "הייתי מתעסק עם הליפסטיק, מתאפר בשושו, וכשהיא הייתה חוזרת הייתי מנגב את האיפור ממני. לפעמים היא הייתה שואלת מי נגע לה בליפסטיק ואני הייתי עונה שיש לה דמנציה".
יכולות האיפור של בורוליה הטריפו את ההמונים בטיקטוק, אבל הדבר שכבש את כולם יותר מכל הוא היכולת שלו לצחוק על עצמו ועל כך שהוא "גבר הומו שמתאפר". כשהתחיל לפרסם סרטונים באופן תדיר, נהג בורוליה להעלות אותם לצד כותרות כמו "הומו מתאפר ברכבת", וכך התיר לעצמו לצחוק על עצמו לפני שאחרים יעשו זאת.
למעשה, רוב הסרטונים של בורוליה מלווים בהומור עצמי, דווקא על אחד הנושאים הכי רגישים אצלו - הנטייה המינית, כשלעיתים הוא אפילו עובד על העוקבים שהוא למעשה סטרייט. "אמרתי לעצמי שאנצל את הבריונות בטיקטוק לטובתי. בראש שלי ניצחתי את המשחק", הוא מסביר, אך מדגיש כי ההומור העצמי נובע בעיניו של בורוליה דווקא בגלל טראומות העבר שלו. "הייתה לי ילדות לא קלה וזאת הייתה הדרך שלי להתמודד. תמיד חיפשתי אישור מהסביבה, אז לקחתי את ההומור וטיפחתי אותו, כי הייתי מרגיש ערך עצמי רק אם הייתי מצחיק".
"הגיע הזמן שזמר מזרחית יעשה קמפיין איפור"
בורוליה מנסה לשמור על רוח קלילה לאורך השיחה, אבל החרדה שהגיעה יחד איתה הייתה ניכרת היטב, שכן הוא עדיין מנסה להתרגל בעצמו לרמות הפרסום אליהן הגיע, ויכול להיות שזו הסיבה שבגללה גם נמנע מלהחשף עד כה. גם מפגש עם מעריצים ברחוב עדיין מעורר בו לעיתים חרדה, כפי שהיה בפעם הראשונה בה פגש מעריצה ברחוב. "עדיין לא התרגלתי לזה", הוא מספר. "מאות אלפי אנשים עוקבים אחרי, זה מספר מוגזם עבורי. המון ילדים בישראל עוקבים אחרי ויודעים מי אני, וזה גורם לי לחרדה לדעת שאני כל כך מוכר".
אבל מבחינת בורוליה הוא עדיין עידן שגר בבאר שבע ונוהג במכונית משנת 2011, וההתמודדות עם "חרדת הפרסום" היא לא ההשלכה היחידה איתה הוא מתמודד כתוצאה מתהילת הרשת. הוא מספר איך הטלפון שלו הופץ ברבים, מה שמוביל בכל יום לשיחות טלפון מאנשים זרים על בסיס יומיומי, אך הצרה הגדולה ביותר מבחינתו שהגיעה בעקבות הפרסום היא דווקא חוסר היכולת לצאת לדייטים.
"מאז שהתפרסמתי יש הרבה פחות פניות. עולם הדייטינג שלי מתפורר לי בין האצבעות", הוא מודה ומנסה לשער מהן הסיבות שבגללן הוא לא מקבל הצעות. "יכול להיות שגברים מאוימים ממני, או שהם לא רוצים לצאת עם מישהו כל כך מפורסם. הם מאוד נהנים מהמופע, אבל לצאת עם המופע זה סיפור אחר לגמרי".
בורוליה אף משתף במקרה בו יצא לדייט עם בחור, שפגש אותו רק בגלל שהוא "חלם לצאת עם טיקטוקר". "אני מפרסם סרטון של 60 שניות, בו הקהל נחשף לגרסה מאוד מוקצנת ומתומצתת של עצמי, אבל במציאות אני לא ככה", הוא אומר על הניגוד שבין הישות הווירטואלית שלו לנוכחות שלו בחיי היומיום. "גם שחר חסון דיבר על זה באיזה סטנדאפ שלו, שכל הזמן ניגשים אליו ואומרים לו 'תספר לי בדיחה'. אנשים יבקשו שאני אספר להם בדיחה בתור של הקולונוסקופיה, זה לא הזמן וזה לא המקום".
למרות הפגיעה בחיי הדייטינג, אחד היתרונות שכוכבי רשת רבים חווים לאור ההצלחה היא דווקא במובן הפיננסי, ובורוליה לא יוצא מן הכלל. "זאת עבודה שהיא מאוד מתגמלת במובן הפיננסי, אבל זאת עבודה שהיא מסביב לשעון", הוא מסביר. "מהרגע שאני מתעורר ועד שאני הולך לישון הראש שלי בעבודה, ואני תמיד חושב על הדבר הבא שאעשה".
“כלכלת המשפיענים" הוא ביטוי שתופס תאוצה ברחבי העולם, ובעיקר בישראל של היום, בה כל איש שיווק ופרסום מבצע מהלכים עם משפיענים מובילים. המפרסם זוכה לחשיפה, כוכב הרשת זוכה לצ'ק שמנמן, עם סכומים שנעים בין אלפים למאות אלפים לכל קמפיין. בורוליה הוא לא יוצא דופן, והספיק לעשות שיתופי פעולה עם לא מעט מותגים לאורך השנים, ביניהם דוקטור עור, מאק, יטבתה ואף החברה המרכזית למשקאות.
בעקבות התפתחות נתח השוק הזה, החלה בעולם "בהלה לזהב" של המוני אנשים שמנסים לתפוס את תשומת לב הקהל, אם כי רובם לא מצליחים להגיע לרמות הפופולריות של בורוליה ודומיו. את זה ניתן להסביר בזכות האפיל של בורוליה לקהל הרחב, שכן למרות שהתוכן שלו עוסק לרוב סביב איפור - הדרך בה הוא מנגיש את התוכן מצליחה למשוך גם קהל שהוא לא קהל היעד שלו.
לצד סרטוני איפור, בורוליה מגיש גם סרטונים יחד עם אחותו הקטנה מישל, אליה הוא מתייחס בתור "הבת שלי" במטרה להטריל את העוקבים, או סרטונים קומיים של דמויות שיצר לעצמו. המוכרת מביניהם היא "גריזלדה", אותה הוא מתאר כ"צ'חלה מבאר שבע" שמצליחה להסעיר את הרשת מרוב שהיא מצחיקה את הצופים.
אבל צחוק בצד, המטרה העתידית של בורוליה היא לא כוכבות רשת או קריירת משחק, אלא מותג איפור לגמרי משלו. "אני משתמש באיפור והמוצרים האלה, לעומת הרבה דוגמניות שמאפרים אותן", הוא מסביר. "אבל אני למדתי את העולם הזה מא' ועד ת'. אני יודע מה הקהל רוצה. המוצרים של אותן דוגמניות מרוחקים, כי הן יודעות מה יפה עליהן אבל לא מה יפה לנו - הצרכנים והאנשים הפשוטים".
בורוליה לא חוסך בביקורת על מהלכים שיווקיים של מותגי איפור גדולים וטוען כי חסרה בהן נועזות, כמו המהלך האחרון של מותג האיפור איל מקיאג' עם הזמר מרגי. "מבחינת הצרכן זה נראה לא אסתטי", הוא אומר. "אם הם היו הולכים על לוק יותר אסתטי, נקי ויפה, זה היה יכול להיות מושך הרבה יותר. ובכלל, הגיע הזמן שזמר מזרחית יעשה קמפיין איפור. אם היו מביאים מישהו כמו אייל גולן או עדן חסון לקמפיין הזה, זה היה עובד הרבה יותר. אנחנו נמצאים בעולם שבו כולם שמים קצת איפור, גם ביבי שם איפור - וזה בסדר!".
הנוכחות של בורוליה ברשתות החברתיות הצליחה לעורר בפני המוני צופים תשוקה לעולם האיפור. "בנים אומרים לי שגרמתי להם להתאפר, בנות מהמגזר החרדי מודות לי שהענקתי להן אומץ להתאפר", הוא אומר. "יש בנים שכותבים לי שהם רצו לעשות את זה מלא זמן ואני נתתי להם אומץ וביטחון, וזאת הזיה מבחינתי, כי זה משהו שאני הייתי מרגיש כלפי יוטיוברים מארה"ב. גרמתי לאיפור להיראות נגיש לבנים, ואני שמח שעזרתי לאנשים לחשוב שגם הם יכולים לעשות את זה".